Яйця на даху - Культура - dt.ua

Яйця на даху

25 квітня, 14:26 Роздрукувати Випуск №16, 26 квітня-10 травня

Здавалося б, після красуні Барселони, наповненої архітектурними фантазіями Антоніо Гауді, мандрівника важко чимось здивувати.

© Наталія Мессойліді

Але містечку Фігерас, яке відразу кидає вам в очі череп'яне різнобарв'я своїх дахів, це легко вдається.

А втім, чого ще очікувати від місця, що дало світу геніального вигадника Сальвадора Далі! Тут 1904 року він з'явився на світ, а 1974-го відкрив музей самого себе, перебудувавши та облаштувавши за власним задумом споруду колишнього муніципального театру і наповнивши її своїми творами найрізноманітніших жанрів і видів: картини, малюнки, скульптура, фотографія, голограма, ювелірні прикраси, меблі, фрески... Експозиція-лабіринт не має початку і кінця, її можна дивитися з будь-якого місця, починаючи (або закінчуючи) у внутрішньому дворику — з улюбленим чорним "кадилаком" художника, в якому... іде дощ (композиція називається "Таксі дощу"). Нарешті, тут, у театрі-музеї, над яким Далі працював останній десяток відведених йому років, він і похований. 

Думка про еліптичність, "поверне́нність" життя приходить пізніше. А поки дивуєшся тому, що сам по собі музей — уже витвір мистецтва, для створення якого художникові знадобилося відштовхнутися як від власне мистецтва, так і від музейних традицій (зразком того, яким не має бути його творіння, для Далі послужив музей Пабло Пікассо в Барселоні) і звернутися до... політики. Щоб руїни зруйнованого під час війни театру знову перетворити на храм мистецтва, потрібен був дозвіл самого Франсіско Франко. І Далі домігся аудієнції в замку Пералада. Треба сказати, художник, запеклий монархіст, не був симпатиком генералісимуса. Але він визнавав, що "каудильйо" вдалося перетворити Іспанію на країну з процвітаючою економікою, попри ставлення до нього співвітчизників унаслідок братовбивчої Громадянської війни (1936—1939). У свою чергу Франко не тільки схвалив ідею Далі, а й побажав, щоб музей у Фігерасі став Меккою західного мистецтва. 

дали_2
Наталія Мессойліді

Мистецтво, вважав художник, має чарувати, дивувати. От і свій музей він задумав так, щоб люди в ньому розважалися, "щоб діти не нудьгували, як у Луврі". Він хотів створити такий собі Даліленд. І йому це вдалося. Принаймні коли після повернення додому ми запитали ізмаїльських старшокласників, разом з якими побували на Лазуровому Березі, у Венеції, Відні, Будапешті, Барселоні, що справило на них найсильніше враження, Фігерас вони назвали першим. 

дали_4
Наталія Мессойліді

Вражає вже сама будівля театру-музею Далі на його батьківщині. Чи то гігантський кошик, укритий рожевою тканиною, чи то оббита плюшем скринька, чи то гламурна фортеця, чи то потішний корабель... А зверху, по периметру даху, — величезні, майже три метри заввишки, яйця. Хоч скільки я металася між польською та англійською екскурсіями, пояснення цієї вигадливої балюстради на даху так і не почула. Було сказано тільки, що яйце відіграє велику роль в естетиці Майстра. Дякую! А то не ясно хоча б уже за птахом-велетнем на нижньому рівні експозиції, у яйцеподібному тулубі якого через віконце-ілюмінатор видно лик східної красуні. Пізніше довідалася, що гігантський орел із пап'є-маше — неодмінний атрибут (поруч із величезними портретами іспанських королів) щорічної ходи під час місцевого свята. Всередині в нього могла поміститися людина на повен зріст, а на грудях у птаха є дірка для обличчя. І це не єдиний випадок, коли новаторство Далі при найближчому розгляді оприявнює своє народно-історичне коріння. 

дали_3
Наталія Мессойліді

Напевно, ідея взаємозв'язку всього сущого й того, вже існувало, коли все в усьому й з усього, притаманна свідомості уродженців Піренейського півострова. У такому разі в каталонцеві Сальвадорі Далі вона знайшла свого найяскравішого виразника. Ось комод у вигляді жіночої фігури з висувними шухлядками; ось портрет, складений з предметів інтер'єру (найбільше відомий червоний диван у вигляді губ Мей Вест); ось панно з бахромою з еспадрилій — полотняних туфельок на мотузяній підошві... А картини, та ще й з оптичними ефектами — вершина містифікації!.. 

дали_8
Наталія Мессойліді

Усе перетворюється на все. Предмети, явища, їхні смисли поєднані й сплавлені. Світ — це велика злитість. І яйце містить у собі все життя, всі його можливості й комбінації, які ховаються до певного часу в тендітній округлості форми. Можливість народження й відродження. Цей символ нескінченності життя й розмаїття його проявів і встановив Далі над своїм останнім дітищем і прихистком. 

дали_7
Наталія Мессойліді

Це лише спроба зрозуміти й розтлумачити. А що достеменно відомо, то це те, що яйце символізувало для великого сюрреаліста творчість. Аманда Лір — французька топ-модель, мисткиня, співачка, яку пов'язувала з ним 20-річна дружба, — у спогадах "Далі очима Аманди" пише, що Майстер засмутився, коли довідався, що вона займається живописом (феміністкам бажано не читати, але кожен має право на власну думку). "Та це ж просто жахливо! Немає нічого гіршого за художниць. У жінок не буває ані найменшого таланту. Талант — якість тільки чоловіча... Талант, адже він у яйцях, а в жінок яєць немає... Чи траплялося вам колись чути хоч про одну велику художницю, рівну Веласкесу або Мікеланджело? Лише чоловіки... Ні, талант, творча потенція — вони тільки в чоловічих яєчках. Без них творити неможливо. Для жінок творчість — це продукувати на світ потомство, вони народжують дітей, але їм нізащо в світі не розписати склепіння Сікстинської капели!". 

дали_6
Наталія Мессойліді

…Яйця прикрашали й веранду будинку Далі в Кадакесі. Художник являв світу свою творчу потенцію ще й у такий спосіб. 

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №39, 19 жовтня-25 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво