Мінфін вирішив компенсувати бюджетні дірки за рахунок регіональних грошей - Економіка - dt.ua

Мінфін вирішив компенсувати бюджетні дірки за рахунок "регіональних" грошей

13 грудня, 2015, 08:50 Роздрукувати

Влада збалансувала держбюджет за рахунок добробуту регіонів, таким чином "забувши" про одну з головних реформ в державі.

При підготовці податкової реформи "забули" про місцеві бюджети © Андрій Товстиженко, DT.UA

Міністерство фінансів України, очевидно, бажаючи виконати директиви МВФ, вирішило компенсувати дефіцит бюджету за рахунок "регіональних" грошей, що, по суті, ставить хрест на всіх досягненнях попередніх півтора роках проведення реформи регіональних фінансів.

Про це пише економічний оглядач Юлія Самаєва у своїй статті для DT.UA.

За її словами, у своєму річному звіті Міністерство фінансів записало собі в заслуги збільшення фінансових ресурсів місцевих бюджетів на 40%, а в своїй податковій реформі той же Мінфін "зробив все", щоб ці додаткові ресурси з місцевих бюджетів "перекочували назад" в держбюджет.

Читайте також: Гройсман вважає, що питання децентралізації не загрожує розвалом коаліції

Правки в Податковий кодекс від Мінфіну, навіть в останньому "компромісному" варіанті, готують відразу кілька "сюрпризів" місцевій владі, йдеться в статті.

"Податок на доходи фізичних осіб завжди був бюджетоутворюючим для регіонів, і це справедливо, бо фактично податок платять люди, що працюють і здебільшого проживають у цій конкретній місцевості. Але в боротьбі за виведення зарплат із "тіні" про те, що ПДФО наповнює місцеві бюджети, взагалі забули. Мінфін пропонує змінити прогресивну шкалу на плоску з єдиною ставкою: у першому варіанті — 20%, а після останніх виправлень — 18% 2016-го і 17% — з 2017-го. Але залишає пільгу, "щоб малозабезпечені громадяни платили менше податків. Податком не обкладається частина заробітної плати (0,5 мінімальної заробітної плати — 689 грн), що не перевищує 4134 грн (три МЗП)", - пише Самаєва.

За її словами, наявність яких-небудь пільг для податків, закріплених за місцевими бюджетами, ставить під питання їх рівномірне і прогнозоване надходження.

"Зрештою, якщо є пільга, її за будь-якої можливості використовуватимуть, це економічно вигідно бізнесу. По-друге, рівень зарплат у невеликих населених пунктах традиційно нижчий, ніж в обласних центрах і великих містах. У результаті вже наявний розрив між бюджетами громад і районів тільки зростатиме", - відзначає автор статті.

Реформа "від Мінфіну" спрощеної системи – другого в структурі місцевих бюджетів податку - передбачає, що всі юридичні особи, а також фізособи-підприємці з оборотом понад 2 млн грн перейдуть на загальну систему оподаткування, відповідно, єдиний податок платити вже не будуть. Таких платників в Україні буде понад 200 тис.

Читайте також: Декларації та реалії бюджетної децентралізації

На думку Самаєвої, запропоноване реформування спрощеної системи оподаткування призведе до уповільнення соціально-економічного розвитку регіонів, а направлення 30% єдиного податку до держбюджету викличе розбалансування місцевих бюджетів та їх дефіцитність.

"Можна вітати усвідомлення Мінфіном того, що єдиний податок може існувати лише як стартовий для нового бізнесу, — коментує експерт Юрій Ганущак. — Але так як він на сьогоднішній день в структурі місцевих бюджетів замінює ПДФО, так і податок на прибуток, то і розподіл його має бути пропорційним і рівномірним, чого в пропозиціях Мінфіну немає".

За підрахунками Асоціації міст України (АМУ), місцеві бюджети від реформування "спрощенки" втратять до 4 млрд грн.

"Вони забирають частину єдиного податку, роблячи його джерелом надходжень до держбюджету, зменшують кількість платників цього податку, за субвенціями грошей бракує, місцевий акциз хочуть перерозподілити. Проблем безліч. Як і хто їх розв'язуватиме, поки що незрозуміло, — говорить Олександр Слобожан з АМУ. — Аналіз законодавчих ініціатив дозволяє стверджувати, що у разі їх реалізації станеться повне нівелювання досягнень бюджетної децентралізації, а фінансове забезпечення територіальних громад у 2016 р. істотно погіршиться".

На думку автора статті, при підготовці податкової реформи ніхто з реформаторів ні від Мінфіну, ні з депутатської групи не подумав про місцеві бюджети.

"А все тому, що Мінфін витратив рік часу на документ, який зовсім не враховує одну з головних реформ в державі, і збалансував держбюджет за рахунок добробуту регіонів", - підсумувала Юлія Самаєва.

Нагадаємо, за словами прем'єр-міністра Арсенія Яценюка, проект узгодженої податкової реформи вже направлений в Раду, а президент просить розглянути його невідкладно.

Детальніше про проблеми з фінансуванням регіонів читайте в статті Юлії Самаєвої "Бюджетна децентралізація: повний назад!" у свіжому випуску "Дзеркала тижня".

За матеріалами: DT.UA /
Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №30, 17 серпня-23 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >