Місця під сонцем на всіх не вистачає. Нелегалів із шашечками вже більше, ніж таксистів-платників податків

Поділитися
Таксі для Львова — звичний і зручний вид транспорту. Якщо ще десять років тому перевезеннями собі на життя заробляли кілька сотень водіїв, то сьогодні лише офіційно зареєстровано близько двох тисяч...

Таксі для Львова — звичний і зручний вид транспорту. Якщо ще десять років тому перевезеннями собі на життя заробляли кілька сотень водіїв, то сьогодні лише офіційно зареєстровано близько двох тисяч. Ще дві-чотири тисячі людей підробляють нелегально. Це б’є по кишені таксистів, бо заробляють вони дедалі менше, ринок — у стані насичення. Чи не найзапекліша боротьба точиться за місця стоянок у центральній частині міста…

Крива конкуренція

Вигода цього заробітку привела до того, що кількість таксомоторних перевезень стрімко зросла. Молодь, яка нещодавно водила міські маршрутки, охоче пересіла на авто з жовтими півниками. Часто — без жодного на те права, тобто нелегально. Таксі у місті вже займають значну частину доріг, тротуарів. Найгірша ситуація у центральній частині міста.

Хоч як дивно, але така конкуренція зробила пасажирів фактично безправними. Незважаючи на те, що, і за здоровим глуздом, і за законом, саме клієнт має право на вибір таксі, тут усе поставлено з ніг на голову. Сідай у першу машину у величезній черзі, не хочеш — тоді «вали звідси». Таксисти також самі вирішують, куди повезуть вас, а куди — ні.

«Чому ми повинні платити податки, а нелегали — ні?» — обурюються офіційні водії таксомоторів. І справді, чому? Адже це ставить водіїв у неоднакові умови. Щоб хоч якось уберегтися від упертих конкурентів, частина таксистів зі стажем ще торік запропонувала міській раді розробити положення, яке б формалізувало умови роботи на ринку таксомоторних послуг.

Стоянки тільки для «членів профспілки»

Головна вимога таксистів — закріпити за ними наявні автомобільні стоянки. На їхню думку, це дозволило б розпізнавати легальних і нелегальних перевізників.

Особливо активно домагалися врегулювання правил гри таксисти, які належать до асоціації вільних профспілок автотранспортників України та вільної профспілки «Автомобіліст України». Наприкінці минулого року вони чимало мітингували під стінами міської влади — на безстрокову акцію протесту збиралося понад 100 водіїв. Вони хотіли переконати міських господарників, що за багато років користування стоянками мають на них законне право.

— Відповідно до ст. 40 Закону про автомобільний транспорт, на узаконеній стоянці має право стояти лише таксист, у якого є відповідні документи, — каже голова асоціації вільних профспілок автотранспортників України Андрій Корчинський. — На превеликий жаль, із дотриманням цього правила в місті великі проблеми. Сьогодні будь-хто може зупинитися будь-де. Представники ДАІ на наші заяви не реагують. Навіть тоді, коли ми фотографуємо порушників, у присутності двох свідків складаємо відповідний акт і надсилаємо його до ДАІ, звідти не отримуємо жодної реакції.

Ще 11 квітня 2007 року під тиском перевізників міськ­виконком прийняв положення про правила таксомоторних перевезень, яке отримало назву «Про організацію мережі таксомоторних стоянок у м. Львові». А 26 листопада того ж року у міській ратуші відбулися громадські слухання положення, яке розробили Асоціація вільних профспілок автотранспортників України та управління транспорту Львівської міської ради. Правила мали допомогти усунути з ринку недобросовісних конкурентів, стоянки таксі — облаштувати, якість перевезень — покращити. Прибутки міського бюджету мали зрости, як і в легалізованих таксі.

Мережу таксомоторних стоянок у Львові фірми-перевізники мали право отримати на конкурсній основі. Паспорт стоянки мало узгодити ДАІ та затвердити управління транспорту і зв’язку Львівської міської ради (ЛМР). Після того департамент житлового господарства та інфраструктури ЛМР повинен був укласти з автомобільним перевізником договір на право облаштування таксомоторної стоянки. Термін дії договору не міг перевищувати терміну ліцензії перевізника. Кожна стоянка мала б бути облаштована дорожнім знаком, інформацією про перевізника і його телефоном.

У процесі правок львівські чиновники змінили положення. І, як вважають таксисти, зробили його недійовим. Зокрема міська рада запропонувала узаконити місця для стоянок на конкурсних засадах. Якщо йти за логікою управління транспорту міськради, то на кожну стоянку відразу з’явиться декілька претендентів. І кому віддадуть перевагу чиновники — ще питання.

Нульовий варіант

— Міський голова Андрій Садовий взагалі запропонував таксистам використовувати всі стоянки «без їх приватизації», — розповідає голова асоціації автотранспортників. — Ми протестуємо, бо це призведе до війни за місця. Не підтримали таксисти ще одну ідею мера — запровадити квотування, тобто обмеження кількості автомобілістів, які мають право надавати послуги з перевезення пасажирів. Це означало б появу ще більшої кількості нелегалів.

У результаті ні місто, ні таксисти не отримали нічого. Водії й далі використовують стоянки нелегально. Щомісяця бюджет Львова недоотримує 10 тис. грн.

Таксисти пропонують місту розробити комплексну програму розвитку, яка б серед інших питань передбачала і місця для паркування. Щоб автомобілі не стояли на тротуарах, як сьогодні, дороги мусять мати заїздні кишені. Їх нині практично немає. Перевізники готові платити гроші за їх обладнання, але не за виготовлення всієї технічної документації.

Чиновники заявляють, що вони і так пішли назустріч таксистам з асоціації Корчинського, узаконивши 13 місць. Ті ж вимагали не менше двох сотень. Що тоді залишиться решті водіїв?

— Львів має досвід, якому позаздрять інші українські міста, — каже заступник начальника управління транспорту та зв’язку міської ради Андрій Швайка. — Більшість таксистів співпрацюють із міськрадою, аби розробити правила праці на ринку. Певна річ, кожен перевізник відстоює свої звичні місця, де стояв ще після розвалу Союзу. Частина з них зайняли тротуари і вважають їх своїми робочими місцями. Але це порушення правил дорожнього руху. Після того як у місті перестали працювати евакуатори, на вулицях панує хаос. Що тут можна хотіти від міської влади? ДАІ не здатна погодити місця паркування між претендентами, наприклад, на магістральних вулицях чи перехрестях.

У цій ситуації міське управління ДАІ робить ставку на репресивні методи наведення порядку серед перевізників. Як зазначив на нещодавній прес-конференції начальник ДАІ міста Львова Богдан Мицак, більшість таксистів не мають жодних прав на перевезення пасажирів. Лише за один день працівники ДАІ виявили 122 порушення правил дорожнього руху з боку перевізників. Проте жодних конструктивних пропозицій із їхнього боку не прозвучало. Складається враження, що владі вигідно мати безправних перевізників, яких у будь-який момент можна приструнити.

Втім, навряд чи посилення покарань за виявлені порушення щось змінить. Підтвердження цього — активна окупація машинами з жовтими півниками міських стоянок, тротуарів. І якщо влада не наведе ладу у пасажирських перевезеннях, чого доброго, таксисти самі почнуть з’ясовувати стосунки кулаками.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі