Зламані крила українського джазу - Культура - dt.ua

Зламані крила українського джазу

1 червня, 2007, 11:32 Роздрукувати Випуск №21, 1 червня-8 червня

У столиці завершився десятий міжнародний «Форум музики молодих». За традицією, в ньому брали учас...

У столиці завершився десятий міжнародний «Форум музики молодих». За традицією, в ньому брали участь академічні композитори-початківці та їхні колеги-виконавці з різних регіонів України — Києва, Одеси, Харкова, Донецька, Львова і з-за кордону.

«Списковий склад» учасників фесту строкатий — випускники, студенти й аспіранти Національної академії ім. Чайковського, київський ансамбль нової музики «Рикошет», львівський вокальний ансамбль A cappella Leopolis, камерний ансамбль зі Швейцарії та інші гості. Грають не лише твори українських авторів. Звучить музика Франції, Литви, США, Нідерландів, Сирії, Польщі, Грузії — від старовинної до зовсім свіжої, ще «теплої».

У рамках фестивалю в Українському домі відбувся концерт-марафон джазової, нової імпровізаційної та електронної музики пам’яті Олександра Нестерова — мабуть, єдина помітна подія в рамках форуму. Цей марафон був присвячений яскравому лідеру українського музичного авангарду 80—90-х Олександру Нестерову (1954—2005), який помер від невиліковної недуги. Нестеров прийшов у фахову музику вже дорослою людиною, зі студентської лави КІБІ, і став втіленням українського музичного креативу. Він зробив те, що поки вдається небагатьом українським музикантам, які працюють в авангарді. З роками його пошуки втілилися в музику до спектаклів і трьох кінофільмів, а також у сім аудіоальбомів. У 1993 році Нестеров організував і провів в Українському домі масштабний форум європейської авангардної музики «Нова територія», який дав імпульс розвитку цього напряму в Україні. Документальний фільм Юрія Зморовича, що розповідає про ту подію, демонструвався у фойє перед початком марафону.

Опісля Нестеров брав участь у міжнародних фестивалях сучасної музики «Контрасти», проектах «Час. Простір. Музика 2000», виступав із концертом «Добре препарований клавір» на Форумі музики молодих-2003. Перший міжнародний фестиваль «Деталі звуку-2005» розпочався його записом «Динамічні MIDIтації». Нестеров грав класичний джаз на контрабасі, був чудовим джаз-роковим бас-гітаристом, який виконував і фрі-джаз, і нову імпровізаційну музику. Він обожнював американську групу «Чикаго», добре володів бас-гітарою і переграв музику різних напрямів. До того ж був майстром нестандартної перкусії, фагота, сопілки, препарованого фортепіано, з допомогою яких утілював свої сміливі, свіжі, органічні композиторські задуми.

Концерт пам’яті Нестерова ініціювали його сім’я і група музикантів, які бережуть про нього добру пам’ять.

Серед удач цього марафону назву саксофонний дует росіянина Сергія Летова і львів’янина Юрія Яремчука, колись учасників «Російсько-українського проекту». Саме вони стали найбільш креативною і зіграною парою проекту. Московський віолончеліст Владислав Макаров цікаво прозвучав у тріо із Сергієм Хмельовим (перкусія) та третім росіянином концерту — Олексієм Борисовим (електроніка). Втім, потім, без акустичних партнерів, Олексій, як і інші представники електронної квоти марафону — Kotra, Андрій Кириченко та Алла Загайкевич, — у своїх пошуках не так привабили, як відлякали публіку. Слухачі мігрували по залу, розходилися або вирушали розслабитися в буфет, оскільки відверто депресивна, малозрозуміла й одноманітна музика, незважаючи на добрі наміри її виконавців, вочевидь не приваблювала... Серед інших неоімпровізаторів відзначу акустичне тріо САТ (скрипка — Сергій Охрімчук, баян — Олександр Клименко, гітара — Михайло Стрельніков); Юрія Зморовича, який грає на чому і як доведеться, і Петра Товстуху — фортепіано. На жаль, левова частка п’ятигодинного надімпровізованого дійства, що відбувалося на сцені, була цікава в основному лише тим, хто на цій сцені перебував...

А ностальгічною нотою за колишньою джазовою молодістю і зламаними крилами надзвичайного музиканта Нестерова стали дві композиції «НА» і «День відчинених дверей» (Сергій Сметанін — гітара, Олег Путятін — бас-гітара, Сергій Хмельов — ударні, Григорій Махно — губна гармоніка, Ігор Рудий — тенор-саксофон).

І насамкінець... Відомий український джазовий піаніст Петро Пашков розповів про Олександра Нестерова на українському джазовому порталі uajazz.com: «Певний час попрацювавши на сцені з Миколою Гнатюком у пік його популярності, Саша назавжди зав’язав із продажем свого таланту. Ніколи не брав участі в чужих проектах, не грав у ресторанах, клубах, казино, на приватних вечірках. «Я повинен грати тільки свою музику», — казав він. Жив із мамою дуже скромно, грав кілька концертів на рік, записував диски, гроші для видання позичав. Незадовго до смерті вони продали будинок і купили дві квартири, одну з яких здавали. Так матеріальну проблему було вирішено, з’явилися кошти і для догляду за мамою, вона дуже хворіла. Її Олександр виходив, а себе прогледів. У результаті і мати померла буквально вслід за ним... Саша дуже хвилювався, що не може знайти людину, яка позичила йому 6000, і аж до смерті тримав їх напоготові, щоб віддати.

Творчість його була суто авангардної спрямованості і мала великий резонанс у Європі, були й вигідні запрошення, але... «На кого я залишу маму, у неї ж нікого, крім мене, немає?» Так він нікуди й не їздив...»

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №6, 16 лютого-22 лютого Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво