Тріумф на весь голос. Одеський бас Олександр Цимбалюк завоював золото на конкурсі Чайковського, а пізніше підтримав Кличка на рингу

Поділитися
Те, що Україна славиться голосами — загалом відомо всім. Окрім телевізійних каналів, які пропагують виключно безголосся...

Те, що Україна славиться голосами — загалом відомо всім. Окрім телевізійних каналів, які пропагують виключно безголосся. От і недавня радісна звістка з конкурсу Чайковського: наш Олександр Цимбалюк, бас з Одеси, став золотим призером цього престижного музичного форуму. Сьогодні його графік щільний і насичений: Одеса, Москва... Днями — Кельн, де Володимир виконав гімн України перед початком боксерського матчу Володимира Кличка — Лаймона Бюстера. У своєму першому ексклюзивному інтерв’ю спеціально для «ДТ» Володимир Цимбалюк розповів про своїх педагогів, конкурсні враження, західні ангажементи і… гімн на рингу.

Одеса, звичайне диво

— Олександре, звісно, усіх цікавить, «звідкіля він такий узявся», із чого ви починали, звідки старт?

— Нічого особливого, напевно, про себе не розповім... Усе досить прозаїчно. Народився у Одесі. З чотирьох років почав займатися музикою. Грав на фортепіано. Потім захопився живописом. Але в підлітковому віці музичні уподобання усе ж таки переважили. І я вступив до музичного училища за класом ударних інструментів: ксилофон, барабани... А коли закінчив, виникла дилема: або армія, або консерваторія. Барабанщиком я бути не захотів. Живопис перейшов у категорію любительських занять. Хоча в мене бували навіть невеликі виставки. А ще в училищі я співав у хорі. Брав уроки вокалу. Потім і виникла ризикована думка: спробую вступити на вокальний факультет! Коли є велике бажання, то іноді трапляються дива. Цього разу і сталося звичайне диво.

— Майже як у творі Шварца?

— Якоюсь мірою... Я займався із педагогами, серйозно готувався. І вступив.

— Одразу до Навротського?

— Так. На кафедрі розподіляли навантаження. І я потрапив до Василя Всеволодовича Навротського. А далі... На першому курсі став учасником конкурсу «Нові імена» — вже в Києві. Професор Галина Анатоліївна Поливанова теж допомогла мені розкрити в собі якісь якості, допомогла зрозуміти, що в мене виходить. Щоправда, коли я ще навчався, не до кінця вірив, що це моє. І навіть інколи несерйозно ставився до занять. Потім одержав премію у Карлових Варах в Чехії. Потім — у Словаччині в Трнаві. На конкурсі Алчевського в Харкові... Рік тому була перша премія на конкурсі Олени Образцової. Цієї весни здобув у Італії першу премію на одному з конкурсів. Коли закінчив консерваторію і вступив до аспірантури, невдовзі поїхав у Гамбург...

— Шукати музичне щастя у Німеччині?

— Просто звідти надійшла пропозиція. Щоправда, до цього я і раніше співав на півдні Німеччини — виконував українські народні пісні, брав участь у доброчинних акціях із фольклорним ансамблем «Збиранка». Їздили два роки і виступали в кірхах, будинках престарілих, лікарнях, школах... Уявіть, саме під час цих поїздок дізнався багато корисного для себе. Бас Паата Бурчуладзе запропонував мою кандидатуру Гамбурзькій опері, оскільки театр тоді був у пошуках молодого баса.

— А хто вам допомагав готувати програму на конкурс імені Чайковського?

— Величезна роль у цьому Людмили Іллівни Іванової — дружини Євгена Миколайовича Іванова, безумовно, Василя Всеволодовича Навротського, він професор Одеської консерваторії і мій педагог. Він продовжує традиції свого вчителя — покійного Іванова. І ще допомагала Тетяна Петрівна Книшова — заслужена артистка України, концертмейстер. Вона акомпанувала мені і на конкурсі в Москві.

Традиції одеської вокальної школи загальновідомі. Може, вони і зазнають незначних змін, але є база. Є настрій. А це досить важливо і цінно, щоб школу зберегти. Є в одеській вокальній школі й особлива техніка, і вміння створювати енергетичні посилання. Але як теоретично визначити основи одеської вокальної школи? Я б не взяв на себе таку місію. Просто треба спілкуватися з педагогами, слухати записи... І тоді — можливий результат.

«Кличко був теж для мене підтримкою»

— Дійсно, гарних голосів одеська консерваторія дала чимало... А чим, на ваш погляд, відрізняються вітчизняний і західний оперні ангажементи?

— Західний стиль працює на «віджим». Це індустрія постійного максимального одержання від тебе всього того, на що ти здатний. У нас з артистом возяться, постійно дають поради, підучують, переживають, вболівають. А там — кожен сам по собі. Як у джунглях. І потім — велика різниця у фінансах. На оперні постановки у тому самому Гамбурзі витрачають величезні кошти. На спектаклі запрошуються відомі солісти, режисери. Це ж завжди піднімає престиж театру.

— Хто найчастіше фінансує такі оперні проекти в тому ж Гамбурзі? Держава?

— Звісно ж ні. Держава не осилить фінансування театру. І в цій справі беруть участь дуже багато приватних структур.

— А як у вас складаються відносини з новим диригентом-інтендантом Гамбурзької опери, що нещодавно змінила Інго Метцмахера, який працював там із 1997 по 2005 рік і очолював оперу і симфонічний оркестр Гамбурга?

— Симона Янг — диригент і піаністка, яка концертує, — приїхала в Німеччину з Австралії. Її довго умовляли обійняти посаду інтенданта, оскільки вона дуже працездатна, дієва. Мало не ночує у театрі. І концерти дає, і в театрі стало більше прем’єр. До нас зачастили зірки. Я от співав не так давно з Едітою Груберовою, Роберто Сканд’юцці, Хосе Кура. Познайомився з Пласідо Домінго. Багато наших виконавців були задіяні в спектаклях гамбурзького театру: Олена Заремба, Ольга Романько, гастролювали кілька тенорів.

— Як ви для себе визначаєте місії диригента і режисера в оперному театрі взагалі й у певній постановці зокрема?

— Вони доповнюють один одного, допомагають, взаємодіють між собою. Режисер робить те, що ми бачимо на сцені, а диригент — те, що чуємо.

— Зараз багато західних оперних проектів рухаються по лінії модерністської стилістики: наближене до природного освітлення, мала й умовна кількість декорацій і реквізиту, співаки співають, інколи стоячи спиною до залу... Але й наша традиція романтичного оперного театру поки що в силі. Як ви оцінюєте ці паралельні тенденції?

— Однозначно позитивно. Оцінювати обидві тенденції негативно — і ніяково, і нерозумно, і незграбно. Експерименти, пошуки нових способів сценічної виразності — не лише ідей режисера — звичайно, не завжди бувають удалі. Я сам брав участь у різних експериментальних проектах, які були згодом закриті. Але є й такі, сценічне життя яких успішно продовжується. Упевнений: у оперному мистецтві не можна все сприймати буквально, натуралістично. Не треба і надто далеко йти в експерименті. Має бути золота середина. Синтез. Наш слов’янський театр, звичайно, передбачає духовність, піднесену емоційність. І нерідко західні виконавці з ноткою заздрості, чи що, кажуть: от, мовляв, скільки у вас емоцій!

— А от ви стримували емоції чи, навпаки, не скупилися на них, коли виконували гімн України в Німеччині?

— Уявіть... Я — у Москві. Дуже тяжкий конкурс. Втомився психологічно. І голос втомився. Несподівано дзвінок: чи не бажаєте виконати гімн на матчі знаменитих боксерів у Кельні? Я не вагаючись погоджуюся! Це і приємно, і престижно. Ні про які гроші не могло бути й мови, адже це насамперед потужна реклама для мене. Сподівався, що це буде і моральною підтримкою з мого боку Володимиру Кличку. Та й для мене він теж був як підтримка. Правда, відіграла свою роль різниця годинних поясів: я співав о третій годині ночі за московським часом. І перед цим виступом дуже засмутився, оскільки монітори перестали працювати. Чи навмисно так зробили? Потім з’ясувалося, що співати треба а-капела. Коли стоїш на висоті десять метрів над землею і бачиш 20 тисяч людей у залі, тому що йде трансляція на 109 країн світу, то усвідомлюєш величезну відповідальність... Тут навіть один куплет проспівати непросто...

«Поки що працюю на майбутнє»

— Олександре, конкурс Чайковського позаду. А що попереду — в творчому плані?

— Незабаром лечу в Італію, де буде майстер-клас. І фестиваль, у якому братимуть участь такі знамениті співаки, як Веріано Лукетті, Мієта Зігеле. Ще — Петербург, де під егідою Олени Образцової відбудеться відкриття її конкурсу оперних виконавців. Співатимуть Россіні і Рахманінова... А потім — Гамбург, де кипить робота: відразу поринаю в оперу «Біллі Бад». Це модернова постановка Бенджамена Бріттена. Ще було нещодавно прослуховування у Іспанії...

— Якщо дозволите, про матеріальний аспект питання... Ви задоволені цим «боком медалі» за нинішньої видимої потрібності?

— Поки що працюю швидше на майбутнє. І голос мій ще не цілком сформувався. Оскільки становлення басів відбувається до 40 років. Беруся не за всі партії, щоб не «зламати» вокал.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі