БЛУКАННЯ В СУТІНКАХ ЧИ НАЗДОЖЕНЕ ВЛАДА ОДЕСИ ПОЇЗД КОМУНАЛЬНОЇ РЕФОРМИ, ЩО ВІДБУВ?

Поділитися
Попри те, що є корисний досвід реформування житлово-комунальної сфери, нагромаджений пострадянськими країнами, кроки в цьому напрямі в Україні скидаються на блукання в сутінках...

Попри те, що є корисний досвід реформування житлово-комунальної сфери, нагромаджений пострадянськими країнами, кроки в цьому напрямі в Україні скидаються на блукання в сутінках. Кожна область і навіть місто зокрема йдуть сьогодні своїм тернистим шляхом, що породжує масу проблем і помилок. Найгірше, що, розпочавши перетворення, влада продовжує наступати на одні й ті ж самі граблі. Відтак, замість цілком нового рівня відносин між споживачами і виробниками послуг, маємо масу конфліктів. Одеса, де реформа ЖКГ почалася з протистояння, — найяскравіший приклад. Приклад того, як не треба проводити реформи.

З ніг на голову

Реформа в Одесі стартувала 15 січня, коли ліквідували жеки. Звісно, три місяці — закороткий термін, щоб робити якісь висновки. Але цілком достатній, аби зрозуміти: починати зміни з підвищення тарифів — означає занапастити справу в зародку й дискредитувати саму ідею. До чого це призвело, відомо: до конфліктів, акцій протесту і нескінченних перевірок.

Антимонопольний комітет України наполягає на перегляді тарифів на воду. Він вважає, що населення не тільки недоплачує, а навпаки — переплачує, зокрема за внутрішньодомові втрати води. Їх фіксує лічильник, і на основі його даних людям виставляють додаткові рахунки. Водночас ці втрати вже закладено в тарифі, тому оплата виходить подвійна. Антимонопольники зажадали вивести ці втрати з тарифу. Але, на жаль, натомість плату за воду підвищили. У результаті вимоги стали ще більш жорсткими й наполегливими. І як результат — було створено урядову комісію.

Роботу вона завершила наприкінці січня, однак остаточних висновків так і не зроблено. Щодо тарифу на житло — комісія вважає: оскільки змінилася структура ЖКГ, питання потребує додаткового вивчення. Але у своєму листі в Кабмін голова Держкомітету з питань ЖКГ відзначав: одеському міському голові слід було б уточнити тарифи на житло й воду.

Біда в тому, що міська влада, вивчаючи комунальну проблему, звела її до підвищення тарифів. І тільки. Тим часом реформування потребує сама концепція. Що таке квартплата? Чи що таке ПЕВ, повернення яких витрат по будинку? Мешканцям, як і раніше, пропонують оплачувати прибирання сходових майданчиків і парадних, але в багатьох будинках вони давно це роблять власними силами, найнявши прибиральницю. У Дніпропетровську, приміром, пішли іншим шляхом. Власне тарифів там спробували уникнути. І запровадили плату за надані послуги. Їх перелік, залежно від будинку, може бути різним. Щоправда, політика при цьому жорстка: спочатку гроші, потім послуги.

В Одесі ж зробили по-одеському: підвищили плату, а за що — там буде видно. Місто давно перевело платежі за комунальні послуги через єдиний розрахунковий центр, який їх розщеплює. Але заплатити, скажімо, окремо за ліфт чи вивезення сміття, не можна. Система така, що платити треба за все відразу: ліфт, антену, вивезення сміття, прибирання снігу... На один рахунок — раніше жеківський, тепер ДЄЗівський. А якщо послуга не надається взагалі, то навіщо, питається, за неї платити? Відповіді на це запитання немає.

Плюс аудит місцевого бюджету

На жаль, пристрасті, що завирували навколо підвищення тарифів, міська влада вважала політичною провокацією. І намагалася не реагувати на зауваження та критику. Як і не вважала за потрібне обговорювати ці питання з громадськістю й населенням, забувши, що вони — найголовніші учасники реформи. Але так було донедавна.

Наприкінці січня біля стін мерії відбулася акція протесту проти підвищення тарифів, організована політичними партіями та організаціями, із закликами «Геть мера». «Цей політичний галас нас не стосується. Ми продовжуватимемо робити свою справу», — відреагував Р.Боделан. Однак 6 лютого було створено тимчасову слідчу комісію Верховної Ради України для перевірки законності зміни тарифів, куди ввійшли представники різних фракцій. І щойно інформація про її створення дійшла до Одеси, міський голова відразу скасував рішення про підвищення з 1 березня плати за житло. Місто врахувало рекомендації урядової комісії, заявив мер, і з 1 липня запровадить диференційовані тарифи. Залежно від технічного стану будинку та рівня комфортності. Плюс до всього мер організував збори представників територіальної громади під гаслом «Реформ не зупинити».

Загалом, боротьбу проти підвищення тарифів влада переведе в площину боротьби за реформи. І почне щосили переконувати городян, що альтернативи немає: це, мовляв, єдиний шлях врятувати ЖКГ. «Багато громадян навіть не уявляють собі масштабів комунальної катастрофи», — напише мер у своєму зверненні до одеситів. Але, промовляючи з екрана телевізорів, влада буде ще цинічніша у своїй відвертості: «ЖКГ міста на межі розвалу». А хто ж, питається, довів комуналку до такого стану? Виявляється, держава, яка давно не виділяє з цією метою коштів, а своїх грошей у бюджеті бракує.

У зв’язку з цим буде організовано від імені громадян Одеси звернення до Президента країни, голови Верховної Ради та прем’єр-міністра. У ньому городяни проситимуть закріпити за містом на п’ять років усі надпланові надходження від загальнодержавних податків та зборів. Комунальні проблеми, ішлося в посланні, не вирішити силами міста. Звернення було передане народним депутатам від Одеси з проханням негайно розпочати розв’язання проблеми на державному рівні.

Тим часом народні депутати від Одеси — члени слідчої комісії Верховної Ради — спільно зі своїми колегами провели своє перше засідання. І повідомили, що мають намір не лише перевірити обгрунтованість підвищення тарифів, а й вивчити ефективність управління міським господарством, яке, за словами влади, повністю занепало. Депутати планують провести аудит місцевого бюджету і подивитися, як збираються і на що витрачаються місцеві податки. До цієї роботи буде залучено незалежних експертів з інших міст України.

Сьогодні влада, безнадійно спізнившись із проведенням реформ, щосили поривається здаватися реформаторською. Хоча сама зізнається: «Ми намагаємося наздогнати поїзд, що відбув». Указ Президента країни про прискорення реформування ЖКГ було підписано ще 1999 року. Що зроблено за цей час? Можна скільки завгодно посилатися на відсутність законодавчої бази, але якщо немає політичної волі, віз із місця не зрушить ніколи. А її якраз і не було.

Недавно міська влада організувала в Одесі семінар із реформування ЖКГ. Запросили чиновників із Дніпропетровська, Харкова, Київської області, Таллінна. Судячи з виступів гостей, їхні міста й села просунулися набагато далі шляхом реформ, аніж Одеса. Таллінн, звісно, поза конкуренцією. Приміром, коли брати кількість об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, то навіть Дніпропетровськ, де таких створено близько 500, давно випередив Одесу, де їх трохи більше 70. Аби прискорити цей процес, одеська влада організувала спеціальну робочу групу, однак процес рухається повільно. З людьми треба працювати безпосередньо. Багатьох, приміром, лякає проблема капремонтів. Потрібні стимули, а їх немає.

Годівниця для приватника?

На жаль, за галасом, викликаним підвищенням тарифів, сама реформа відсунулася трохи в тінь. Тим часом модель реформування, яку обрала Одеса, викликає багато запитань. Як запевняє влада, вона увібрала в себе досвід великих міст Росії, Естонії, самої України й одеської специфіки. Але, судячи з того, що кажуть спеціалісти, насамперед скопійовано досвід москвичів, що не зовсім прийнятно для України, й Одеси зокрема.

Суть змін полягає в тому, що замість жеків діють дирекції єдиного замовника (ДЄЗ). Їх на території міста створено 16 — по чотири у кожному районі. (В Одесі після адміністративної реформи районів тепер чотири.) ДЄЗи мають статус комунальних підприємств з управління та експлуатації житлового фонду. Міськрада передає їм у повне господарське відання житловий фонд — на час формування ринкових відносин у цій сфері. Тобто поки не буде сформовано об’єднання власників багатоквартирних будинків і не з’явиться ринок послуг з управління й експлуатації житла. Загалом замовниками послуг тепер виступатимуть ДЄЗи, тобто посередники між населенням і комунальними підприємствами.

Противники цієї моделі вважають, що ДЄЗи — годівниця для приватних фірм, які найматимуться для обслуговування будинків. У Москві таку систему можна виправдати хоча б тим, що там замовником виступає держава, оскільки вона оплачує близько 60% собівартості комунальних послуг. А населення — лише 40%. У нас же всі 100. Навіщо, питається, посередник? До того ж наявність ДЄЗів виключає укладання прямих договорів між виробниками та споживачами послуг. Мешканці підписуватимуть договори з ДЄЗами. А вже вони — з водоканалом, теплопостачальними та іншими підприємствами.

Тож одеситів, схоже, підстерігає все та ж історія: тепло постачає одне підприємство, а за гарячі батареї та воду в квартирах відповідає інше. Є побоювання, що буде, як і колись, біг по замкнутому колу. На жаль, перші місяці це підтвердили. Мені доводилося звертатися зі скаргою на подачу гарячої води й опалення в одну з дільниць ДЄЗу — це колишній ЖЕК. Отож, крім вивіски, тут нічого не змінилося: той самий начальник, та ж сама бухгалтерія і ті ж самі відповіді: «Звертайтеся в «Одестеплоенерго». Хоча ДЄЗи, як запевняє влада, створені саме для захисту інтересів мешканців...

Влада пояснює: сьогодні оголошено тендер і йде процес залучення приватних фірм для обслуговування житла. Тобто жеки ліквідовано, але вони працюють — тимчасово, поки не з’являться приватники. Загалом, одне ліквідували, іншого не створили. Все це теж дискредитує реформу. Мерія запевняє: охочих було багато, але після того, як тарифи на житло заморозили, їх різко поменшало, що, загалом, тільки підтверджує: в нових тарифах на житло було закладено добрий куш.

І на додаток ще один штрих. Навіть при старих тарифах і великих боргах населення в місті точиться боротьба між підприємствами за вивезення сміття. Причому боротьба не на жарт.

P.S. Нинішнього року міська влада Одеси оголосила 1 квітня вихідним днем, щоб одесити насміялися вдосталь. Бо знала: завтра буде не до сміху. Буквально наступного дня у квартирах городян батареї стали холодними, а вода в кранах — крижаною. На маленькі побутові радощі одесити можуть розраховувати лише глибокої осені. Тобто з приходом нового опалювального сезону. При цьому населення попередили: якщо не буде справно сплачувати за комунальні послуги — відключать і холодну воду.

Такі, можна сказати, перші результати реформування житлокомунгоспу. Щоправда, розмови про саму реформу зараз трохи вщухнули. Влада нічого поки що не може повідомити. Хіба про нове підвищення тарифів на житло, обіцяне з 1 липня...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі