Perpetuum mobile вітчизняної музики

Поділитися
Національний ансамбль солістів «Київська камерата» (художній керівник Валерій Матюхін) нинішнього року висунутий на здобуття Національної премії ім...

Національний ансамбль солістів «Київська камерата» (художній керівник Валерій Матюхін) нинішнього року висунутий на здобуття Національної премії ім. Тараса Шевченка. У репертуарі цього висококласного камерного оркестру і твори наших співвітчизників, і музика пізнього ренесансу, і бароко, і музика композиторів класицистів і романтиків, уся класика XX—XXI століття. Недарма колектив називають «музичним поліглотом».

«У різних сферах мистецтва реалізується його блискучий талант. Я б назвав його своєрідним perpеtuum mobile. Він справжній майстер своєї справи і знакова фігура для нашої сучасної української культури». І ще: «Його виконавча діяльність значною мірою сприяла утвердженню України як сучасної європейської держави і виходу сучасної української музики у міжнародний контекст».

У висловлюваннях, які склали «дружний дует» двох композиторів—класиків сучасної української музики Олега Ківи і Валентина Сильвестрова, мною свідомо пропущене ім’я того, кому пощастило бути відзначеним такими пієтетними характеристиками. Якщо доповнити розпочатий портрет кількома деталями, уточнивши, що ця людина диригент і піаніст, а також художній керівник одного з провідних першокласних камерних оркестрів в Україні — Національного ансамблю солістів «Київська камерата», то ні в кого не залишиться сумнівів, що йдеться про народного артиста України Валерія Матюхіна.

Його творча і життєва доля тісно пов’язана з історією життя «Київської камерати». Невтомна енергія і величезне бажання Валерія Матюхіна сприяти творчому розвитку свого колективу багато років була спрямована на освоєння цілини неграної музики його сучасників. Організований ним 1977 року ансамбль камерної музики при Спілці композиторів України відразу ж зарекомендував себе як виконавець серйозного українського сучасного репертуару. З іншого боку, постійна творча активність Валерія Матюхіна стала запорукою нинішнього високого виконавчого професіоналізму «Київської камерати».

Головним у плідному розвитку «Камерати» із моменту її появи на музичній карті України, стало живе співробітництво виконавців з талановитими сучасними композиторами Валентином Сильвестровим, Мирославом Скориком, Євгеном Станковичем, Леонідом Грабовським, Юрієм Іщенком, Олегом Ківою, Іваном Карабіцем, Ярославом Верещагіним, Володимиром Зубицьким, Володимиром Загорцевим, Віталієм Губаренком, Левком Колодубом, Олександром Костіним. Нині цей список можна поповнити іменами Ігоря Щербакова, Ганни Гаврилець, Олександра Левковича, Ірини Кириліної, Людмили Юріної, Кармелли Цепколенко, Олександра Козаренка, Вікторії Полєвої, Золтана Алмаші, Сергія Зажитька, Володимира Рунчака та інших. Для багатьох із них «Камерата» стала своєрідною творчою лабораторією. Розраховуючи на ансамбль як на першого виконавця, композитори писали і пишуть свої опуси — камерні кантати, симфонії, концерти, оркестрові мініатюри. Більшість творів українських композиторів так і залишилися б ніким не почутими, якби не діяльна участь маестро в їхній концертній долі. Практично кожен автор на знак вдячності присвятив одне або кілька своїх творів Валерію Матюхіну, ще міцніше скріпивши цим їхню багаторічну дружбу.

Ще в 70—80-ті роки Валерій Матюхін задумав цикл концертів за назвою «Музика братніх республік» і саме він запрошував композиторів з усього колишнього Радянського Союзу брати в них участь. Виконувалася музика грузинських, вірменських, латиських, литовських, естонських, російських композиторів. Це була багаторічна співпраця, яка тривала ні багато ні мало 13 років. Примітними були слова чудового вірменського композитора Едуарда Айрапетяна про те, що Київ для нього, як і для багатьох композиторів регіонів пострадянського простору, завдяки «Камераті» і Валерію Матюхіну став «містом справджених надій». Спілка композиторів Латвії 1984 року нагородила Валерія Матюхіна дипломом за значний внесок у розвиток латиської національної музичної культури. Шкода тільки, що перша серйозна нагорода, як кажуть, прийшла «зі сторони»!

Нічого не змінилося у творчій діяльності колективу і його керівника і через 30 років, лише ще більше розширився спектр музичних захоплень і переваг. Валерій Матюхін, завжди відповідальний за якість художньо продуманих програм «Камерати», і нині пропонує своїм слухачам поруч з українською сучасною класикою всесвітньо відомі імена Вівальді, Манфредіні, Баха, Гайдна, Моцарта, Вагнера, Глінки, Чайковського, Бріттена, Шимановського, Шенберга, Веберна, Стравінського, Вареза, Денисова. Так буквально наочно реалізується ідея міжкультурного діалогу, а українська музика достойно заявляє про себе в контексті світового мистецтва.

Зібравши найкращих столичних музикантів, багато з яких є лауреатами і дипломантами міжнародних конкурсів, Валерій Матюхін постійно оновлює музично-жанровий репертуар колективу. Розмаїття концертних програм багато в чому пояснюється феноменальною виконавчою мобільністю колективу — від дуету солістів і невеликих камерних ансамблів до малого симфонічного оркестру. Окрім того, Валерій Матюхін усією своєю наполегливою творчою діяльністю реалізує ідею живої співпраці музикантів оркестру із сучасними композиторами, солістами-інструменталістами, зарубіжними диригентами. Адже саме слово «камерата» у перекладі з італійської означає компанія, співдружність, корпорація.

Постійний творчий тандем «Київської камерати» з усесвітньо відомими вокалістами України Ніною Матвієнко, Володимиром Гришком, Тарасом Штондою, Іриною Семененко, Валентиною Степовою, Валерієм Буймістером. Валерій Матюхін виступає також із зовсім юними виконавцями, котрі лише розпочинають свій творчий шлях у мистецтві, тим самим підтримуючи наступність виконавчих поколінь.

Perpetuum mobile Валерія Матюхіна невпинно стверджує закон своєї виконавчої активності у низці своїх різноманітних концертних програм і гастрольних виступів в Україні і за рубежем — у Франції, Італії, Греції, США, Німеччині, Австрії, КНР, Вірменії, Росії. Адже лише за минулий концертний рік «Камерата» провела понад 70 концертів з виконанням нових творів українських композиторів, авторські вечори Ганни Гаврилець, Кармелли Цепколенко, Ігоря Щербакова, а також пам’ятний концерт-присвяту Ігорю Шамо. А чого варті концерти-ювілеї відомих зарубіжних композиторів Георгія Свиридова й Андрія Ешпая в рамках «Музичних діалогів: Україна — Росія» і Арво Пярта в контексті «Музичних діалогів: Україна — Естонія», що представили українських композиторів у сузір’ї зарубіжних! До слова сказати, стало своєрідною традицією постійне проведення Валерієм Матюхіним «музичних діалогів», які репрезентують сусідство української музики з австрійською, американською, італійською, французькою, німецькою. Не кажучи вже про постійну участь «Камерати» під керівництвом Валерія Матюхіна в різних міжнародних фестивалях із двома-трьома, а інколи і п’ятьма новими програмами. При цьому в більшості випадків концерти «Камерати» на афішах відзначені або як «світова прем’єра», або як «перше виконання у Києві». Адже відкриття нових композиторських імен чи виконання музики класиків, яка рідко звучить, — характерна риса оркестру.

Бездоганно складені у своїй логічності програми «Київської камерати» — візитна картка її керівника. Серед них авторські концерти, які в «оптично збільшеному» вигляді розкривають творчість художника. Але головне — різні тематичні цикли концертів, своєрідні фестивальні марафони. І в цій сфері Валерій Матюхін воліє бути оригінальним. Свого часу він був першим, хто проводив цикли концертів з маловідомих слухачу творів композиторів зі світовим ім’ям, таких як Вівальді, Бортнянський, Бах, Гайдн, Моцарт, Шпор, Гуммель, Сен-Санс, Глінка, Стравінський ... Нещодавно столичному слухачу були презентовані «Клавірні концерти Й. Баха в дзеркалі музики бароко» і цикл із 10 концертів «Українська музика від давніх часів до сьогодення». У цьому ж концертному сезоні «Камерата» порадує публіку продовженням торішнього циклу «Музика третього тисячоліття» і своїм новим «багатосерійним» проектом, повністю присвяченим широкоформатному показу творчості геніального австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта в контексті творів сучасних українських класиків.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі