Голодний пайок місцевих бюджетів - Економіка - dt.ua

Голодний пайок місцевих бюджетів

16 грудня, 2011, 16:06 Роздрукувати Випуск №46, 16 грудня-23 грудня

Ситуація увиразнилася як типова: уже третій рік у листопаді-грудні в місцевих бюджетах різних регіонів України катастрофічно бракує коштів на фінансування делегованих державою повноважень.

© Андрій Товстиженко, ZN.UA

Ситуація увиразнилася як типова: уже третій рік у листопаді-грудні в місцевих бюджетах різних регіонів України катастрофічно бракує коштів на фінансування делегованих державою повноважень. Почалося з кризового 2009-го, а надалі, попри нібито позитивну економічну динаміку, продовжилося. Торік зростання ВВП становило 4,2%. У 2011-му Кабмін, за найбільш песимістичним сценарієм, прогнозує приріст у 4,7%. Та в областях не відчули загального оздоровлення економіки. Недаремно керівники багатьох міст на початку цього року, наче змовившись, охрестили міські скарбниці «голодними бюджетами низів». Ухвалення Верховною Радою 7 грудня змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (щодо збільшення видатків на соціальні потреби) підтвердило сумні істини місцевого самоврядування...

2011 року у бюджетній сфері чотири рази підвищували мінімальну зар­плату і тарифні розряди єдиної тарифної сітки, зростали тарифи на енергоносії та всі види комунальних послуг. Однак усіх цих підвищень і подорожчань Мінфін не врахував при формуванні розрахункових показників місцевих бюджетів, зокрема Тернополя. Як наслідок, у сфері освіти, охорони здо­ров’я, фізичної культури і спорту цього обласного центру забракло чималих сум на фінансування захищених статей видатків загалом понад 10 млн. грн.

Освітянська влада міста таки провела ряд заходів з оптимізації (читай скорочення) навчальної мережі. Зокрема, відбулося злиття двох загальноосвітніх навчальних закладів міста, реорганізація одного вишу в ліцей, зменшення кількості класів на 31. Кілька мільйонів гривень вдалося зекономити на теплопостачанні в нехолодну осінню пору та «викроїти» кошти з незахищених статей видатків. Цим частково урізали дефіцит коштів на оплату праці освітян міста до 3,5 млн. грн., що становить менше третини місячного фонду. При затвердженні міського бюджету-2011 не було враховано і подорожчання з жовтня цього року теплової енергії на 61%. Щоб покрити ці видатки до кінця року, міській освіті потрібна додаткова держбюджетна дотація в розмірі 7,2 млн. грн.

У медичній сфері Тернополя також відбулася часткова оптимізація. Наприклад, реорганізовано дві поліклініки комбайнового заводу та корпорації «Ватра», які приєднали, відповідно, до міської лікарні швидкої допомоги та лікарні №2. Це допомогло зекономити 1,5 млн. грн. Розроблені заходи суворої економії бюджетних коштів полягали у скороченні в усіх медичних закладах 75 посад медичних працівників. Проте задля збереження стандартів надання медичної допомоги керівники трьох лікарень залучили позабюджетні кошти (отримані насамперед від надання платних послуг) та інші джерела доходів благодійні, спонсорські внески, гуманітарну допомогу (всього надійшло 7,1млн. грн.).

У Тернополі діє концепція реформування системи охорони здоров’я до 2015 року, важливою складовою якої є економія бюджетних коштів. Але поки що зроблено лише перші кроки. Так, цього року вдалося оптимізувати, тобто скоротити, ліжковий фонд міста на 20 одиниць. Цей та інші заходи, проведені в лікувально-профілактичних закладах протягом року, дали можливість зекономити 4 млн. грн. бюджетних коштів.

Проте недофінансування з боку центральних органів влади делегованих державних повноважень у сфері охорони здоров’я спричинило неабиякі труднощі з оплатою праці та частково енергоносіїв у грудні 2011-го. Бракує майже 2,5 млн. грн., не кажучи вже про виконання регіональних програм, придбання обладнання, капітальні ремонти медичних закладів та добудову міського пологового будинку.

У малому місті Бучачі ситуація з фінансуванням делегованих місту державних повноважень, зокрема у сфері дошкільної освіти та культури, наблизилася до критичної. Торік місто мало для цих потреб 4,1 млн. грн. власних доходів плюс 1,5 млн. грн. трансфертів. На 2011 рік райфін­управління довело відчутно менші цифри 3,1 млн. і 0,6 млн. грн., відповідно. Компенсувати втрати виявилося вельми проблематично.

Повільно, кожні декілька місяців, зростає вартість енергоресурсів. Для їх оплати дошкільним закладам до кінця року бракуватиме понад 100 тис. грн. Міській владі стало нікуди діватися: для виплати зарплат бюджетникам у листопаді довелося перекидати дещицю коштів з другого кошика доходів, з якого фінансуються власні видатки міста (житлово-комунальне господарство, екологія).

«А в грудні працівники усіх дитсадків, міського клубу, двірники та апарат міськради зарплат, швидше за все, не отримають», бідкається міський голова Бучача Йосип Мосціпан.

У листопаді уряд виділив дотацію вирівнювання місцевим бюджетам області у сумі майже 12 млн. грн. Надані Тернополю 2,5 млн. ситуації зовсім не рятують, адже потрібно понад 10 млн. А із спрямованих у Бучацький район 919 тис. грн. райцентр Бучач отримав курям на сміх! 5 тис., тоді як бракує понад півмільйона. А для проведення усіх розрахунків із зарплат та енергоносіїв в установах, які фінансуються з місцевих бюджетів, області не вистачає 40 млн. грн. На підставі внесених 7 грудня змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (за іронією долі, в день місцевого самоврядування) області на ці потреби буде виділено лише 19,6 млн. грн. Ні законодавці, ні уряд не порадили, як залатати діру у більш як
20 млн. грн.

Проект держбюджету на 2012 рік надсилає не менш тривожні сигнали. У ньому передбачено п’ять разів протягом року збільшити розмір мінімальної заробітної плати із 1073 до 1134 грн. та підвищити посадовий оклад працівника першого тарифного розряду, рекомендовано збільшити видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв у середньому на коефіцієнт 1,27 (тобто уряд на таку величину закладає середнє зростання цін на енергоресурси).

А з іншого боку, у головний фінансовий документ держави «забито» лише видатки на оплату енергоносіїв бюджетних установ з урахуванням діючих тарифів. Коштів на заробітну плату з нарахуваннями, на придбання медикаментів, на харчування і поточне утримання бюджетних установ міста теж закладено на рівні минулого року. Що забезпечить трохи більше 80% від фактичної потреби.

Поза сумнівом, у сфері освіти міста утвориться велика дірка. Гостро бракуватиме 46 млн. грн. (із них — 30 млн. грн. на виплату зарплати, що становить майже тримісячний фонд оплати праці). Кругленької суми забракне в охороні здоров’я 26,9 млн. грн. («на кровні» 23 млн. грн., або 2,3 місячного фонду зарплати)...

З цього приводу місцеві депутати звернулися до Кабміну і Верховної Ради. Міський голова Тернополя Сергій Надал та керівники освіти, охорони здоров’я міськради Ольга Похиляк і Ростислав Левчук направляли листи в галузеві міністерства, у Мінфін, проте розуміння на сьогодні не знайшли.

Загалом, за твердженням голови облради Олексія Кайди, 2012 року Тернопільську область буде недофінансовано з державного бюджету на 407 млн. грн. Понад 100 млн. недо­отримає освіта, більш як 80 млн. охорона здоров’я, культура, спорт.

Виходить парадокс: держава передає (делегує) свої повноваження місцевим радам і водночас посилює їхню залежність від центру. А може, в центральної влади зовсім інша, неформальна, логіка: фінансова яма (на місцях. Р.Я.) бездонна в неї можна падати все життя. Так само думав Остап Бендер.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1288, 28 березня-3 квітня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво