Еліксир привабливості - Економіка - dt.ua

Еліксир привабливості

16 грудня, 2011, 15:27 Роздрукувати Випуск №46, 16 грудня-23 грудня

На Заході України, в Івано-Франківську, міська влада, за підтримки «географічного та історичного факторів», винайшла еліксир інвестиційної при­ваб­ливості обласного центру.

© О. Блажков, .ivfrankivsk.if.ua

Давно минула епоха китайських імператорів. Сучасні керма­ничі держав, на відміну від правителя Піднебесної Цинь Шихуан­ді (ІІІ ст. до Р.Х.), уже не вживають екстрактів із ртуттю, споді­ваю­чись знайти порятунок від старості і смерті. Еліксиру вічної молодості не знайдено й досі. Зате на Заході України, в Івано-Франківську, міська влада, за підтримки «географічного та історичного факторів», винайшла еліксир інвестиційної при­ваб­ливості обласного центру. І зробила це тоді, коли Україна загалом не є привабливою для великих капіталовкладень. Нещо­давно місцеву «цілющу речовину» презентували на Міжна­род­ному інвестиційно-економічному форумі «Партнерство та перспектива».

Представники муніципалітетів польських міст, зокрема Любліна і Свідніци — побратимів Івано-Франківська, детально розповіли учасникам зібрання, як місцева влада сусідньої держави облаштовує промислово-виробничі зони для інвесторів, підводячи туди інженерні мережі та будуючи дороги. Приємно вразив досвід міста Свідніци із 60 тисячами жителів. Сюди прийшло більше десятка компаній зі світовими брендами — «Краузе», «Пальмолів», «Електролюкс» та ін. А орган місцевого самоврядування вклав великі кошти в будівництво аквапарку, виробництво синенергії, розвиток парків з фортифікаційними спорудами.

Проте польські, румунські та німецькі гості переконалися, що Івано-Франківськ в останні роки зробив не гірший інвестиційний прорив. Результат — окрім українських, в економіку міста залучено великий обсяг інвестицій іноземних — 263 млн. дол., з них 132,3 млн. дол. — лише цього року. Зарубіжні кошти працюють у 205 підприємствах. Недарма відоме агентство Standard & Poor’s присвоїло Івано-Фран­ківську кредитний рейтинг «позитивний». Тішить, що понад 80% іноземних інвестицій спрямовані саме у промисловість, а не в торгівлю чи по­середницькі послуги, як це сталося в сусідніх областях. Суми залученого іноземного капіталу різняться між собою — від 19 млн. євро, які шведська компанія «Електролюкс» витратила на придбання заводу з виробництва пральних машин та закупівлю нових матеріалів для виробництва, — до 500 тис. євро, які американська фірма «Делфі» з івано-франківським ДП «ВО «Кар­пати» спрямувала на випуск електрообладнання для європейських автомобілів. А мета такого зібрання ділових людей, чиновників, дипломатів, за визначенням міського го­лови Івано-Франківська Вік­тора Анушкевичуса, «надати економіці міста ще більшої динаміки розвитку».

У чому ж еліксир інвестиційної привабливості без п’яти хвилин 350-річного Стані­сла­вова?

Плече йому підставила історія. В радянський час Івано-Франківськ був закритим військовим містом. Тут діяли п’ять заводів промислово-оборонного комплексу, які у 1990-х перестали працювати. Залишився тільки один. Навіть тепер довкола десятки вільних виробничих площ і земельних ділянок з комунікаціями — саме те, що потрібно для ведення бізнесу. А три роки тому за кошти міського бюджету в промислово-інвестиційну зону додатково підвели частину газопроводу, каналізацію, лінії електропередачі та збудували трансформаторну підстанцію. Інвестори, приходьте. І вони почули. В Івано-Франківськ прийшли відомі у світі компанії — американська «Тайко Електронікс» (виробництво кабелів для японських автомобілів) та шведська фірма «Елекролюкс» (побутова техніка). У підготовленій промисловій зоні розгорнули діяльність не тільки іноземці. ВАТ «Прес­маш» випускає машини для виробництва брикетів — із тирси, соломи, лузги соняшникового насіння. ПП «Гирич» переробляє пластмасу і побутові відходи на дизельне пальне, дахове покриття та тротуарну плитку.

Івано-Франківськ здобув добре реноме в Україні та за її межами ще й такими нетрадиційними виробами, як конверти, листівки, пакети (ТОВ «Куверт-Україна»), дитячі іграш­ки (ТОВ «Інтеграл»), та басейнами (компанія «С.В.Я»).

Поза сумнівом, широку зелену вулицю для інвесторів відкрила міська влада. Івано-Франківськ став одним з перших міст України, де діє центр надання адміністративних послуг. Він об’єднав торгово-­реєстраційну палату і дозвільний центр. Зареєструвати фірму можна впродовж одного дня, а всі дозволи — до тижня. Начальник управління економічного та інтеграційного роз­витку міськвиконкому Богдан Білик переконує мене, що інвестор, який висловив бажання придбати чи отримати в оренду земельну ділянку в промисловій зоні, може протягом кількох місяців пройти процедуру аукціону та офор­мити землевідведення.
Ще одна приємна новина для бізнесу — створення центру обслуговування платників податків при ДПА, де все зосереджено в одному місці — консультації, видача податкових дозвільних документів, приймання звітності в усіх СПД за один день.

Інвесторів, які хочуть постійно працювати в Україні, Івано-Франківськ приваблює ще й як місто науки і освіти. Вони знають, що Прикарпат­ський національний універ­ситет імені В.Стефаника розробляє нові матеріали та за­хисні покриття для металів і сплавів, які потрібні серійному виробництву. Івано-Фран­ків­ський національний технічний університет нафти і газу відомий нафтогазовими тех­нологіями, дослідженнями у сфері екологічної безпеки. Цей виш став ще й цінною «кузнею кадрів». Його випускники — електротехніки, газозва­рю­вальники, механіки, конст­руктори — користуються попитом в іноземних компаній. Фактор місцевої дешевої робочої сили перестає бути для них вирішальним. Адже середні зар­плати у 2500—4000 грн. на місяць — аж ніяк не жалюгідні.

А ось — несподіванка форуму. Генеральний директор ТОВ «Сен-Гобен будівельна продукція Україна» (дочка славної французької компанії «Сен-Гобен») Микола Троїць­кий заявив, що очолюване ним підприємство уже розробляє кар’єр гіпсового каменю і до 2015 року має збудувати біля Івано-Франківська великий завод з виробництва гіпсокартонних плит.

Змагання за розміщення капіталів, ринки робочої сили Івано-Франківськ виграв. Чи зможуть звестися на ноги, розвинувши свою економіку, інфраструктуру та поліпшивши життя мешканців ті міста й містечка України, які цю боротьбу програли? Запитання поки що залишається без відповіді.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1288, 28 березня-3 квітня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво