БІДНИЙ НЕБАГАТОГО ВЕЗЕ...

Поділитися
От уже другий рік поспіль неврегульованим залишається питання — хто надалі утримуватиме об’єкти соціальної сфери, які вже не колгоспні, але ще не передані радам...

От уже другий рік поспіль неврегульованим залишається питанняхто надалі утримуватиме об’єкти соціальної сфери, які вже не колгоспні, але ще не передані радам. Зважаючи ж на нинішній низький рівень забезпечення потреб школи, дитячого садка, будинку культури, лікарні чи амбулаторії мусимо говорити не лише про юридичний бік справи, а й про соціальний: куди йдеш, село? Яка твоя подальша доля?

9 березня минулого року, як один з ключових моментів у проведенні аграрної реформи, був підписаний указ Президента «Про деякі заходи щодо поліпшення умов господарювання недержавних сільгосппідприємств», який зобов’язує протягом року безоплатно передати об’єкти соціальної сфери у комунальну власність. Однак вище президентського документа стоїть закон про ПДВ. А його буква стверджує, що така операція з передачі оподатковується за ставкою 20 відсотків від вартості майна. Виняток для платників податків. А серед місцевих рад їх одиниці.

До парламентських канікул народні депутати так і не спромоглися ні внести відповідних змін до закону про ПДВ, ні прийняти малий Податковий кодекс. І тому більшість дитячих садків, будинків культури, медичних закладів, які донедавна належали КСП і утримувалися за їхній рахунок, нині залишилися без власника, читайте без чітко визначеного господаря. До початку липня в області оформлено передачу у комунальну власність лише 192 дитсадки із запланованих 290, 68 із 83 клубів, 87 із 157 медпунктів, фельдшерсько-акушерських пунктів, медамбулаторій.

Деякі міцніші господарства, хоч і позбулися права власності на об’єкти соціальної сфери, проте не зняли їх зі свого прямого фінансування. Нині близько 50 нових агроформувань у регіоні стовідсотково забезпечують потреби закладів соціальної сфери села у зарплаті, дитячому харчуванні, оплаті енергоносіїв. А загалом в області дитячі садки, школи, медичні заклади повністю за власні кошти утримують тільки 30 відсотків новоутворених приватних сільгосппідприємств, а частково 50—60 відсотків. Досить типова ситуація у селі Біще Бережанського району. Тут виплата зарплати «соціалці» лягла на місцевий бюджет, а селянське ТзОВ забезпечує дітей у школі і дитсадку харчуванням.

Міністерство аграрної політики у лютому нинішнього року надіслало областям листа, в якому просить приватні господарства фінансувати не менше третини потреб закладів соціальної сфери і надавати матеріальну допомогу принаймні дитячим дошкільним закладам. Вийшло відповідне розпорядження голови облдержадміністрації. Стан соціальної сфери та ринкової інфраструктури на селі було розглянуто на недавній сесії облради.

— Ми роз’яснюємо керівникам приватних господарств, наскільки важливо не втратити і підтримати соціальну сферу. Бо нею користуються люди, які працюють у тому ж таки сільгосппідприємстві, запевняє заступник начальника управління сільського господарства і продовольства облдержадміністрації Микола Баглюк. Для цього у районах проводимо семінари з проблем використання і передачі об’єктів соціальної сфери.

Проте, крім пильнішої уваги, об’єкти явно потребують якнайшвидшого вирішення своєї долі. На сесії облради оприлюднено факти, які викликають особливу тривогу. У ряді населених пунктів дитячі дошкільні заклади закрито, менше половини дітей охоплено дитсадками у Кременецькому, Збаразькому, Зборівському районах. У сільських школах регіону харчуються вже менше половини учнів, тоді як іще п’ять років тому могли обідати 80 відсотків дітей. А у 20 сільських медичних закладах області немає жодного медпрацівника… Тим селам, де на базі КСП утворилося кілька слабких агроформувань, аж ніяк не позаздриш. Заклади освіти, культури та медицини там у занедбаному стані.

Новоутворені господарства скинули з себе далеко не всю соціальну сферу — 20 відсотків їх внесли до свого статутного фонду деякі категорії об’єктів соціальної сфери, зокрема дитсадки і житло. Адже дитячі дошкільні заклади цінні насамперед своєю кухнею, де традиційно готують їсти працівникам поля. І тому в окремих районах, зокрема в Шумському та Бучацькому, приватні сільгосппідприємства утрималися від передачі дитсадків у комунальну власність. Та це, швидше, виняток із загального правила. Бо яке з приватних підприємств захоче включити до свого статутного фонду, наприклад, фельдшерсько-акушерський пункт чи амбулаторію?

Навіть якщо повірити у добрі наміри торішнього президентського указу, який був підписаний з метою «забезпечення умов для ефективної діяльності сільгосппідприємств на основі приватної власності», то основні витрати на утримання об’єктів соціальної сфери ляжуть не на уявних спонсорів, а саме на місцеві бюджети. Та наразі тільки деякі з них навчилися заробляти кошти, щоб стати платниками податків і, зрештою, належно утримувати ті заклади. Перспективний досвід керівництва сільської ради у Токах Підволочиського району. Тут місцева влада тривалий час здає в оренду приміщення, в якому розмістилися кафе, дискобар, і з прибутків від оренди забезпечує харчуванням школу й дитсадок, а зарплатою — працівників дитсадка.

За останні два роки, можна сказати, трохи «прозріли» й самі заклади освіти і культури. Наприклад, упродовж 2000 року за рахунок додаткових навчальних послуг та оренди приміщень сільські школи заробили 758 тис. гривень. Надавати платні послуги і тим самим утримувати себе вже навчилася майже третина сільських будинків культури та клубів. Набуває поширення практика, коли директори беруть в оренду ці заклади культури, розгортають там різнопланову діяльність і в такий спосіб утримують їх. У Заліщицькому районі, скажімо, шість клубів орендують керівники. А от із закладами охорони здоров’я на селі справа набагато складніша: жодне з приватних підприємств не поспішає включати їх до свого статутного фонду, не зголошуються й орендарі…

Законодавча база явно відстає від реальних вимог аграрної реформи. Нинішня ситуація на селі дуже нагадує відому притчу про воза, якого пустили попереду коня. А про того коня — соціальну сферу — різні гілки влади згадали аж наприкінці переділу земельної власності.

Перекособочене колесо аграрних перетворень на ходу не випрямити. І тому чи не остання надія покладається на органи місцевого самоврядування. Бо від того, скільки зароблять вони грошей і зберуть податків, залежить перспектива села і, врешті, його майбутнє.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі