Детективне агентство Мельвіль

Поділитися
Мельвіль знімав суто глядацьке кіно. Його роботи ніколи не виборювали престижних нагород і не брали участі в конкурсних програмах авторитетних кінофестивалів. Незважаючи на це, важко переоцінити внесок режисера в жанр детективу.

У столичному кінотеатрі "Київ" проходить ретроспектива одного з класиків французького детективного кіножанру Жана-П'єра Мельвіля. У її рамках представлено п'ять знакових фільмів режисера, а також документальну стрічку про творчість майстра.

Мельвіль знімав суто глядацьке кіно. Його роботи ніколи не виборювали престижних нагород і не брали участі в конкурсних програмах авторитетних кінофестивалів. Незважаючи на це, важко переоцінити внесок режисера в жанр детективу. Вплив митця відчувається у стрічках Джима Джармуша і Мартіна Скорсезе. А Квентін Тарантіно постійно називає його серед своїх кумирів.

Ця ретроспектива - як нагадування про найкращі традиції детективного жанру. Адже фільми такого високого художнього рівня вкрай рідко виходять в український прокат.

Відкрила цикл кінопоказів стрічка "Стукач" (1968). У центрі сюжету - авантюрист Сільян, який живе за принципом "Треба вибирати - вмерти чи збрехати". Один із його друзів - комісар поліції, інший - злодій. Таким чином, Сільян, з одного боку, - поліцейський інформатор, а з іншого - співучасник багатьох злочинів. Але одного чудового дня така подвійна гра обертається проти нього самого.

За іронією долі, минулого тижня вийшла в прокат голлівудська стрічка під такою самою назвою. Її протагоніст теж вживається у злочинний світ, щоб допомогти поліції. Але в головній ролі там з'являється вже не елегантний Жан-Поль Бельмондо, а перекачаний Дуейн Джонсон. А замість авантюрних хитросплетінь у новому сюжеті все вирішується досить прямолінійними гонитвами та перестрілками. І якщо Мельвіль у фіналі своєї картини вишукано розв'язав Гордіїв вузол цього сюжету, то в голлівудській картині його просто розрубали.

Продовжить ретроспективу безперечний шедевр "Червоне коло" (1970). Головні ролі в цій стрічці виконали Ален Делон, Ів Монтан та Бурвіль - актори, які стали уособленням розквіту французького кінематографа 70-х років.

Картина розповідає про зухвале пограбування ювелірного магазину трьома закоренілими злочинцями. Два з них - злодії: один щойно звільнився з в'язниці, другий втік з-під конвою. А також деградований поліцейський снайпер, який відчайдушно бореться з алкоголізмом. Хоч усі троє відповідально продумують буквально кожен свій крок, у руках нещадної долі вони - не більше ніж маріонетки. Одного разу доля зведе цих трьох у "червоному колі" смерті. У стрічці вигадливо переплітаються риси кримінального трилера та драми, пронизані екзистенціальною філософією.

На жаль, у цій ретроспективі не знайшлося місця видатній картині "Самурай" (1967). Як і "Червоне коло", цей фільм отримав 8,1 бала у наймасштабнішому рейтингу світу IMDb. Такої високої оцінки удостоюються лише справжні шедеври. Обидві ці картини - мабуть, найтрагічніші гангстерські стрічки в історії французького, а може, і всього європейського кіно.

Уже стає традицією включати навіть у найменші українські кінофестивалі бодай один документальний фільм. Часто саме на таких кінопоказах нашому глядачеві випадає виняткова можливість подивитися документальне кіно на широкому екрані. Адже щорічно в прокат виходять усього одна-дві такі стрічки.

У рамках цієї ретроспективи буде показано документалку "Під ім'ям Мельвіль" (2008). У ній розповідається про зовсім ще юного хлопця, який воював під час Другої світової за французький Опір. Цей життєвий досвід у результаті вилився в три повнометражних фільми про війну. Два з них - "Армія тіней" (1969) і "Мовчання моря" (1949) - представлені в цій ретроспективі.

Режисер прославився насамперед своїми кримінальними фільмами. Але він став першим, хто з граничною чесністю показав у кіно французький Опір.

"Армія тіней" з Ліно Вентурою у головній ролі визнана критиками одним із найкращих фільмів, котрі викривають фашизм як репресивну систему. У центрі сюжету - один із керівників Опору, якому вдається втекти з гестапо. Його рятує Матильда, і вдвох вони розгортають терористичну діяльність проти загарбників. Однак гестапівцям вдається взяти в полон доньку цієї жінки, й вони починають її шантажувати. У зв'язку з цим партизани розробляють хитромудрий план, який би вивів їх зі складної ситуації. Нелюдські допити, криваві катування і розстріли, жорстокість воєнних дій у цій стрічці - дуже реалістичні.

Якщо "Армія тіней" показує війну натуралістично, то дебютний повнометражний фільм Мельвіля "Мовчання моря" - ідеологічно. Стрічка розповідає про те, як під час окупації у будинок до старого француза потрапляє німецький офіцер. Тривалий час вони вимушені жити під одним дахом, і це перебування проходить у нескінченних монологах німця, що розмірковує про дружбу Німеччини і Франції, культуру обох країн і несправедливість війни... Однак у відповідь - лише мовчання господаря будинку.

Останнім фільмом у ретроспективі стане "Боб-гравець" (1956). Головний герой стрічки страждає від гральної залежності і цілими днями просиджує за картами, рулеткою або костями. Одного разу фортуна відвертається від нього, і чоловік програє майже весь свій статок. Однак Боб не впадає у відчай і вирішує пограбувати казино. Для цього він збирає цілу команду: хтось зламує сейфи, хтось уміє поводитися з сигналізацією, хтось - дістати зброю. Сьогодні цей фільм виглядає як чернетка до "Одинадцяти друзів Оушена" (2001).

У фільмах Жана-П'єра Мельвіля простежується ідея про невблаганний фатум, який, незалежно від того, панує у світі мир чи війна, розпоряджається людиною. Одних він залишає живими на полі бою, інших - убиває посеред тихої вулиці. При цьому не має значення, чи захищає людина закон, чи порушує його. Доля жорстока до всіх, хто намагається підкорити світ своїм правилам.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі