ФІТНЕС-БІЗНЕС, ЯКИЙ ПОТРІБЕН СУСПІЛЬСТВУ - Економіка - dt.ua

ФІТНЕС-БІЗНЕС, ЯКИЙ ПОТРІБЕН СУСПІЛЬСТВУ

1 серпня, 2003, 00:00 Роздрукувати Випуск №29, 1 серпня-8 серпня

Проведений нещодавно в Києві черговий 8-й щорічний форум «Ринок капіталу 2003 р.» (організатор — «Фінансовий аналітик сервіс») нічим примітний не був...

Проведений нещодавно в Києві черговий 8-й щорічний форум «Ринок капіталу 2003 р.» (організатор — «Фінансовий аналітик сервіс») нічим примітний не був. Він так би і канув у Лету, якби автору випадково не довелося на обговоренні доповіді «Укрсиббанку» посперечатися з приводу «12 інвестиційних критеріїв» із власником тренажерного залу з Дніпропетровська, який шукав на форумі партнерів і інвесторів для експансії свого бізнесу на ...США! Така бізнес-ідея з’явилася у нього після декількох років роботи у сфері фітнесу та поїздки до США, де цей бізнес розвинений найкраще у світі, і люди звикли платити багато за якісне обслуговування. «Як свідчить досвід братів Кличків, справжні гроші у спорті і фітнесі слід робити там. Після того як підготуєшся тут», — стверджував дніпропетровець, розмахуючи свіжим виданням братів-боксерів «Наш фітнес».

Українська фітнес-індустрія зсередини

Сьогодні ринок цих послуг чималий, хоча обсяги його і темпи зростання можна оцінити лише за непрямими даними— за продажами обладнання і відкриттям залів. Приміром, тренажери (професійні і для домашнього використання) недавно стали одним із найбільш ходових товарів у багатьох спортивних магазинах. А обсяг продажів тренажерів за 2002 рік становив близько млн. у роздрібних цінах. В Україні представлені всі відомі світові виробники. Продавці клянуть жорстоку конкуренцію на ринку й утримують ціни на мінімальному рівні попри бурхливий розвиток (і попит) тренажерних залів, оздоровчих центрів, фітнес-клубів, елітних житлових комплексів, що оснащуються тренажерами. Втім, усе це справедливо лише для деяких локальних ринків — Києва, Донецька, Дніпропетровська, Харкова й Одеси.

Тут таки добре продається і супутнє професійне оздоровче устаткування — масажні кушетки і крісла, ортопедичні матраци, аналізатори пульсу і жиру, солярії та інфрачервоні кабіни. Висока вартість згаданих пристроїв стимулює розвиток ринку вживаних виробів, імпортованих із європейських країн, а також лізингові схеми продажів нового. Усе точно повторює логіку розвитку автомобільного ринку.

Ринок власне спортивних послуг особливий тим, що різні «клубні ніші» розвиваються непередбачувано: деякі регіони за рівнем забезпеченості елітними клубами перегнали столицю. А от недорогих закладів бракує скрізь. Параметрів, за якими клуби розділяють на недорогі, середньої цінової категорії, елітні і класу люкс, нараховують три — ціни, асортимент і якість спортивних послуг. Хоча, як стверджують досвідчені користувачі, «залізо» є вторинним, перш за все — обслуговування. Де його немає, немає і грошей. Адже бувальці вибирають заклади, де їм нададуть ще якісь послуги крім дозволу гратися з «залізом», а саме:

1) нагляд тренера;

2) обов’язковий масаж (3 хв.); сауна або солярій (1 хв.);

3) напої або можливість перекусити у кафе;

4) за бажанням релаксація під музику або ароматерапія після тренування.

Втім попит на послуги у спортклубі різний. Більшість воліє тренуватися й отримувати задоволення за скромні гроші й комфортно. Споживач орієнтується на близькість клубу до роботи (чи дому), на зручність часу занять, на контингент відвідувачів і тренерів. І тільки потім — на ціну й оснащення.

Вітчизняний «нішовий» ринок багатий
на можливості

Склалося так, що вартість відвідання залежить від розташування клубу і набору пропонованих послуг. Тому однакові за вартістю й оснащенням клуби часто мають різну завантаженість і прибутковість.

Найдешевші клуби мають лише тренажерний зал, час перебування у якому не обмежують через недовантаження і тому, що більше двох годин тренувань нормальна людина все одно не витримає. Ціни в недорогих клубах — 60—120 грн. на місяць. За ці гроші клієнт отримає «мінімум» — тренажерний зал, душ, роздягальню. Часом наявний ще кондиціонер і/або окремий зал для аеробіки.

Клуби середньої цінової категорії (150—300 грн.), характерні для нових житлових масивів. Навіть за середніх цін і хорошого співвідношення ціни та якості завантажені вони не повністю. Головне в боротьбі за клієнта — не ціновий чинник, а рівень сервісу. Тому переважна частина клієнтів приходить за рекомендацією друзів. За додаткову плату можна користуватися косметологічним кабінетом, перукарнею, баром. У всіх клубах день розділений на денні (дешеві) і вечірні (дорогі) години (як правило, до і після 17.00). Найбільше завантажені вечірні години. Можна оплатити послуги тренера (40—50 грн./год.), який складе індивідуальну програму.

Заняття включають годину силового навантаження на тренажерах і годину рухового. Якщо немає залу для аеробіки, пропонуються кардіотренажери (орбітреки, бігові доріжки або велотренажери), які це рухове навантаження і забезпечують. У всіх клубах можливі разові відвідання, їхня вартість 10—25 грн. за годину. Учнівські знижки в денні години дозволяють хоч якось заповнити зал. Часом створюються навіть дитячі секції — але вони вимагають педагогів і загрожують багатьма неприємностями.

Клуби цієї категорії прагнуть зацікавити клієнта не разовими заняттями, а довгостроковим співробітництвом. Їхні «козирі»: помірні ціни, індивідуальна увага і турбота тренерів, клубна обстановка. Це завдання вирішує і система знижок. Пропонуються квартальні, піврічні, річні і сімейні абонементи із суттєвою знижкою.

У категорії дорогих елітних клубів вартість абонементів складає 0—350 на місяць. Абонемент надає право відвідувати будь-які групові заняття зі списку основних послуг (аеробіка і танцювальні класи, тренажерні зали, бокс, сквош, сайкл (велосипед), йога, басейн, сауни, лазні, більярд, тенісні корти). Додаткові платні послуги — це косметологічні центри, перукарні, ресторани, бари. Вони можуть давати до половини доходу. Вартість індивідуальних і додаткових послуг перевищує вартість абонементного заняття в 4—5 разів. В елітному клубі практикують мінімальний термін обслуговування відразу на квартал чи півроку.

Клуби люкс різняться від клубів дорогих, але масових атмосферою ізольованості від навколишнього світу, клубною системою оплати, обмеженням кількості членів клубу. Програма послуг складена для кожного індивідуально і забезпечує великий вибір: басейн, тестування, тренажери, аеробіка, танцкласи, бокс, карате тощо. Вартість річного абонемента від ,8 тис. на рік.

Інвестиційна ідея і «робочі» ідеї

Оскільки попит на послуги клубів продовжує зростати і ціни не знижуються, то цей сектор загалом має високу привабливість для бізнесу. Привабливість конкретного проекту залежить від сили-силенної чинників. Головні з них — ємність мікроринку, ціна продажу та конкуренція. Інвестор має вирішити, на якого клієнта він орієнтується, який набір послуг надаватиме. Тонкощів у цьому бізнесі вистачає.

— Я твердо вірю, — каже директор клубу «Прометей» Олександр Похилько, — фітнес-центр існує для того, щоб служити суспільству. Це ключовий момент. Власник має «повернутися обличчям до людей» і задовольнити якнайбільше їхніх потреб. У цьому успіх фітнес-бізнесу. Ми не просто шукаємо, чого ж хочуть отримати люди, ми даємо їм це.

1. Здоров’я.

2. Насолода рухом, розслабленням (так зване відчуття м’язової радості).

3. Можливість спілкування з однодумцями під час і після занять.

4. Самоповага в результаті досягнутих на тренуваннях результатів.

5. Гордість приналежності до кращої частини населення.

6. Набуття нових знань, досвіду і переживань у результаті навчальних і колективних програм.

Природно, найменш ризикований для інвестора проект невеликого клубу середнього класу, на оренді, з узятим у лізинг устаткуванням. Його послугами може користуватися велика частина населення. А витратити на оздоровлення —30 на місяць уже зараз можуть чимало жителів обласних і навіть районних центрів.

Клуб оптимально організувати на орендованих площах. Звісно, договір має бути більш-менш довгостроковим (2—4 роки).

Розраховуючи на обслуговування від 20 до 40 чоловік одночасно (за вартості місячного абонемента 150—300 грн.), термін окупності клуба становитиме від 3 років, з урахуванням поточних витрат і орендної плати. Початкові витрати складуть: на оформлення паперів близько тис., ремонт — —35 тис., купівлю тренажерів — -40 тис., облаштування сауни, солярію — —23 тис. Разом — від до 60 тис.

Якщо плануєте будувати власне приміщення, знадобляться інженерний і дизайн-проекти (це —6 і —12 за 1 кв.м) і узгодження в декількох інстанціях. Потім витрати на ремонт або будівництво — від 0 за кв. м. Що при 100 кв.м потребуватиме від 20 до 200 тис. додаткових вкладень.

Повернути ці гроші, на думку Похилька, можна і відкриваючи клуби у більшості обласних і районних центрів, де начебто платоспроможного попиту немає. Просто потрібно використовувати американський досвід. Наприклад, шукати фінансування у корпоративних і приватних донорів — міськради і підприємств. Центр може обслуговувати робітників підприємств міста на пільгових умовах — тобто підприємство піклується про працівників і зменшує свій оподатковуваний прибуток (за допомогою ФЦ). Скажімо, підприємство оплачує 70% вартості абонемента, а 30% — працівники. У результаті вони менше хворіють і краще працюють. Далі, міськрада проводить якісь заходи для молоді на базі фітнес-центру, при цьому оплачує 20% витрат. Для влади — це можливість прозвітувати про виконану роботу, а для центру — популярність і реклама (залучається місцеве телебачення). У Похилька є досвід організації заходів — першість міста «Міс Фітнес», чемпіонат серед юнаків «Подільський богатир», «Містер Гармонія» тощо.

— Ще одним шляхом є донорство, — розповідає Похилько, — купівля нових тренажерів за рахунок меценатів (на тренажерах — таблички: «Подаровано м. Чернігову таким-то») або мерчандайзингові операції, які принесуть чималий доход. Це майки, кепки, шорти тощо з назвою і логотипом центру, які продаються в нашому магазині зі знижкою для постійних відвідувачів. Це путівки на відпочинок — реалізуються через наш ФЦ зі знижкою для наших клієнтів. Ми намагаємося робити потужне паблісіті з будь-якого приводу — а приводом може стати усе, що завгодно. Приїзд у центр співака, чиновника чи іноземця — робимо фото, чіпляємо на стіну з написом «Наші гості». Окремо виставка — «Наші досягнення» (тут фото клієнтів, які демонструють успіхи у заняттях) тощо. Залучаємо вродливих дівчат — нехай займаються безплатно (і приваблюють юнаків). Художники та фотографи можуть приходити і пропонувати свої послуги нашим клієнтам. Лікарі можуть займатися за півціни і рекомендувати своїм хворим на період одужання короткі програми у нашому залі.

Я був у США: там такі центри регулярно організовують доступні і популярні шоу-програми на свіжому повітрі. У них беруть участь клієнти.

Маючи велике розмаїття програм, центр повинен залучати дорослих і дітей однаковим чином: «Тільки ми (у всьому Дніпропетровську) маємо щось саме для вас!» Нехай людей приводить у клуб очікування чогось екстраординарного. Треба викликати у відвідувачів позитивні емоції, збудження, довести, що тренування можуть приносити стільки ж задоволення, як відвідування концертів улюблених поп-зірок. В умовах конкуренції в Дніпропетровську чи Києві це не позбавлено сенсу.

Окрім тренерів, бажана присутність психолога чи соціолога для роботи з клієнтами. «Кожне тренування, — стверджує О.Похилько, — має бути неповторним та освітнім за суттю, і таким його робить саме персонал, мотивований участю в прибутках. У моєму залі і мануальник, і тренер-інженер з устаткування, і психолог-адміністратор є співвласниками бізнесу, одержуючи відсоток від кожного оплаченого рахунку. Навіть прибиральниця не на ставці, а має щоденний відсоток. Я три роки йшов до такої моделі і сьогодні маю найкращу і найзгуртованішу бізнес-команду в Україні. В США нам було б нескладно продати свої напрацювання щодо устаткування, методик занять за франчайзинговою схемою. Тут же поки за це ніхто не заплатить...»

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1288, 28 березня-3 квітня Архів номерів | Останні статті < >
Вам також буде цікаво