Ідеальний пейзаж Піднебесної - Культура - dt.ua

Ідеальний пейзаж Піднебесної

6 травня, 2018, 20:33 Роздрукувати Випуск №16, 28 квітня-11 травня

Музейники пропонують нетривіальний погляд на знамениту колекцію китайського мистецтва.

© qha.com.ua

У Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків триває виставка "Палац у горах". Кураторка Марта Логвин та інші музейники пропонують нетривіальний погляд на знамениту колекцію китайського мистецтва Андре Стефана Жаспара і Таїсії Павлівни Жаспар. 

выставка "дворец в горах"_4
qha.com.ua

"...Люди у світі вважають, що картини створюються простим порухом пензля. Вони не розуміють, яка це тяжка праця — бути малярем. У Чжуан-цзи сказано:"Художник скидає одежу і сидить, схрестивши ноги". Ось справедливе судження про роботу живописця. Цей майстер повинен плекати у своєму серці безтурботність і радість. Його думи мають бути спокійними й гармонійними, бо сказано — "нехай буде серце незворушним". Тоді всі людські почуття і всі властивості речей самі собою проявляться в серці і так само мимоволі зійдуть із кінчика пензля на шовк ..." 

Так у своєму трактаті "Про піднесену сутність лісів і потоків" писав художник і теоретик мистецтва Го Сі. 

Він жив у часи династії Північна Сун, у XI ст., а його філософія живопису актуальна в Китаї по сьогодні. 

Долучитися не тільки до відомого багатьом пейзажного жанру традиційного китайського живопису (го-хуа), а до його певного різновиду — "живопису під лінійку" (цзе-хуа), або до архітектурного пейзажу можна в Національному музеї мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків. 

выставка "дворец в горах"_5
qha.com.ua

Три десятки представлених в експозиції сувоїв (створені переважно в XIX ст.) належать до знаменитої колекції Андре Стефана Жаспара і Таїсії Павлівни Жаспар. 

Колекцію з близько 300 раритетів Таїсія Жаспар передала в дар музеєві після того, як овдовіла і в 1959 р. переїхала жити до Києва.

— Китайські митці не малювали з натури, — розповідає кураторка виставки, провідна наукова співробітниця відділу мистецтв країн Сходу Музею Ханенків Марта Логвин. — Їхній живопис слугував вираженням філософії: конфуціанської, даоської і поширеного в Китаї чань(дзен)-буддизму. Завданням хорошої картини вважалося передати відчуття гармонії, поєднавши протилежності. Якщо говорити про цзе-хуа, це рукотворні будівлі — і величні гори та води, природа. Кожен китайський пейзаж — довершена цілісна модель Всесвіту, а не "фото з натури".

З пані Логвин ми підходимо до одного з сувоїв, який найбільше зацікавив мене на виставці. На ньому зображенні люди в червоному одязі, які, сидячи в альтанці, милуються довколишніми краєвидами.

— Альтанка Старого п'яниці існує насправді. З 1046 р. збереглася вона в китайській провінції Аньхой. Побудував її великий китайський поет і чиновник-реформатор Оуян Сю, — розповідає кураторка. — У віддалену провінцію він поїхав, коли потрапив у немилість в імператора. Але саме за роки опали написав знамениті "Цзуй вен тин цзи" ("Записки про альтанку П'яного старого"), "Фен ле тин цзи" ("Записки про альтанку Фенлетін", або ж "Про мій павільйон Розкішного задоволення") та ін. Творив Оуян Сю під псевдонімом Цзуй-вен (Старий п'яничка).

выставка "дворец в горах"_2
qha.com.ua

— "Оселившись самотою на південному березі Жу, відлюдник з пустих балачок склав збірку", — цитує Логвин "Записки в альтанці". "Сп'янів" Оуян Сю, звісно, не завдяки вину. У китайській традиції —до нестями захоплюватися красою навколишньої природи і гармонійністю світобудови. — А бачите, поет на малюнку одягнений у червоне? — "опускає на землю" Марта Логвин. — Це неспроста. Чиновникові сьомого рангу, яким був Оуян Сю, належало носити вбрання зеленого кольору. Але імператор, бажаючи особливо відзначити Оуян Сю, подарував йому право одягатися в червоне (як чиновники п'ятого класу і вище). "Де взяти таких людей, як Оуян Сю?" — навіть казав він наближеним.

Оуян Сю протягом століть такий відомий у Піднебесній, що призначене для відпочинку глибоке крісло-шезлонг назвали "кріслом захмелілого старця". Саме в такому мудрець зображений і на картині. 

Загалом же, написана у XIX ст. "в манері Цю Ін" (XVI ст.) "Альтанка Старого п'яниці" — практично, еталон китайського архітектурного пейзажу. В ньому гори символізують чоловіче начало "ян", потоки, крига, туман та інші "води" — "інь". 

Гармонія природи є ілюстрацією до конфуціанської ідеї про гармонію навколишнього світу і людського духу, про Всесвіт як місце взаємодії трьох сил: Неба, Землі і Людини. Відповідають канону і специфічна перспектива та композиція. 

выставка "дворец в горах"_1
qha.com.ua

Будинки й усі інші об'єкти зображені вздовж умовної осі — так, аби ракурс був найбільш вигідним для споглядання. Зигзагоподібна, асиметрична композиція слугує тій самій меті. У Китаї до знайомства з Європою не знали про лінійну перспективу в живописі. Натомість була концепція "трьох далей". ("... Висока даль несподівано підносить свою потугу; суть глибокої далі — в повторенні і накладенні; задум далі рівної — у розливі, що губиться в далечині туманності ...", — писав Го Сі. Якщо говорити стисло, "висока даль" — це зображенні однієї величної гори, "глибока" — гірського масиву, "рівна" — переважно моря або ж рівної поверхні). Завдяки "трьом далям" зображення на сувоях сприймаються нелінійно. Кожен окремий фрагмент зображення "промовляє" освіченому глядачеві свою власну історію. Той може милуватися ним знову й знову — і щоразу знаходити нові смисли..

Китайці були впевнені, що споглядання "ідеального" пейзажу, взагалі краси здатне поліпшити людську природу. А насолоду від споглядання "гір і вод" прирівнювали до даоської "вільної мандрівки духу", "уявної подорожі". Інакше кажучи, дивитися сувої цзе-хуа — це, в уявленні китайців, майже шаманська подорож. 

выставка "дворец в горах"_6
qha.com.ua

Окрім старовинного живопису, "Палац у горах" потішить експонатами, що належать до інших родів мистецтва. Так, вирізана зі слонової кістки модель пагоди ніби світиться зсередини, майже ширяє над власною вітриною. Де ще таку красу можна побачити?..

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №39, 19 жовтня-25 жовтня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво