Краще там, де нас немає, — у Європі

Поділитися
Український театральний режисер Андрій Критенко продовжує збирати європейські театральні премії зі своїм спектаклем «Де краще?» Недавно він привіз із Польщі до Німеччини нову «партію» призів...

Український театральний режисер Андрій Критенко продовжує збирати європейські театральні премії зі своїм спектаклем «Де краще?» Недавно він привіз із Польщі до Німеччини нову «партію» призів.

Двоїсте почуття народжується, коли чуєш, що вихідці з України відбулися за кордоном — і радість, і розчарування... Режисер Андрій Критенко виїхав до Німеччини сам із власної волі. У той період із кількох претендентів він виявився одним із найкращих і виграв театральну стипендію. Після цього кілька разів Андрій з’являвся в Києві, заявляв про себе якоюсь привезеною постановкою («Маленька п’єса про зраду» Олександра Ірванця з німецькою зіркою Барбарою Штоль, «Брехун(и)» Ірванця у спільному проекті штутгартського «Театерхаузу» і «Німецького театру» з Алмати) і поїхав назад. Про повернення в Україну вже не йшлося, адже Німеччина стала більш привабливою у професійному плані країною, ніж Україна.

Торік на фестивалі «Відлуння», що проходив у театрі «Колесо», Андрій показав прем’єру спектаклю «Де краще?», створеного за участю актора Фелікса Ками (камерунський принц, який живе нині в Німеччині). Робота здобула «Приз директорів міжнародних фестивалів монодрами при ЮНЕСКО», приз «Ротарі-клубу» і відзначений як «Найкращий авторський спектакль фестивалю». Єдиний із усіх учасників «Відлуння», спектакль був запрошений до Вроцлава на один із найпрестижніших у світі фестивалів моноспектаклів.

Кілька тижнів тому спектакль «Де краще?» привіз із Вроцлава до Німеччини чотири нові призи. Гран-прі Герас (його нинішнього року здобули ще двоє — київський актор Олексій Вертинський і легенда польського театру Ян Кишек), приз глядацьких симпатій (головний приз фестивалю), приз художників і скульпторів Польщі Premija Gallerei Akademija, приз за досягнення на польській сцені (особисто Андрію Критенку).

На показі спектаклю
«Де краще?» польська публіка сміялася і переривала гру оплесками. Але успіх цієї постановки не в епатуючій виразності, що так лякає багатьох критиків у спектаклях Андрія Жолдака, і навіть не у філігранній майстерності актора, якої зазвичай чекають від моноспектаклів... Секрет у пронизливій щирості тексту і в особливостях існування актора. «Де краще?» — історія першої зустрічі камерунця з цивілізацією західного світу, тобто історія життя Фелікса Ками.

Робота Критенка чимось схожа на те, що робить російський драматург, режисер і актор Євген Гришковець, який останніми роками так полюбився київській публіці. Його постановки з історіями з дитинства, зі служби в армії й іншим, побудовані на стереотипах, де глядачі з радістю впізнають себе. Спектаклі Євгена Гришковця, збираючи тисячні зали, спритно балансують на грані мистецтва та бізнесу. А спектакль Критенка належить до камерного театру, із його лірикою й інтимністю спілкування з глядачем. Театр, у якому в основі не бізнес, а людська присутність актора.
У «Де краще?» Фелікс ріже овочі для салату й розповідає історію, сповнену одкровень, непорозумінь. Ми разом із ним дивуємося, дізнаючись про перипетії першої людини маленької держави, коли ця людина з примхи долі стає однією із мільйонів у великому західному місті. «Чому мене не зустрічають?» — зі здивуванням вигукує він, коли його герой, який звик до процесій і уваги підданих, прилетівши до Німеччини, спускається з трапа літака. І відразу дивується з приводу сумок, які поїхали до багажного відділення. Піддаючись теплому гумору камерунського принца, публіка не може не втриматися від сміху.

Але не комізм важливий... Мова про різні філософії двох цивілізацій. Фелікс читає листа небожа свого героя: «Ти, як завжди, мав рацію, дядьку. Звірі продовжують розмножуватися, як і розмножувалися раніше. Сонце усе ще сходить і заходить»... Чуєш це і розумієш, що в житті нашому головне — не прописні правила цивілізованого світу, а людина, котра живе у злагоді з природою. Як одкровення усвідомлюєш: люди в маленькій і бідній африканській країні виявляються набагато мудрішими, ніж європейці. Якимось дивом, майже не граючи, актору вдається передати глядацькому залу атмосферу тепла африканської землі та спогадів.

Для Критенка та Ками важливою є безмежна довіра актора та режисера, співтворчість двох незалежних особистостей. «Де краще?» нагадує шлях актора до себе, де потрібно не грати, а просто розповідати глядачам свою зворушливу людську історію.

«10 років ми товаришуємо з Феліксом і працюємо разом, — розповів Андрій Критенко про свою роботу. — Прем’єру «Де краще?» рік тому ми грали на Sommerfest у Солітюді. У п’єсі є такий текст: «Якщо запитати равлика: «Звідки ти йдеш?», «Хто ти такий?» і «Куди ти прямуєш?», то равлик відповість: «Я йду з дому», «Я це я» і «Я йду додому». З нашим спектаклем «Де краще?»
ми побували на театральних фестивалях у Києві та Вроцлаві. Через три тижні маємо летіти в Дубай. Запрошено нас і в інші місця. З’їздимо, подивимося, як у них там, і повернемося додому, до Штутгарта».

Тут, звісно, виникає банальна, але сумна аналогія, що Критенко, як і равлик Фелікса, пішов геть, аби повернутися. Але не в український дім, а в європейський. Він відповів на своє запитання «Де краще?»

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі