ДАРУНКИ «ЯПОНСЬКОЇ ОСЕНІ» - Культура - dt.ua

ДАРУНКИ «ЯПОНСЬКОЇ ОСЕНІ»

29 листопада, 2002, 00:00 Роздрукувати Випуск №46, 29 листопада-6 грудня

Нинішня «Японська осінь в Україні» виявилася на рідкість сприятливою для киян. І особливо відзначився в цьому сенсі її фінал...

Майстер-клас у Дитячій академії мистецтв
Грант Театру ім. І.Франка вручає Надзвичайний і Повноважний Посол Японії пан Кіщіро Амае
Майстер-клас у Дитячій академії мистецтв

Нинішня «Японська осінь в Україні» виявилася на рідкість сприятливою для киян. І особливо відзначився в цьому сенсі її фінал. У Дитячій академії мистецтв, а потім у Театрі імені Франка відбувся концерт групи «Da.K.T» (гра на традиційних японських барабанах Wadaiko), подарований київській публіці в зворушливій рамці благодійності. Річ у тому, що уряд Японії надав Україні грант на суму 45 мільйонів 200 тисяч єн (380 тис. амер. доларів), призначений для придбання сучасного звукового устаткування, життєво необхідного Театру імені Франка. 23 листопада перед початком концерту групи «Da.K.T» посол Японії в Україні пан Кіщіро Амае на сцені театру урочисто передав це устаткування «франківцям». Ефектний фінал «Осені...» не міг не виділити її серед численних подібних заходів — адже, як відомо, Дні культури тієї чи іншої країни в Україні рідко закінчуються таким щедрим жестом. Утім, у несподіваного фіналу все-таки було одне очевидне підгрунтя: нинішня «Японська осінь» присвячувалася десятій річниці встановлення дипломатичних відносин між Японією й Україною, і цю круглу дату слід було якось відзначити.

Якщо концерт групи «Dа.К.Т.» у Театрі імені Франка й попередня церемонія стали офіційним фіналом «Японської осені», то її неофіційний, домашній, фінал відбувся в Дитячій академії мистецтв. Японські барабанщики з «Dа.К.Т.» дали майстер-клас для юних «студентів» академії та привели дитячо-молодіжну аудиторію в стан такого неймовірного захоплення, що вона мало не заходилася танцювати. Діти, викладачі й навіть журналісти пританцьовували на місці, вигукували в такт барабанному ритму й невтомно плескали в долоні. Після того, як група зіграла своє, сміливцям із глядацької зали запропонували спробувати вдарити в один із традиційних японських барабанів. Вийшли двоє хлопчиків — учні академії — і з’ясувалося, що видобути з бочкоподібного інструмента соковитий, повноцінний звук не так легко, як це здається: створювалося відчуття, що для цього потрібно бути не лише барабанщиком, а й молотобійцем.

Потім — із навчальною метою — учасники японської групи об’єдналися з українськими сміливцями й улаштували сеанс одночасної гри на двох найбільших барабанах. Грали вчотирьох: дитячо-молодіжна аудиторія просто-таки вищала від захоплення, викладачі розчулювалися — словом, домашній фінал «Японської осені» був вищий від будь-яких похвал. І все ж, що за група приїхала до Києва наприкінці японських заходів?

Грант Театру ім. І.Франка вручає Надзвичайний і Повноважний Посол Японії пан Кіщіро Амае

Відомо, що традиційні барабани Країни вранішнього сонця мають специфічну гаму звуків: «дон», «ка», «тен». Перші букви цих трьох типів звуків і дали назву групі «Dа.К.Т.». Її організували в 1999-му три молоді виконавці — Мотофудші Хіроші, Аджьо й Секігучі Норіакі. Відтоді «Dа. К.Т.» дає концерти живої музики, записує пісні для телесеріалів і, найголовніше, усіляко пропагує гру на традиційних японських барабанах. Утім, попри тяжіння групи до стародавніх інструментів і народної музичної традиції, публіка, котра зібралася на майстер-класі в Дитячій академії мистецтв, змогла переконатися: гості з «Dа.К.Т» не лише цілком сучасні люди, а й космополіти. Вони охоче вивчають музичні стилі та ритми Заходу, Азії й африканських країн. Правда, при цьому пріоритет однаково віддається давній японській музичній традиції. До речі, група «Dа.К.Т.» пропагує й популяризує гру на традиційних японських барабанах не лише з допомогою своїх концертів: барабанщики часто виступають із лекціями серед молоді, проводять майстер-класи. І ось нині дісталися й до молодої української аудиторії.

Найпоширеніша мелодія, заснована на візуально-слухових особливостях японських барабанів, складається із серії ударів у шістнадцятитактовому темпі. У цьому стані мистецтво гри на Wadaiko тяжіє не лише до музики, а й до театрально-спортивного шоу. До речі, одну зі своїх шістнадцятитактових композицій учасники групи назвали Idaten — на честь японського бога, який рухається швидше за вітер.

Що ж це таке — традиційні японські барабани? Група «Dа.К.Т.» продемонструвала київській публіці так званий великий барабан — Oodaiko, «перев’язаний барабан» — Shimedaiko, бочкоподібний барабан Okedoudaiko і корейський ударний інструмент Chango. «Великий барабан» використовується як тло для спектаклів театру Кабукі, а також у святкових і поминальних ритуалах. За «великим барабаном», як і за іншими, що використовуються групою «Dа.К.Т.» інструментами, тягнеться давня ритуальна традиція, «діла давно минулих днів», які й досі не втратили своєї актуальності та гостроти.

Так, «перев’язаний барабан» застосовується в спектаклях Театру Но як акомпанемент для музики Нагаута, а також у сакральній синтоїстській музиці Кагура. «Бочкоподібний» застосовується в музичній традиції синтоїстських храмів, корейський chango — бажаний гість скрізь: від сільських свят до шаманських ритуалів. Модель цього корейського барабана японці запозичили свого часу, і нині без нього неможливо уявити традиційну музику Країни вранішнього сонця.

Попри те, що ці чотири типи барабана — гості з сивої давнини, відчуття від їхньої гри були навдивовижу яскравими. Організатори «Японської осені» зуміли продемонструвати киянам гармонію традиції й новаторства: за церемонією вручення сучасного звукового устаткування Театру імені Франка був концерт так званої традиційної музики з ритуальним корінням. Словом, ніщо так тісно не пов’язано із сучасністю, як «діла давно минулих днів». Усе це — ланки одного ланцюга, як ще раз довела нам цьогорічна «Японська осінь в Україні».

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №30, 17 серпня-23 серпня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво