Йорг Карренбауер: У Києві люди досить розслаблені - Культура - dt.ua

Йорг Карренбауер: "У Києві люди досить розслаблені"

21 червня, 15:40 Роздрукувати Випуск №24, 22 червня-25 червня

У Києві вже цієї неділі — вистава Remote Kyiv від німецької театральної групи Rimini Protokoll і театральної української команди UZAHVATI.

Цей проєкт охопив понад двадцять мегаполісів, а його режисер — Йорг Карренбауер — один з лідерів цього документального театру Німеччини. 

Театром Rimini Protokoll можна назвати лише умовно. Тут немає сцени й зали для глядачів. У цій виставі глядач… одночасно й актор. Ця німецька театральна група дуже відома, вона неодноразово отримувала різні нагороди, зокрема Національну театральну премію Німеччини "Фауст", Європейську премію "За нові театральні форми", "Срібного лева" Венеційської бієнале… 

У Києві Rimini Protokoll створили нову версію одного зі своїх хітів проєкту Remote X, де замість Х — назва міста. Тож київська вистава називається Remote Kyiv, і реалізовано її в партнерстві з театральною командою U!ZAHVATI. Замість сценарію в Remote Kyiv — розрахований на дві години маршрут по місту, який пройдуть 40 глядачів, ідучи за голосом у навушниках. Це — вистава, екскурсія, комп'ютерна гра й перформанс одночасно. Постановка перетворює місто на сцену з живими декораціями. 

Історія Rimini Protokoll починається з 2002 року, коли троє випускників Інституту прикладного театрознавства (Гісен, Німеччина) — Даніель Ветцель, Хельгард Хауг і Штефан Кегі — об'єднали свої проєкти під загальним лейблом.

— Я почав співпрацювати з цією групою 2005-го, коли вчився на театральному факультеті Вільного університету Берліна, — розповідає DT.UA режисер Remote Kyiv Йорг Карренбауер. — Роботи нашого театру вважаються документальними, бо вони не ґрунтуються на вже готових сценаріях. До того ж ми не працюємо з акторами, а залучаємо у процес реальних людей з їхніми власними історіями. Хоча безліч державних театрів Німеччини і створюють свої роботи, які можна назвати документальними, але все ж таки вони відрізняються від наших перформансів. 

Пан Йорг каже, що він уперше в Києві, і оскільки українська театральна команда U!ZAHVATI запросила створити виставу Remote Kyiv саме тут, вони разом вивчали локації Києва, щоб ліпше вписати їх у сценарій вистави. 

— Порівняно з іншими великими містами в мене склалося враження, що в Києві люди доволі розслаблені. Навіть у метро. Але для мене було відкриттям, наскільки зелене ваше місто й скільки тут прекрасних місць саме просто неба! Тому Київ — ідеальне місто для Remote. Адже ми одночасно подорожуємо з 40 людьми, і нам просто потрібна надійна система метро, широкі хідники. Для нас важливі також місця й установи, де всі відкриті для таких вистав, де нас підтримуватимуть. Наша команда в Києві з Rimini Protokoll складається з двох звукорежисерів і мене як режисера й автора проєкту. А решта команди — це кияни, місцеві жителі. 

Режисер розповідає, що звукова частина вистави — тексти й звуки — адаптували до київського перформансу три тижні. "Це штучний голос, який спрямовує людей і намагається стати для них другом. Є також музичний супровід, який іде за ритмом міста", — ділиться автор проєкту. 

Під час підготовки вистави треба було знайти і "включити" ті локації Києва, які розповідають щось конкретне про столицю та її мешканців. Команда також намагалася об'єднати віддалені тихі місця столиці із жвавим гучним центром.

— Скажу, що Київ пропонує все це в доволі невеликому радіусі пересування. І це прекрасно! — захоплено каже пан Йорг. 

Цікаво, що кожна вистава Remote X (а цей проєкт побував уже в 50 містах світу) починає свою прогулянку з цвинтаря, а закінчує на даху. І Київ не став винятком. Бо маршрути змінюються від міста до міста, але щось завжди залишається незмінним. От і київська двогодинна вистава почнеться зі Звіринецького цвинтаря… під керівництвом синтетичного голосу, знайомого багатьом з голосових помічників і GPS-навігаторів.

— Цвинтар — тихе місце, трохи віддалене... Водночас цвинтар — доволі театральне місце, — розповідає німецький постановник. — Тому, коли ми починаємо свою виставу-перформанс саме з цвинтаря, то ніби виводимо людей з міської метушні, з їхнього звичного оточення. Я досліджував маршрут майбутньої вистави разом з українською командою ще кілька місяців тому. У нас були різні варіянти туру. Але ми не змогли знайти відповідну церкву, куди учасники вистави могли б зайти і сісти, адже більшість українських церков — православні й не мають лавок. Тому нам довелося шукати альтернативу, і ми знайшли доволі дивовижний варіянт… 

Що стосується фінального прогону, як це практикується в традиційному театрі, то в Remote теж є текстові прогони з авдиторією, щоб зрозуміти, наскільки точний текст і як 40 людей, що ходять із різною швидкістю, вкладуться в хронометраж вистави. 

— Я ще не дуже добре знайомий з українською авдиторією, але загалом мені сказали, що цей різновид імерсивного театру, тобто театру-блукалки, де глядач не пасивний, а повноправний учасник того, що відбувається, не так добре тут відомий. Тож, можливо, українська авдиторія буде відкрита для Remote Kyiv і дозволить собі керуватися голосом з навушників. 

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №27, 13 липня-19 липня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво