Електронний квиток — уперед, до паперового - Економіка - dt.ua

Електронний квиток — уперед, до паперового

4 лютого, 2010, 15:54 Роздрукувати Випуск №4, 4 лютого-12 лютого

Використання електронних квитків в Україні почалося 2007 року, а масове застосування — із середини 2008-го...

Використання електронних квитків в Україні почалося 2007 року, а масове застосування — із середини 2008-го.

Поняття електронного квитка дано в «Правилах повітряних перевезень пасажирів і багажу», затверджених наказом №568 Міністерства транспорту України у 2003 році. Далі (в наказі №187/1403-06) вже дано визначення, що електронний квиток — це електронний документ, який включає роздруківку маршруту, електронні купони і, в разі потреби, документ для посадки.

Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг» (№851-IV) був підписаний 22 травня 2003 року. Згідно із цим документом Кабінет міністрів України та інші органи виконавчої влади мали підготувати і подати у Верховну Раду пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів України. А також забезпечити розробку й ухвалення нормативно-правових актів, які встановлюють і регулюють питання створення, передачі, отримання, зберігання, використання, знищення електронних документів та питання електронного документообігу.

Чи все було готово і чи виявилися готовими всі суб’єкти електронного документообігу до впровадження електронного квитка? Аж ніяк. Існує дуже багато неврегульованих проблем. Зазначу тільки деякі з них.

Чи є електронний квиток, що його більшість українських суб’єктів авіабізнесу продають пасажирам, електронним документом? Вважаю, що ні, і запрошую колег започаткувати дискусію з цього приводу. Адже відповідно до ст. 6.7 закону (№851-IV), оригіналом електронного документа вважається примірник з обов’язковими реквізитами та електронним цифровим підписом (ЕЦП) автора.

Хто ж — авіакомпанія, агент, власник АСБ чи хтось іще — ставить свій електронний підпис (відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис» №853-IV від 22.15.03 р.)? І хто з них є автором документа? А якщо немає ЕЦП, то неможливо перевірити цілісність електронного документа, як це передбачено ст. 12 закону №851-IV.

Якщо не врегульовано цієї проблеми, то електронний квиток не набуває ознак електронного документа за законодавством України.

Не врегульовано питання зберігання електронних квитків (агентських купонів) на електронних носіях, особливо в агентів. Де зберігається електронний агентський купон? В якій системі — АСБ, GDS, BSP? Чи відповідають ці системи вимогам ст. 13 закону №851-IV? (Зрозуміло, що коли немає можливості зберігати агентські купони в електронному вигляді, то можна зберігати паперові копії, як було й раніше.)

І ще такі запитання. Якщо декларується, що електронний документ і документ на папері з ідентичними реквізитами та необхідною інформацією мають однакову юридичну силу, то фактично на електронний квиток мають поширюватися багато норм інших законів, зокрема п. 4 ст. 9 Закону «Про застосування реєстратора розрахункових операцій (РРО)» №265. Але чи так це насправді?

Щоб зняти ці й інші суперечності, необхідна система електронного документообігу, в якій електронні квитки формуються як електронний документ відповідно до всіх вимог законодавчих актів, із можливістю перевірки достовірності й цілісності таких документів.

Ми в «Кий Авіа» обрали цей шлях, інвестувавши кошти в розробку та впровадження системи електронного документообігу «Бест Авіа Звіт». Ця система має всі необхідні сертифікати й ліцензії, видані уповноваженими державними органами. Основне завдання, що його вирішує система, — отримання електронного квитка без будь-яких змін у формі електронного файла із систем резервування та надання йому статусу електронного документа відповідно до вимог законів України.

У разі, якщо у вихідний електронний запис документа в системі резервування перевізника вносяться зміни, система «Бест Авіа Звіт» створює новий документ, а попередній анулює. Актуальність інформації про перевезення можна відстежити у прив’язці до реального часу.

Для оформлення візуальної копії електронного квитка в Держзнаку Мінфіну України було розроблено й замовлено на ліцензійному поліграфічному підприємстві бланки суворої звітності.

Такі рішення дали можливість узгодити технологію випуску електронного квитка з вимогами законодавчих і нормативних актів. Водночас описана технологія захищає від можливих зловживань із фінансовими документами.

Якщо звернутися до практики інших країн, то слід зазначити, що згадані проблеми розв’язуються різними методами. Так, у Росії до електронного квитка додають фіскальний касовий чек. Однак слід урахувати, що там закон про реєстраторів розрахункових операцій дуже ліберальний. У США в ролі документа видають посадковий талон, який можна замінити при посадці або продублювати у разі втрати. В Німеччині видають візуальні копії електронного квитка на номерному бланку туристичної компанії, а оригінал документа зберігається в електронній формі з електронною печаткою випускаючого агентства.

Через невирішені проблеми, в основному нормативно-правового порядку (частину яких викладено вище), виникають нові складнощі. Тепер і в наших клієнтів. Наприклад, така: як підтвердити витрати на придбання електронного квитка? Адже відповідно до листів Міністерства фінансів України (листи №31-20030-05-25/5540 від 27.02.09 р. і №31-34000-10-9/11608 від 23.04.09 р.):

— електронний квиток не входить до переліку розрахункових або платіжних документів;

— у разі створення первинних документів на машинних носіях (за текстом оригіналу) підприємство зобов’язане за свій рахунок виготовити їхні копії на паперових носіях, що й може використовуватися в бухгалтерському обліку. Оплату позначають на підставі платіжних документів (касовий чек, квитанція до прибуткового касового ордера, банківські платіжні документи тощо).

Отже, легше і простіше виписувати електронні квитки на бланках суворої звітності. А де ж тоді прогрес?

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №35, 21 вересня-27 вересня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво