Івано-франківський аеропорт: оренда за копійки чи конкурс за гроші?

Поділитися
До «повітряних воріт» Прикарпаття підприємницькі структури тривалий час не виявляли уваги, й аеропорт, незважаючи на статус міжнародного, наближався до банкрутства...

До «повітряних воріт» Прикарпаття підприємницькі структури тривалий час не виявляли уваги, й аеропорт, незважаючи на статус міжнародного, наближався до банкрутства. Виразний інтерес до нього з боку ділових кіл виник аж тоді, коли на початку 2002 року цей об’єкт передали з державної в обласну комунальну власність, а відтак, закріпили в оперативному управлінні облдержадміністрації.

Робити багатомільйонні фінансові вливання, аби оживити аеропорт, на регіональному рівні було не до снаги. В коридорах місцевої влади серйозно заговорили про передачу об’єкта в оренду. Мовляв, аеропорт має бути орендований потужним підприємством, яке здатне розвивати авіаперевезення і пов’язаний з ними туризм на Прикарпатті. Однак мине ще трохи часу й орендні відносини довкола аеропорту в Івано-Франківську стануть такими заплутаними, що й нитка Аріадни навряд чи порятує.

Суперечностям між договірними сторонами «під масть» і чинна правова база. Орендодавець та орендар аргументують свої позиції то двома різними законами, які суперечать один одному, то законом і постановою Кабміну, що теж «ворогують» між собою. В результаті майбутнє «міжнародного летовища» залишається доволі невизначеним.

У жовтні 2003 року аеропорт почало орендувати ПП «Явсон», яке очолює відомий в області бізнесмен Олександр Яворський. Однак орендою воно тішилося недовго — трохи більше року. В період міжвладдя, у січні 2005-го, Івано-Франківська облдержадміністрація змінює орендаря – на ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття». Нічого не скажеш, достойний подарунок нафтохімікам на різдвяні свята! Тодішній губернатор Михайло Вишиванюк в інтерв’ю місцевим ЗМІ мотивував таку заміну бажанням обласної влади «будь-що врятувати стратегічний об’єкт від занепаду». На думку першої особи регіону, хто ж іще, як не потужний орендар, принесе благо області і сам отримає від аеропорту відчутну вигоду?

Дещо детальніше? Група «Приват», яка володіє великим пакетом акцій ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття», має у власності ще й гірськолижний комплекс «Буковель». Отож в уяві одразу постають чудові картини того, як іноземні чи українські туристи прилітають до Франківська, і їх відразу везуть на лижну трасу. Одна копійчина додає іншу — і все на користь групи «Приват».

Орендар змінився, однак термін дії договору оренди аеропорту залишився той самий — десять років, тобто до 2013-го — з тими ж умовами. Прихильність місцевої влади до бізнесу вихлюпувалась аж через край: у договорі не було виписано інвестиційних зобов’язань орендаря щодо реконструкції та розвитку аеропорту, дозволено суборенду нерухомого та іншого майна без погодження з орендодавцем… Залишкова балансова вартість майнового комплексу на той час становила 4,2 млн. грн. Тож річна орендна плата – 10% цієї суми – виглядала просто смішною. Щомісяця належало платити 35 тис. грн...

У лютому 2005 року до влади в області прийшли інші люди. Нове керівництво облдержадміністрації має власне бачення орендних відносин щодо аеропорту. Воно намагається розірвати договір оренди і виставити аеропорт на інвестиційний конкурс. ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття» з такою постановкою питання категорично не погодилося і нагадало про договір оренди, в одному з пунктів якого закладено «право на викуп майна, якщо орендар за згодою орендодавця зробив поліпшення на суму не менше 25% вартості майна, яке неможливо відокремити без заподіяння шкоди для об’єкта».

А певні «поліпшення стану аеропорту», виражені у ремонтних роботах, на той час уже було проведено. Їхня вартість наближалася до залишкової вартості всього аеропорту. Виникає запитання: чи не були виписані умови договору аеропорту під одного власника? Договірні сторони відкинули геть «підлого ворога» – Закон «Про приватизацію майна державних підприємств», де сказано: «право на викуп» не стосується цілісних майнових комплексів (ст.15). А саме таким комплексом є майно івано-франківського аеропорту.

Врешті, ідею проведення конкурсу на якийсь час поклали в шухляду. Як з’ясувалося, з метою нарощування м’язів для боротьби. Новий голова ОДА Роман Ткач ініціює підписання суворого додатка до договору оренди. У новому документі цілий перелік шлагбаумів і зобов’язань: заборонено суб­оренду майна, яка не погоджена з облдержадміністрацією, обов’язково сплачувати земельний податок після оформлення відведення земельної ділянки. Але, найголовніше, в додатку «забили» конкретну суму капіталовкладень в аеропорт до 2008 року – 21,6 млн. грн. Причому всі інвестиції повинні погоджуватися з облдержадміністрацією. Орендареві діватися було нікуди, і він змушений був погодитися на такі умови, ба, навіть запропонував свій «План реконструкції та розвитку аеропорту на 2005—2008 роки».

— Ми чітко виконуємо інвестиційні зобов’язання, взяті під час переукладання договору, — запевняє директор міжнародного порту «Івано-Франківськ» Євген Савчук. – На сьогодні орендарем внесено 6 млн. 729 тис. гривень капіталовкладень. Якщо розписати їх, то картина виглядає так: проведено ремонти світло-сигнальної системи, даху аеровокзалу та залів, готелю, огорожі, контрольно-пропускного пункту, відремонтовано вертоліт Мі-8. Невдовзі придбаємо нове світлосигнальне обладнання вартістю майже 6 млн. грн. Ми плануємо відновити комфортабельний зал для офіційних делегацій, облаштувати бар, ресторан, а також виконати інші роботи, які наблизять аеропорт до європейських стандартів. Ви знаєте, в Європі аеропорти отримують лише до 40% доходів від власне авіаційних послуг, решту забезпечує сфера обслуговування пасажирів. Словом, реалізація цього бізнес-плану дасть змогу додатково створити 400 робочих місць й істотно збільшити надходження до державного та місцевих бюджетів.

У принципі, бажання орендодавця і орендаря збігаються. Вони розглядають аеропорт не тільки як авіаційний об’єкт, але й як важливий елемент у розвитку туристичної структури Прикарпаття і західноукраїнського регіону взагалі. Так от біда — підходи до забезпечення розквіту ділової і туристичної активності в обох сторін різні. І вони плавно переросли у взаємну непоступливість.

Торік облдержадміністрація вносить на розгляд депутатів обласної ради нову методику розрахунку орендної плати за майно аеропорту. А перед тим було проведено експертну оцінку об’єкта, в результаті якої ринкова вартість цілісного майнового комплексу аеропорту збільшилася нівроку — до 36,7 млн. грн. Обранці підтримали це рішення. Вони повірили, що 3,67 млн. грн. на рік (тобто 10% вартості об’єкта), або майже 306 тис. грн. щомісяця – це для бюджету регіону копійка аж ніяк не зайва. І законодавства, на їхнє переконання, ніхто при цьому не порушив. Закон «Про оренду державного та комунального майна» (ст.21, п.2) дозволяє змінювати ставку орендної плати у зв’язку зі зміною методики...

— Аеропорт є останнім стратегічним об’єктом, який перебуває в обласній комунальній власності. Це дає нам змогу залучати до обласного бюджету значні кошти від його використання — чи то від приватизації, чи від оренди, — спробував розставити акценти перший заступник голови Івано-Фран­ківської облдержадміністрації Андрій Романчук. – Обласна влада бачить аеропорт успішно працюючим уже в недалекому майбутньому. І тому було змінено методику розрахунку орендної плати…

Облдержадміністрація попрацювала в поті чола і розробила новий текст договору оренди аеропорту. Як ви, мабуть, здогадалися, на базі нової методики визначення орендної плати. Але ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття» упродовж кількох місяців відмовляється його підписувати і продовжує розраховуватися за оренду по-старому. Директор Євген Савчук категорично не згоден з новим підходом до оренди аеропорту з боку обласної влади і гостро цю незгоду висловлює. Бо вважає, що найновіше законодавство – на його стороні.

— Встановленням надмірно високих ставок орендної плати, та ще й ненаданням пільг у сплаті земельного податку можна легко поховати нормально діюче підприємство, — каже керівник аеропорту в розмові з кореспондентом «ДТ». — Ми не витримаємо місячної орендної плати – 306 тис. грн., яку нам пропонує облдержадміністрація в новому договорі. Погляньте-но, в Законі «Про Державний бюджет України на 2007 рік» записано, що «договори оренди державного та комунального майна, укладені до 1 січня 2007 року, не стосуються цілісних майнових комплексів і у шестимісячний термін підлягають обов’язковому перегляду відповідно до встановленої норми» (ст.118). Та ще й Кабмін у постанові від 2 грудня 2006 року вніс зміни у методику розрахунку і порядок використання плати за оренду державного майна. Цей документ стосується також оренди комунального майна. І в ньому вказано ставку за оренду цілісних майнових комплексів «інших об’єктів», яким є аеропорт, — 5% їх ринкової вартості. То чому ж обласна влада, якій ми свого часу пішли назустріч і поступово піднімаємо із занепаду важливий об’єкт, пропонує нам платити 10%?!

Наразі виглядає так, що облдержадміністрація твердо вирішила: оптимальним варіантом є продаж цілісного майнового комплексу аеропорту на конкурсі з елементами аукціону. Щоб зберегти профіль аеропорту, робочі місця і розширити сфери діяльності. В регіональному «білому домі» передбачають, що стартова ціна продажу буде не нижчою, ніж оціночна вартість майна аеропорту, – 36,7 млн. грн. А якщо в ході торгів сума підросте хоча б на кілька пунктів, то і обласний бюджет не залишиться обділеним, і різні види бізнесу активізуються.

— Аеропорт в руках нового дбайливого власника підштовхне розвиток індустріальних парків і логістичних центрів навколо нього. Обласна влада вже знайшла ділянки для цього, — ділиться планами перший заступник голови ОДА Андрій Романчук.

Посадовці легко відкривають карти привабливості івано-франківського аеропорту: на сьогодні інтерес до нього виявили відомі компанії – «Австрійські авіалінії», «Балт-Ейр», деякі київські фірми. Не хотів би бути зайвим у змаганні і нинішній орендар, який глибоко переконаний: оренда аеропорту в нинішніх умовах невигідна. Бо хто з далекоглядних підприємців захоче вкладати серйозні кошти в розвиток аеропорту без перспективи отримати його власність?

Днями голова правління ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття» Олександр Шиляєв в епістолярний спосіб зробив «маленьке нагадування» обласній владі, що нафтохіміки бажають викупити майновий комплекс аеропорту. Ціна в 36,7 млн. грн. їх влаштовує, але для того, аби пом’якшити удар по кишені, варто розділити цей платіж помісячно, рівними частками — до 31 грудня 2009 року. Облдержадміністрація відповіді поки що на надсилала. Вона, мабуть, ретельно вивчає досвід оренди Дніпропетровського аеропорту приватівською структурою «Дніпроавіа», яка перетворилася на юридичний «довгобуд».

Міжнародний аеропорт «Івано-Франківськ», один із найпривабливіших у західному регіоні України, поступово зводиться на ноги. Щоденний регулярний авіарейс на Київ, двічі на тиждень — рейси в Італію і чотири рази – в Туреччину. Малувато, але не найгірше. Влітку планується відкриття ще кількох авіарейсів — в Іспанію та Португалію. Проте як досягти гармонії інтересів нинішнього і потенційного власника, з усією впевненістю не може сказати ніхто.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі