Дайте подихати! - Економіка - dt.ua

Дайте подихати!

4 листопада, 2005, 00:00 Роздрукувати Випуск №43, 4 листопада-11 листопада

Майже десять років поспіль в Україні намагаються запровадити екологічні норми граничних викидів шкідливих речовин автомобілів, які відповідають європейським вимогам зразка 1996 року...

Майже десять років поспіль в Україні намагаються запровадити екологічні норми граничних викидів шкідливих речовин автомобілів, які відповідають європейським вимогам зразка 1996 року. Однак «екологічний» закон щоразу намагаються відстрочити.

Більше машин, чистіше повітря?

Той, хто хоч раз гуляв вулицями міст Західної Європи, мав відчути одну відмітну рису «тамтешнього» повітря. Попри величезну кількість транспорту, дихати в центрі Брюсселя, Парижа чи Мюнхена значно легше, ніж на Хрещатику. А смог у центрі Лондона, яким лякали радянські ЗМІ, вже давно розвіявся. Чому так? Адже дорогами і наших, і західноєвропейських міст їздять начебто однакові автомобілі. До того ж приблизно половина легковиків у Європі «чадять» дизелем.

Справді, на початку 1980-х років екологічна ситуація в європейських містах була значно гіршою, ніж сьогодні. Горезвісний смог і чад від вихлопних газів «душили» міста. Після того, як заклики екологічних організацій дедалі більше стало підтримувати суспільство, урядам європейських країн довелося розробити систему заходів для поліпшення екологічної обстановки. Паралельно з винесенням екологічно шкідливих виробництв за межі цивілізованого Старого Світу, виробників автомобілів і двигунів до них зобов’язали поетапно вдосконалювати свою продукцію для зменшення шкідливих викидів у вихлопних газах. Певні вимоги до максимальних викидів двигунів внутрішнього згоряння отримали назву «Євро-1», «Євро-2» тощо. Ці нормативи запроваджували поступово, з початку 1990-х, і сьогодні автовиробники Західної Європи зобов’язані випускати автомобілі, що відповідають нормам «Євро-4». Аналогічні вимоги існують у США та Японії, причому традиційно найжорсткішими у світі вважаються екологічні норми до транспорту, що поставляється в американський штат Каліфорнія.

Семиразове відставання від європейського нормативу

Сьогодні в Україні можна продавати нові автомобілі, максимально допустимі норми викиду СО яких, наприклад, перевищуватимуть європейські норми в сім і більше разів! Понад те, такі машини з карбюраторними двигунами, про які в Європі вже давно забули, займають істотну частку ринку продажів нових легковиків і комерційного транспорту. Що вже говорити про ті кілька мільйонів вживаних автомобілів, які наразі експлуатуються в Україні й не відповідають навіть нормам «Євро-0»!

Не можна сказати, що вітчизняні чиновники зовсім не піклувалися про майбутнє атмосфери нашої країни. Ще 1996 року Кабмін прийняв постанову, відповідно до якої автомобілі без каталізаторів не могли ввозитися в нашу країну з 2001 року, а ще через рік — і експлуатуватися в Україні. Цю постанову кілька разів змінювали, і заборону ввезення автомобілів без каталізаторів перенесли на 2003 рік. Крім того, аналогічну норму містить Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів про регулювання ринку автомобілів в Україні» від 7.12.2000 р. Але встановлення каталізатора на автомобіль із карбюраторним двигуном не приведе до зменшення шкідливих викидів, й абсурдну вимогу цього нормативного акта так і не було виконано.

Інший шлях не допускати в країну екологічно брудний транспорт — запровадити в Україні норми, аналогічні європейським, і сертифікувати транспорт відповідно до цих норм. Такий шлях країна обрала, почавши уніфікувати свої стандарти з європейськими. Зокрема ще 2002 року Держстандарт прийняв як норми сертифікації автотранспорту частину правил ЄЕК ООН. Нормативи викидів шкідливих речовин у них відповідають європейським нормам «Євро-2».

У серпні 2005 року набрав чинності Закон «Про деякі питання ввезення на митну територію України транспортних засобів», відповідно до якого з 1 січня 2006 року заборонені ввезення, реалізація та перша реєстрація автомобілів, які не відповідають нормам «Євро-2».

Вантажівки-сажотруси

Таким чином, українці, з одного боку, отримали шанс дихати менш токсичними вихлопами нових автомобілів, з іншого — залишилися без найдоступніших машин. Адже європейським нормам вихлопу не відповідають ВАЗівська «класика», а також «Таврії» та «Славути» з карбюраторними двигунами, які продаються на ринку за найдоступнішою ціною. З наступного року їх перестануть продавати в Україні, а в автосалонах залишаться версії цих автомобілів із інжекторними двигунами. Ці машини на кілька сотень доларів дорожчі, ніж їхні карбюраторні версії.

Втім, якщо серед легковиків «брудних» машин залишилося всього кілька моделей, то на ринку комерційного транспорту їх значно більше. Зокрема такі автомобілі випускає КрАЗ, складає КрАСЗ, поставляють УАЗ, ГАЗ, ЗІЛ та інші підприємства. Є претензії в екологів щодо кількості шкідливих викидів і до китайської продукції, яка поточного року наводнила вітчизняний ринок. А від величезного КрАЗа з п’ятилітровим двигуном залишається значно більше шкідливих речовин, ніж від 1,1-літрової «Таврії». Саме для того, щоб вітчизняні автозаводи, які випускають таку техніку, не зупинилися, деякі народні депутати готові вкотре відстрочити час набрання чинності «Євро-2» для вантажівок. Законопроект, внесений нардепом Дмитром Святашем, пропонує перенести цей термін на два роки — тобто заборонити пускати «брудні» вантажівки в країну тільки з 2008 року. Зауважимо, що техніка, яка не відповідає екологічним нормам, чадитиме саме в наших містах. Адже до міжнародних перевезень екологічно брудний транспорт не пускають або його рух істотно обмежують. Ідея перенесення терміну запровадження «Євро-2» аргументується тим, що вітчизняним підприємствам потрібен час для переоснащення виробництва й узгодження документації з випуску нових моделей. Тим часом українські автозаводи є складальними підприємствами, і двигуни для комерційного транспорту в нашій країні не випускаються. Для виробництва автомобілів, які відповідають «Євро-2», вітчизняним заводам потрібно буде замовляти дорожчі двигуни. Звісно, це позначиться на ціні кінцевої продукції, що може негативно вплинути на рівень збуту вітчизняної комерційної техніки. Але загроза зупинки заводів від впровадження «Євро-2» невелика. Чи варто зменшити цей ризик до нуля, вирішувати парламентаріям. І попутно готувати закони про введення термінів застосування більш жорстких екологічних вимог. Адже в Європі з 2010 року діятимуть «Євро-5», які в десятки разів жорсткіші від теперішніх українських стандартів...

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №1288, 28 березня-3 квітня Архів номерів | Останні статті < >
Вам також буде цікаво