ІЗ ДИЛЕРІВ — У ВИРОБНИКИ ЩОБ СТАТИ ГЕНЕРАЛЬНИМ ДИСТРИБ’ЮТОРОМ ПОПУЛЯРНОЇ ІНОМАРКИ, ДИЛЕРУ ДОВЕЛОСЯ ПОБУДУВАТИ ЗАВОД ПЕТРО ХОДОВОЙ ФОТО СЕРГІЯ П’ЯТЕРИКОВА - Економіка - dt.ua

ІЗ ДИЛЕРІВ — У ВИРОБНИКИ ЩОБ СТАТИ ГЕНЕРАЛЬНИМ ДИСТРИБ’ЮТОРОМ ПОПУЛЯРНОЇ ІНОМАРКИ, ДИЛЕРУ ДОВЕЛОСЯ ПОБУДУВАТИ ЗАВОД ПЕТРО ХОДОВОЙ ФОТО СЕРГІЯ П’ЯТЕРИКОВА

12 липня, 2002, 00:00 Роздрукувати Випуск №26, 12 липня-19 липня

Мабуть, найбільш вдалим прикладом «реанімації» автомобільного виробництва у країнах Східної та Центральної Європи стала Skoda...

Мабуть, найбільш вдалим прикладом «реанімації» автомобільного виробництва у країнах Східної та Центральної Європи стала Skoda. Чеський автозавод, що випускав автомобілі, які за дизайном і якістю можна було порівняти з радянськими, сьогодні є одним із найуспішніших проектів Чехії. З допомогою нового власника — німецького концерну Volkswagen AG завод поступово реконструювали, на базі автомобілів концерну створили сучасний модельний ряд автомобілів під існуючою торговою маркою. Попри спад обсягів продажів автомобілів у всій Європі, кількість і частка машин із маркою Skoda рік у рік зростає. Причому більшість випущених машин чехи продають до Західної Європи, де завдяки високій якості та прийнятній ціні автомобілі мають непоганий попит — перебірливі західні європейці купили близько 63 тис. машин 2001 року. Зростання продажів автомобілів Skoda в Україні свідчить про популярність іномарки й серед вітчизняних автолюбителів.

П’ять дилерів на одну марку

Попри те, що в Україні за радянських часів Skoda була практично невідома, «чеський Фольксваген» українці прийняли дуже тепло. Ось уже кілька років поспіль автомобілі Skoda лідирують у рейтингу продажів серед нових іномарок у нашій країні. Так, 2001 року українці купили 3881 «Шкоду», а за чотири місяці поточного року — майже половину торішньої кількості. Причому імпортом Skoda у нашій країні займалися відразу чотири великих дистриб’ютори, які постачали машини безпосередньо від чеського виробника. Така система продажів досить рідкісна для українського автобізнесу: як правило, імпортом європейських автомобілів займається один великий імпортер, який потім розподіляє машини регіональним дилерам. Так влаштовані продажі в Україні автомобілів Volkswagen, Audi, Ford, Mercedes, BMW та багатьох інших. Кілька незалежних дилерів-імпортерів працюють лише з Opel і Skoda. Та якщо у випадку з Opel трьом основним українським дилерам-імпортерам пощастило досягти певного балансу на ринку, то серед продавців Skoda постав явний лідер. Компанія «Автотрейдинг», яка два роки тому займала близько 15% українського ринку ВАЗів і була дилером FIAT і Skoda, уже на другому році співпраці з чеським автозаводом опановує половину ринку Skoda в Україні. У вересні 2000 року «Автотрейдинг» виділяє напрямок Skoda як пріоритетний і створює дочірнє підприємство «Прага Авто», яке претендує на генеральне дилерство автомобілів Skoda в Україні. Втім, чехів влаштовувала сформована в нашій країні система продажів автомобілів Skoda: обсяги продажів зростали, дилерська мережа розширювалася, а завдяки конкуренції між імпортерами ціна на машини у своєму класі залишалася однією з найпривабливіших на ринку. Втім, не бракувало й негативних наслідків мультидилерської системи продажів: відсутність єдиної іміджевої політики марки, проблеми з гарантійним ремонтом і сервісом. Створення єдиного імпортера або представництва могло вирішити ці завдання, але втрата двох-трьох із чотирьох діючих імпортерів могла серйозно «підкосити» обсяги продажів Skoda в Україні.

Найбільший дилер став виробником

Уже 2000 року, коли обсяг продажів Skoda перевалив за позначку в дві тисячі машин, на «Автотрейдингу» вперше заговорили про виробництво чеських автомобілів у нашій країні. Щоправда, на той час Skoda Auto вела переговори про складання своїх моделей у Росії, на Іжевському автозаводі, тому майже ніхто з чеських менеджерів не сприйняв цю заяву серйозно. Тим часом складання автомобілів із машинокомплектів на той час не було вже чимось незвичним: так у нашій країні 5 колишніх авторемонтних заводів складали продукцію російського ГАЗу — «ГАЗелі» та «Волги». Рентабельність складання в невеликих обсягах забезпечував закон, за яким підприємства-складальники понад 1000 автомобілів на рік звільняються від сплати акцизного збору. А якщо організувати складання у вільній економічній зоні (ВЕЗ), то завод матиме пільги з ввезення виробничого устаткування. Саме в такій ВЕЗ, у безпосередній близькості до західного кордону, неподалік Ужгорода, «Автотрейдинг» спільно з вітчизняними інвесторами за шість місяців спорудив складальний завод «Єврокар». Підприємство обійшлося в млн. і вже наприкінці 2001 року було готове випустити першу партію машин. Невеличкий завод, створений спеціально для великовузлового складання легкових автомобілів, оснащений діагностичним устаткуванням, яке використовується на інших заводах концерну Volkswagen AG. З його допомогою ведеться перевірка готових машин, що гарантує якість складених в Україні машин не нижчу за європейську.

У березні 2002 року завод у Закарпатті отримав усі необхідні для виробництва документи з української та чеської сторін і розпочав промислове складання Skoda Octavia — найпопулярнішої іномарки в Україні. На «Єврокарі» також розпочинається складання ще однієї моделі Skoda — Fabia, популярність якої в нашій країні зростає. Чеські менеджери з продажів, відповідальні за Україну, планують замінити імпорт найпопулярніших автомобілів складеними в нашій країні й лише найскладніші у виробництві (повноприводну, спортивну версію Octavia і представницьку Superb) ввозити з Чехії. А оскільки такі версії українські споживачі замовляють не дуже часто, імпорт цих Skoda доручений також «Єврокару». Таким чином, із появою «Єврокару» як підприємства, створеного з участю «Автотрейдингу», постачання Skoda в Україну стає централізованим, чого й домагався найбільший український дилер чеської марки в нашу країну. Інші імпортери Skoda стають дилерами «Єврокару».

Втім, такий стан речей не зовсім влаштовує колишніх рівноправних імпортерів Skoda. Робота через «Єврокар» означає не тільки деяку залежність від цього підприємства, а й значною мірою невигідна економічно. Анонсоване здешевлення моделей Skoda на 4% завдяки перенесенню складання в Україну не дає іншим імпортерам впевненості в зростанні попиту на моделі цієї марки. Незалежні дилери переконані, що без єдиного імпортера-виробника можуть вирішити проблеми з узгодженою політикою просування марки Skoda в Україні, гарантією та сервісом, для чого створюють Асоціацію автоімпортерів Skoda. Чеські партнери без ентузіазму зустріли заснування такої організації і наполягають на створенні сертифікованої виробником торгово-сервісної мережі продажів, що діє за європейськими стандартами. Така зміна схем продажів затверджена на рівні керівництва концерну Volkswagen AG, про що на автосалоні SIA-2002 повідомляє генеральний менеджер у країнах Східної Європи та Азії Любош Колар. Він каже, що схема поставок Skoda через «Єврокар» почне працювати в серпні 2002 року. Усього за поточний рік на «Єврокарі» планується виготовити 3176 автомобілів, імпортувати готових — ще 2376 одиниць.

«Український VW» — справа часу?

Вітчизняним підприємцям, які побудували у стислі терміни складальний завод, повірили не тільки чехи, а й їхні «старші брати» з німецького концерну. Недаремно ж у виробничу гаму «Єврокару» згодом планується включити й комерційні моделі VW, вітчизняному підприємству доручено також залучати українських виробників комплектуючих. Чеському заводу, попит на автомобілі якого сьогодні перевищує його потужності, складання частини машин на українському підприємстві вигідне: головний конвеєр з виробництва Octavia і Fabia сьогодні перевантажений. Пуск другої черги заводу в Закарпатті, яка передбачає спорудження зварювального, фарбувального і складального цехів потужністю 45 тисяч машин на рік, дозволить Skoda Auto істотно збільшити імпорт автомобілів у багатші країни Західної Європи, де попит на чеські машини досить великий. Зрозуміло, що навіть попри стрімке збільшення обсягів ринку, 45 тисяч Skoda Україна зможе поглинути ще не швидко. Тому налагодження на потужностях «Єврокару» виробництва інших автомобілів німецького концерну сьогодні видається не таким і фантастичним. Тим паче що «Автотрейдинг» готується стати імпортером ще однієї марки автомобілів концерну Volkswagen AG — Seat...

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №30, 17 серпня-23 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво