«АероСвіт»: продаж чи роздача?

Поділитися
Узагалі-то в нормальних країнах у період кризи не прийнято вдаватися до масових розпродажів держмайна...

Узагалі-то в нормальних країнах у період кризи не прийнято вдаватися до масових розпродажів держмайна. Однак в українських приватизаторів свої закони — саме зараз вони і збираються якнайшвидше «продати Вітчизну».

З погляду ефективності роботи Фонду державного майна Україні страшенно не щастить. На зміну Валентині Семенюк-Самсоненко, котра принципово опиралася практично будь-якій приватизації, прийшла команда «профі» Дмитра Парфененка із завданням прискореними темпами продати держвласність за безцінь. Про обіцянки розпродати енергетику до виборів уже багато писали. Менш відомі грандіозні плани фонду на ниві авіаперевезень.

На початку вересня найнята ФДМ компанія завершила оцінювання 22,39-відсоткового пакета акцій ЗАТ «Авіакомпанія «АероСвіт». Результати вражають: пакет оцінили в 17,0 млн. грн. (2,1 млн. дол.).

Неважко підрахувати, що вся компанія, яка контролює понад 40% авіаперевезень України, за версією оцінювачів коштує 9,48 млн. дол. А вартість авіаринку України, за «незалежною ринковою оцінкою», — аж
23 млн. дол.

Браво! ЗАТ «Острів», яке ще 2004 року прославилося оцінкою держпакета ІнГЗК, підтвердило свою репутацію. Недаремно ж на сайті компанії написано, що «за більш як 16 років роботи ЗАТ «Консалтингова фірма «Острів» оцінено активи близько 50 великих об’єднань, корпорацій, підприємств, фабрик і заводів, понад 150 середніх і дрібних підприємств і більш як 20 тисяч інших об’єктів. При цьому «Острів» не мав і не має претензій і рекламацій». Що ж, вичерпно...

А чи не час попросити «островітян» оцінити вартість самого ФДМ — саме як бізнес-компанії? Фірма заробить додаткові гроші, а ФДМ нарешті дізнається справжню ринкову вартість своєї діяльності.

Громадськості мабуть буде цікаво дізнатися, у скільки копійок оцінять його зусилля...

8 вересня 2009 року Фонд державного майна України письмово сповістив акціонерів ЗАТ «Авіакомпанія «АероСвіт» про намір продати свій пакет акцій. Про всяк випадок повідомляємо чиновникам, що тільки вартість землі, яка належить «АероСвіту» (разом із розташованим на ній санаторним комплексом «Форос») тягне мінімум на сотню мільйонів доларів, або й на всі півтори...

І що оборот авіакомпанії торік становив більш як 3 млрд. грн., що в 75 разів перевищує вартість усієї компанії за підсумками гранично «незалежної оцінки».

Власне, в Україні давно вже нікого не вражають дива нашої оціночної методології: об’єкт, проданий славнозвісними працівниками ФДМ за мільйон гривень, майже відразу можуть спокійно виставити на продаж за десять мільйонів у.о. Поцікавтеся ринковою ціною того ж ІнГЗК зараз...

Методологія оцінювання у нас має такий широкий діапазон, що за бажання можна нарахувати, що покупцю ще мають доплатити. Відсутність рекламацій при цьому гарантується.

Загалом існує побіжна оцінка вартості бізнесу: оборот за останні три роки сумують і ділять на три. Оцінка груба, але порядок цифр дає...

Зважаючи на особливості продажу в закритих акціонерних товариствах, вартість «АероСвіту» буде нижчою, але, звісно, не в десятки разів.

Компанія зовсім не перебуває на межі банкрутства. Вона впевнено утримує лідерські позиції на ринку, перетягуючи канат із «Міжнародними авіалініями України». Торік обсяг пасажирських перевезень зріс на 22%, що забезпечило друге місце за темпами зростання серед членів Асоціації європейських авіаліній. Виконано майже 30 тис. рейсів.

Криза, звичайно, позначилася і на авіаторах, але нічого катастрофічного. Кількість перевезених пасажирів на регулярних рейсах зменшилася на 20,7%, що приблизно на третину краще за середню у світовій авіаіндустрії (29,3%.)

Світовий ринок авіаперевезень у Європі і світі зараз потроху відновлюється. Що заважає почекати з півроку і вже тоді оцінювати компанію?

До речі, коефіцієнт завантаження рейсів «АероСвіту» зараз досягає 66,5%. Для порівняння, у найближчого конкурента — «Міжнародних авіаліній України» — 54,1%. Цікаво, його пакет ФДМ, часом, задарма не віддасть?

Більш того, чомусь для оцінювання вибрано час до зборів акціонерів компанії, на яких, зокрема, збираються затвердити розподіл дивідендів за 2007 рік. Акції як база для розрахунку стали б помітно дорожчими.

Тож виникає одвічне запитання — кому це вигідно? Теоретично метою №1 для ФДМ мало бути «досягнення максимального економічного ефекту від продажу об’єктів приватизації». Говорити про ефект за такого оцінювання, мабуть, можна. Але цей ефект вочевидь не у
держави...

Як уже згадувалося, одна земельна ділянка потягне на кілька порядків більше, ніж 22,4% акцій (при такому оцінюванні!). А є ще використовувані компанією майже півтора десятка реактивних авіамашин, дозволи на польоти в десятки міст (на ряді напрямків вона — єдиний національний перевізник), сотні тисяч цілком лояльних клієнтів.

В «АероСвіту» є сертифікат Міжнародного аудиту експлуатаційної безпеки. Є близько 100 угод про взаємне визнання перевізної документації з авіакомпаніями, що дає змогу купувати квитки на його рейси практично в будь-якому куточку світу. Кооперація дає можливість доставляти пасажирів з єдиним квитком від «АероСвіту» у тисячі кінцевих пунктів у Європі, Північній і Південній Америці, Азії, Африці та Австралії.

Усе це й називається брендом. Будівництво подібного ланцюжка з нуля забере роки і коштуватиме шестизначних цифр у валюті. І за контроль над усім цим — два мільйони доларів? Як-то кажуть, «загорніть дві».

Зараз у компанії — чотири основні акціонери. Це Арон Майберг (дружнім йому структурам належить половина нідерландської компанії Gilward Investments, якій, у свою чергу, належить 38% ЗАТ «АероСвіт»), Віктор Пінчук (компанія котрого «ГенАвіаІнвест» володіє приблизно 24,9%), Григорій Гуртовий (власник 50% акцій Gilward Investments), а також ТОВ «Бюро» (4,8% акцій ЗАТ). Плюс наш улюблений Фонд держмайна України з його 22,39%, хоча до центрів впливу його можна віднести хіба що з ввічливості.

Неважко побачити, що придбання держпакета забезпечить будь-якій з груп різке посилення впливу. І, судячи з ціни, на дуже «ексклюзивних» умовах.

Чужих намагаються не пустити взагалі. Хоча саме вони і можуть запропонувати більше. Так, фінансова компанія «Он-лайн капітал» надіслала у ФДМ пропозицію про купівлю державного пакета акцій ЗАТ «АероСвіт», запропонувавши за нього не 17 млн. грн., а 35. Не бозна-що, але таки вдвічі більше за ціну, яку чиновники уперто називають ринковою...

Тоді ж було заявлено, «що у разі надходження більш конкурентних з погляду ціни заявок компанія готова підвищити суму своєї пропозиції».

Та чиновники бачать ринок інакше. Напрошується трохи наївне запитання — а на чию користь?

Не можна сказати, що всім їм це подобається. Один із чиновників на правах конфіденційності запропонував полічити, у кого в результаті вийде найбільший особистий пакет, якщо до нього додати пакет ФДМ...

Якщо так, то з майбутньою вдалою покупкою можна буде вітати Віктора Пінчука.

Версія цілком має право на життя. Торік небайдужий йому банк «Кредит-Дніпро» дуже зворушливо (і зовсім недорого) хотів узяти в заставу ділянку землі в Криму, яка належить «АероСвіту», в обмін на кредит, сума якого була в 15 разів менша від вартості землі. Виник великий скандал, у якому фонд мовчав не гірше за рибу поблизу фороського узбережжя.

Тоді акціонери не промовчали, і ділянка таки залишилася за компанією. Цікаво, наскільки вони готові до проведення нинішнього переділу задешево?

Роком раніше, 2007-го, майбутній прем’єр (тоді — опозиційний трибун) Тимошенко взагалі публічно обвинувачувала поважного бізнесмена в спробах захопити аеродром «Бориспіль» — опорний для «АероСвіту». І навіть неполіткоректно згадувала всякі мумії...

До речі, тодішній виступ зараз цікаво читати:

«Такі масштаби власності і тотального контролю над країною були зафіксовані востаннє в історії ще за часів Тутанхамона, три з половиною тисячі років тому. І тепер в Україні».

Минуло два роки. Тимошенко — в уряді, у фонді — нове керівництво. Ви упевнені, що щось змінилося?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі