ВИКОНАВЧА ВЛАДА: ЛУДИМО, ПАЯЄМО, ПРОКУРОРИМО - Архів - dt.ua

ВИКОНАВЧА ВЛАДА: ЛУДИМО, ПАЯЄМО, ПРОКУРОРИМО

7 травня, 2003, 00:00 Роздрукувати Випуск №17, 7 травня-16 травня

Початок цього тижня для голови Львівської обласної ради Михайла Сендака був пов’язаний із серйозним стресом...

Початок цього тижня для голови Львівської обласної ради Михайла Сендака був пов’язаний із серйозним стресом. Зранку до нього в кабінет з’явилася група столичних чиновників, присланих Кабміном України. Приїхала бригада швидкого адміністративного реагування, так би мовити, раптово, оскільки попереджувальний дзвінок зробили лише за якихось півгодини до приходу. Дев’ять чоловік «робочої групи» демонстрували готовність із усією суворістю закону вивчити й оцінити «питання роботи з кадрами в органах місцевого самоврядування». Щоправда, голові облради не було зрозуміло, за суворістю якого саме закону очолювану ним структуру мають «вивчати». Адже в службовій записці, врученій йому керівником присланої робочої групи, він не знайшов посилання на жоден законодавчий документ. Навряд чи нагадування в тій записці «пункту 9 розділу 1 протоколу № 1 засідання Міжвідомчої комісії з питань місцевого самоврядування при Кабінеті міністрів України від 25 березня 2003 р.», відповідно до якого й сформовано згадану робочу групу, Сендак міг сплутати з «нормальним законом». Здивований спробою виконавчої влади «вивчити» роботу органу представницької влади, голова обласної ради простодушно поцікавився в гостей, яка справжня мета їхнього приїзду. За словами М.Сендака, пан Матвіїшин, керівник групи, відповів, що метою візиту є бажання вивчити досвід роботи Львівської обласної ради, поспілкуватися. Тоді керівник обласного органу самоврядування, трохи заспокоївшись, запропонував візитерам провести в залі засідань «круглий стіл» з участю апарату управління облради. Пана Матвіїшина такий порядок спілкування не влаштовував — він наполягав на тому, щоб голова облради дав указівку своїм підлеглим прийняти гостей у відділах.

Сендак був несхитний. Не рахуючись із часом представників столиці, він узявся докладно штудіювати вручену службову записку і, на лихо, знайшов у «пропозиціях» пункт «2»: «Керівникам робочих груп подати в триденний термін матеріали перевірок Головдержслужбі для узагальнення». Ага, все-таки — перевірка! У витребуваному «Примірному переліку питань для вивчення роботи з кадрами в органах місцевого самоврядування різних рівнів» Сендак знайшов ряд пунктів, які підтверджують, що чиновні кияни все-таки налаштовані на перевірку. Особливо неприємно вразили голову Львівської обласної ради такі рекомендації тим, хто вивчає, перевіряє: «Ознайомитися з рішенням рад, пов’язаних з утворенням апарату рад, їх виконавчих органів. Відповідність прийняття і реалізація зазначених рішень чинному законодавству»; «Ознайомитися зі структурою, кількісним складом апарату рад та їх виконавчих органів, затверджених радами, проаналізувати відповідність кількісного складу (структури) апарату рад, їх виконавчих органів ефективності виконання ними поставлених завдань»; «Перевірити практику застосування заходів дисциплінарного впливу до посадових осіб органів місцевого самоврядування, які порушують зазначені вимоги; проаналізувати накази про стягнення та підстави до них, в тому числі за порушення вимог фінансової дисципліни»; «Дотримання органами місцевого самоврядування законодавства з оплати праці... проаналізувати діючі положення про посадові оклади, преміювання працівників апарату органів місцевого самоврядування, їх відповідність чинному законодавству».

Сприйнявши ці положення як образу апарату облради, її голова відмовив гостям у задоволенні їхньої цікавості й з усіх інших питань (пунктів). Одне слово, голова Львівської обласної ради перевіряльників просто виставив. І він переконаний, що мав для цього всі юридичні підстави. Михайло Сендак розцінив спробу перевірки як утручання державної виконавчої влади в діяльність органів місцевого самоврядування. Голова облради, напевно не без допомоги юридичного відділу, вирішив, що таке втручання суперечить Конституції України (КУ), Європейській Хартії про місцеве самоврядування (ратифіковано нашою країною 1997 року), законам України «Про місцеве самоврядування в Україні» і «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Сендак зі своїм апаратом переконаний: «Конституція України чітко розмежовує повноваження законодавчої, виконавчої та судової влади й не дає підстав другій контролювати першу. Зокрема, стаття 116 Конституції України дозволяє Кабінетові міністрів України спрямовувати й координувати роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, але — не представницької влади. Відповідно до статті 7 Конституції України, у нас визнається й гарантується місцеве самоврядування. А відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеве самоврядування — це гарантоване державою право і реальна здатність територіальної громади самостійно чи під відповідальність органів і посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України. Сутність правової автономії полягає в тому, що місцеве самоврядування, його органи мають свої власні повноваження, визначені Конституцією та Законом. Ці повноваження, як зазначено в Європейській Хартії, мають бути повними й виключними, тобто такими, які не належать одночасно органам державної влади або, скажімо, іншим органам місцевого самоврядування. У межах своїх повноважень орган місцевого самоврядування має повну свободу дій для здійснення власних ініціатив з будь-якого питання, яке належить до його компетенції. А сутність організаційної автономії полягає в тому, що орган місцевого самоврядування сам визначає свою власну внутрішню структуру так, щоб вона відповідала його функціям та повноваженням і забезпечувала ефективне управління. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» в пункті 1 статті 71 прямо говорить, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізовують надані їм повноваження, а в другому пункті цієї статті сказано, що органи державної виконавчої влади, їхні посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів і посадових осіб місцевого самоврядування. Стаття 143 Конституції України чітко зазначає, що лише у випадку, коли виконавча влада делегує органам місцевого самоврядування свої повноваження, органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними повноважень влади підконтрольні відповідним органам виконавчої влади.

Повноважень, які б виконавча влада делегувала Львівській обласній раді, як наполягає М.Сендак, немає. Навпаки, є ситуація, коли виконавча гілка влади забрала в представницької деякі функції. Відплив повноважень ради, гарантованих Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», у відання ОДА стався в момент, коли обома гілками обласної влади заправляла одна людина. Скажімо, у сусідніх Тернопільській та Хмельницькій областях комунальне майно перебуває в підпорядкуванні обласних рад. У Львівській же області комунальним майном заправляє держадміністрація. Нині Сендак виносить питання повернення комунального майна на контроль обласної ради на її сесію і, як він каже, бачить «повне блокування» своїх дій. Або. Сендак захотів узяти під контроль виконання облдержадміністрацією обласного бюджету... М.Сендак каже, що просто хоче, щоб облрада не мала статусу придатка облдержадміністрації. Чи можуть такі дії голови Львівської облради, єдиного серед голів обласних рад в Україні — представника блоку Віктора Ющенка, сподобатися органам виконавчої влади, які перебувають під контролем інших політичних сил? Голова обласної ради не сумнівається, що саме його спроби повернути колишні повноваження очолюваній ним структурі й стали причиною цієї перевірки, що не відбулася: «Завдання робочої групи я розцінюю як прагнення придушити ініціативу обласних рад, у тому числі й Львівської. Вони хотіли перевірити роботу з кадрами? Чому? Тому що я єдиний із голів обласних рад ввів трьох своїх заступників? Тому що кожен із моїх заступників отримав обов’язок вести по 6 із 18 комісій і стежити за прозорістю використання бюджету області? Отож! Я гарантую, що такого використання коштів, яке було, припустимо, у 2002 — 2003 роках, немає і не буде!» Факт видворення головою Львівської обласної ради представників Кабміну ще не означає, що він (голова) проти підзвітності виконавчій. Львівська рада, як і належить, перевірялася КРУ. В обумовлений десятиденний термін обласна рада направляє в прокуратуру рішення всіх своїх сесій. Ні, голова обласної ради не відмовився від співробітництва з представниками виконавчої влади. «Львівська обласна рада, — каже М.Сендак, — готова надати вичерпну інформацію робочій групі з вивчення питання щодо роботи з кадрами в органах місцевого самоврядування різних рівнів за наявності як слід оформленого, законодавчо обгрунтованого звернення». (Робоча група не надала Сендаку документа, в якому б до нього особисто зверталися.) Понад те, Михайло Дмитрович, ідучи назустріч робочій групі, зголосився у четвер надати їй «довідку про роботу обласної ради і бачення апаратом облради можливого внесення змін у Конституцію щодо функцій представницької влади».

Ми повідомляємо тільки дійсно важливі новини. Долучайся до Telegram-каналу DT.UA
Помітили помилку?
Будь ласка, позначте її мишкою і натисніть Ctrl+Enter
Додати коментар
Залишилось символів: 2000
Авторизуйтеся, щоб мати можливість коментувати матеріали
Усього коментарів: 0
Випуск №43-44, 16 листопада-22 листопада Архів номерів | Зміст номеру < >
Вам також буде цікаво