КРИМ ЗАПРОВАДЖУВАТИМЕ СВОЇ ПОДАТКИ В ТАКИЙ СПОСІБ МІНФІН АВТОНОМІЇ ПРАГНЕ КОМПЕНСУВАТИ В БЮДЖЕТІ-03 НЕДОСКОНАЛІСТЬ ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА - Економіка - dt.ua

КРИМ ЗАПРОВАДЖУВАТИМЕ СВОЇ ПОДАТКИ В ТАКИЙ СПОСІБ МІНФІН АВТОНОМІЇ ПРАГНЕ КОМПЕНСУВАТИ В БЮДЖЕТІ-03 НЕДОСКОНАЛІСТЬ ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА

20 вересня, 2002, 00:00 Роздрукувати Випуск №36, 20 вересня-27 вересня

Спікер кримського парламенту Борис Дейч і глава уряду Сергій Куніцин, повернувшись із Кабміну, де ...

Спікер кримського парламенту Борис Дейч і глава уряду Сергій Куніцин, повернувшись із Кабміну, де обговорювався проект бюджету-03 напередодні подання його до Верховної Ради України, заявили, що задоволені кримськими цифрами на наступний рік. Ще б пак! При тому, що український бюджет істотно «вкорочується» через майбутні виплати за боргами, зменшення надходжень від приватизації та податку на прибуток, — бюджет автономії зростає на 22 млн. грн. Минулої середи ВР автономії ухвалила провести 9 жовтня спеціальні парламентські слухання про те, як краще розподілити гіпотетичні поки що мільйони на потреби республіки. Крім того, на наступний рік Кабмін дозволив Криму застосувати ряд новацій, від яких уряд АРК сподівається одержати додаткові доходи...

Після повернення з Києва міністр фінансів Криму Олександр Гресс і глава постійної комісії Верховної Ради АРК з економічної, бюджетно-фінансової та податкової політики Андрій Припутников провели прес-конференцію, на якій проаналізували нові підходи, що їх вдалося відстояти в столиці. За словами пана Гресса, у доходи бюджету Криму 2003 року знову зараховуватимуться в повному обсязі надходження від акцизного збору — загальнодержавного податку, а також прибутковий податок, плата за землю й місцеві податки та збори. Делегації Криму не вдалося домогтися закріплення за автономією самого податку на прибуток підприємств, але, як сказав міністр фінансів Арсеній Яценюк, це автономії й ні до чого, оскільки Крим збирає трохи більше половини плану надходжень від оподаткування прибутку. Зате з республіканського бюджету не буде ніяких вилучень. Крім того, у проект закону вдалося внести доповнення, яке в порядку експерименту надає кримському парламенту право наступного року запроваджувати нові місцеві податки та збори з урахуванням соціально-економічної специфіки автономії. «Ми можемо тепер повніше враховувати курортну специфіку регіону», — підкреслив Олександр Гресс.

Отже, Верховна Рада Криму може запровадити нові місцеві податки та збори. Що це означає на практиці? Приміром, нинішнього року Крим порушував питання про те, що останнім часом на півострові з’явилося багато приватних пансіонатів і готелів. Та позаяк у законодавстві країни такого «явища» не передбачено (немає також податку на нерухомість), найчастіше їх реєструють як приватне житло, а це дозволяє уникати оподаткування. Крим уже брав на себе ініціативу розробити положення про приватні пансіонати як доповнення до закону про курорти, однак це вирішувало питання лише частково. Проте й запровадження місцевих податків для приватних пансіонатів не є абсолютно бездоганним із теоретичного погляду. Адже в інших курортних (та й не курортних) регіонах країни місцева влада може вирішити це питання інакше. Чи правильно це буде?

А стосовно Криму, то, за різними оцінками, на території автономії діє від 300 до кількох тисяч приватних пансіонатів найрізноманітніших розмірів — вони приймають від десяти до сотні чоловік. За офіційними даними Міністерства курортів Криму, цього сезону 71 відсоток відпочиваючих скористався послугами приватного сектора (пансіонатів, будинків, квартир). Водночас до кінця серпня в Криму було офіційно зареєстровано 172,8 тис. неорганізованих відпочиваючих. «До цієї справи треба підійти з розумом», — зазначив Олександр Гресс. Він підкреслив, що влада аж ніяк не прагне «стрімголов усіх новим оброком оподаткувати», але «домінантою» місцевого оподаткування, за його словами, буде саме курортна сфера, і запровадження нових податків у курортних містах виправдане. «Є приватні пансіони навіть у квартирах. Ми розуміємо, що це приватна власність, але її використовують у типовій комерційній діяльності, і немає жодного регламентуючого підзаконного акта, який давав би право цим займатися, оподатковувати цю підприємницьку діяльність», — вважає Олександр Гресс.

До блоку курортних проблем, на його думку, входить оподаткування приватних літніх атракціонів, водних мотоциклів, катерів тощо. Проте, зазначив Олександр Гресс, в уряду «немає бажання збільшити ставки діючих податків і за рахунок цього розв’язувати нагальні проблеми бюджету». Поки що Мінфін тільки підраховує, скільки коштів додатково вдасться виручити від місцевих податків, проте вже можна сказати, що, орієнтовно, зайва сотня мільйонів гривень дозволить значно підтягнути інфраструктуру в курортній зоні.

Давно кримська влада порушувала й питання пільг у платі за землю, надані рішенням Кабміну відомчим здравницям. Виходило, що суб’єкти курортного підприємництва виявлялися в неоднакових умовах. Місцеві вносили плату за користування землею, а елітні урядові здравниці звільнялися від неї. У результаті бюджет Криму недобирав величезні суми — десятки мільйонів гривень. А тепер статтею 49 проекту закону про бюджет наступного року встановлено, що пільги у сплаті податку на землю надає уряд України тільки за погодженням із Верховною Радою Криму. «А ми вже ці питання уважно відстежуватимемо, даватимемо свої висновки», — зазначає міністр фінансів Криму. Крім того, державні й відомчі здравниці, які вже мають таку пільгу, звільнятимуться від плати за землю не в повному обсязі, а лише на 50 відсотків. Це положення, за проектом закону, поширюється на всі регіони країни. «Це найголовніший результат, досягнутий у процесі переговорів щодо бюджету на наступний рік», — говорить Олександр Гресс.

Таким чином, прогнозні показники зведеного бюджету АРК на 2003 рік, доведені Мінфіном України, збільшено, порівняно з 2002-м, на 22 мільйони гривень, і Мінфін Криму вважає їх реальними. І хоча певний «коефіцієнт реальності» цієї суми Олександр Гресс оцінив як 0,98, однак новий бюджетний документ буде реальнішим, ніж бюджет Криму на поточний рік. АРК ніяк не вдається наздогнати контрольні показники. План на 2002 рік за вісім місяців виконано на 60,4 відсотка при нормі 66,7. Головна причина — завищені показники доходів, уписані попередньою Верховною Радою автономії. Тож план надходжень від акцизного збору на 2003 рік Криму зменшено до 202,3 млн. грн., хоча нинішнього року він становить 260 млн.

«Ми й раніше говорили, що 260 мільйонів — це нереально, десь 60 млн. грн. у цій сумі — «повітря»! — говорить міністр фінансів Олександр Гресс. Тож цього року вийшло, що хоча Крим домагається перевиконання за іншими видами податку: за прибутковим податком — на 36,8 млн. (19%), за платою за землю — на 4,1 млн. (12%), за місцевими податками та зборами — на 2,6 млн. (18%), але дірка, зумовлена завданням 20-відсоткового зростання, залишається незашитою. Зростання зведеного бюджету автономії, порівняно з 2001 роком, поки що становить лише 15%. Кримський Мінфін сподівається, що наступного року ця історія з прихованим дефіцитом бюджету не повториться.

Як розповів голова фінансово-бюджетної комісії Верховної Ради Андрій Припутников, Крим нарешті зміг довести в Києві, що розрахунки бюджету автономії слід проводити з урахуванням літньої специфіки, коли на курорт приїжджає до 4—5 мільйонів гостей, і це вдвічі-втричі збільшує навантаження на комунальну сферу, торгівлю, транспортний комплекс, постачання. Для компенсації цієї «нерівності» уряд України встановив у бюджеті 2003 року для Криму кілька дотацій та субвенцій. Загалом дотації кримському бюджету з держбюджету-03 збільшено, порівняно з нинішнім роком, на 7,6 млн. грн., і становитимуть вони 141,3 млн. Водночас субвенцію на відшкодування пільг та субсидій на житлово-комунальні послуги зменшено на 1,6 млн. — до 128,7. Але, попри загальне зменшення, запроваджуються нові субвенції — на інформатизацію шкіл, на закупівлю інсуліну, онкопрепаратів, боротьбу з туберкульозом, на капітальні вкладення.

Певна річ, і новий бюджет Криму не ідеальний. Але, вочевидь, рік у рік головний фінансовий документ стає дедалі практичнішим, причому практичнішим саме по-кримському. І нехай мрії про одноканальний бюджет вже не здійснитися, але структурно бюджет автономії стає дедалі адекватнішим її економічним та господарським особливостям. Ну, а межі досконалості, як відомо, не буває.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №30, 17 серпня-23 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво