Де грають у класики, грали класику - Культура - dt.ua

Де грають у класики, грали класику

16 серпня, 16:56 Роздрукувати Випуск №30, 17 серпня-23 серпня

Крім Сєвєродонецька, проєкт охопив близькі до лінії розмежування Щастя, Валуйське, Попасну, глибинні райцентри аж до державного кордону. 

У липні-серпні некомерційна асоціяція Vladopera (керівник Петер Шварц) разом з українсько-білоруською ініціятивною групою "Опера і діялог" реалізувала на Луганщині четвертий проєкт — "Музика і діялог", меседж якого — "Слухати, щоб ліпше розуміти одне одного".

Крім Сєвєродонецька, проєкт охопив близькі до лінії розмежування Щастя, Валуйське, Попасну, глибинні райцентри аж до державного кордону. Усього — десять міст і селищ.

Примітно: як минулого літа (цей проєкт реалізував у Сєвєродонецьку оперу Моцарта "Дон Жуан"), так і цього разу серед слухачів були й меломани з непідконтрольної території. Для початку їх можна було вирізнити за явним небажанням потрапити в об'єктиви. Це анітрохи не заважало всім разом насолоджуватися музикою, брати участь в обговореннях, що виходять іноді за рамки мистецтва...

Цей проєкт фінансувало Міністерство закордонних справ Німеччини, підтримали Генеральне консульство цієї країни в Донбасі, Ґете-інститут у Києві, управління культури, національностей і релігій Луганської облдержадміністрації. До нього долучилися два навчальні заклади з різних кінців України — Сєвєродонецький коледж культури і мистецтв ім. Сергія Прокоф'єва і Дрогобицький музичний коледж ім. Василя Барвінського, а також Луганський обласний академічний музично-драматичний театр.

Загалом у проєкті працювало близько 80 осіб. Відкриті репетиції, концерти, виступи на різних майданчиках супроводжувалися жвавими бесідами артистів і слухачів. Це стало складовою частиною всіх програм.

Про різні аспекти спільної роботи розповіли менеджерка проєкту Анна Казакова (Білорусь), музичний керівник — білорусько-німецький диригент Віталій Алексєйонок, керівниця групи "Опера і діялог" Тетяна Пліс (Україна), директорка Сєвєродонецького коледжу Марина Яворська, концертмейстер і скрипаль Юліус Маєр з Німеччини, віолончелістка Надія Скоморох, кураторка Ольга Урсол.

— У проєкту багато віддалених, незнайомих вам локацій, — як же примудрилися все налагодити? — запитую організаторів.

— Спершу ніби вперлися в стіну, — була відповідь. — Місцеві працівники культури в міжсезонні йшли у відпустку й не бралися нам допомагати. Але ми подружилися з активістами громадських організацій. Вони сповістили людей, підібрали місця для виступів, причому часто досить цікаві, які самі ж і облаштували як громадський простір. Плюс до всього організували пізнавальні зустрічі, екскурсії своїм краєм.

Власне, відпускна пора й дала можливість зібратися такому несподіваному гурту, який став наче однієї родиною.

— У нас оркестрові групи сформовано так, щоб разом грали досвідчені й молоді музиканти, щоб їм було що обговорювати, — розповідає Віталій Алексєйонок.

Уточнюю його вік: відомому маестро, виявляється, усього 28 років; але він опановує дедалі складніший репертуар, прагне підніматися на нові висоти, вчити інших.

— Наші й дрогобицькі студенти, забувши про канікули, на всю користуються такою чудовою можливістю, — задоволена заслужена діячка мистецтв України Марина Яворська. — Репетиції тривають до глибокої ночі.

— Довелося чути на репетиції, як ви, Віталію, дуже доброзичливо, але все-таки іноді не погоджувалися з манерою гри наших оркестрантів.

— Тоді репетирували твори Моцарта, Шуберта, інших західноєвропейців. Молодих українських музикантів захльостували емоції, що їм і властиво. Однак у західних країнах стиль більш стриманий, розмірений.

— Раз уже ми йдемо в Європу…

— Головне тут — іти за духом самого твору. Ви ж чули, як ми виконували Максима Березовського, який учився в гетьманській співочій школі на Сумщині, Київській духовній академії, а потім у Болоньї. Він іще у ХVIII столітті об'єднав українські традиції з італійськими. От і ми, такі різні, прагнемо діялогу, взаємозбагачення культур.

У дворах грають класику

Слухачі повноформатних програм високо оцінили результат. Зокрема хоровий концерт Березовського, що пролунав в обласному театрі й районних Палацах культури. Його й іще кілька досі невідомих творів знаменитого співвітчизника нещодавно знайшла в архівах викладачка Донецької, а нині Львівської музичної академії музикознавиця Ольга Шумиліна.

Добрим явищем стала також музична прем'єра Ольги Подгайської. Білоруська композиторка написала свою п'єсу "Присутність" спеціяльно для проєкту і присвятила її нашому краю і його сучасним подіям. Зведений хор і яскрава київська солістка Ольга Журавель прекрасно, натхненно співали різними мовами — за оригіналами авторів.

Відкриті заняття з вокалу привабили охочих повчитися співати. Причому зовсім різного віку. Те саме можна сказати й про аматорів театральної творчости. Креативна група змогла провести чотири дні в лісовому таборі Art Camp "Театр і діялог" під Кремінною, а потім виступити на імпровізованих майданчиках із вуличним перформансом "Я — Ти — Місто".

Мобільні камерні ансамблі учасників проєкту (зрілі професіонали й студенти) виступали прямо у дворах. Там, де грають у класики, грали не попмузику, а класику! Слухати їх виходили родинами. Концерти, діялоги подарували радість, дали простір для почуттів і думок.

Дедалі більше людей потягнулося на ті самі відкриті репетиції в коледжі. Що, як кажуть, і треба було довести. Доводить можливість плідного діялогу через мистецтво і серпневий кінофестиваль-вояж, що пройшов у нашому регіоні з цілком серйозною програмою Lampa.teens для тинейджерів. Тож можна посперечатися з наріканнями на те, що нове покоління по вуха загрузло в ґаджетах.

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №34, 14 вересня-20 вересня Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво