За чотири місяці до виборів новини на українському ТБ залишаються аполітичними, - дослідження

27 червня 15:44

У перший тиждень червня тільки 16% повідомлень новинних програм на українських телеканалах стосувалися політичних подій в Україні (це на 5% менше, ніж у квітні і лютому, і майже в 2,5 рази менше, ніж за такий же період до виборів в 2007 р .).

 

За чотири місяці до виборів новини на провідних телеканалах України залишаються аполітичними: лише кожне сьоме повідомлення стосується політики, вибори-2012 згадуються тільки в контексті якоїсь іншої головної події. Домінантна тема повідомлень - Євро-2012.

Про це повідомили на прес-конференції в Києві президент Міжнародного благодійного фонду «Академія української преси» (АУП) Валерій Іванов і доктор соціологічних наук, професор Інституту соціології НАНУ Наталія Костенко на презентації аналізу постійного моніторингу медіа, який благодійний фонд здійснює з 2002 року.
Як поінформував Іванов, дослідженням були охоплені випуски новин у прайм-тайм на восьми телеканалах, з яких шість найбільш рейтингові: Інтер, 1 +1, Новий канал, України, СТБ, ICTV, а також головного провладного каналу - УТ-1 і опозиційного - TVi.
За даними дослідження, як повідомила Костенко, в перший тиждень червня тільки 16% повідомлень новинних програм стосувалися політичних подій в Україні (це на 5% менше, ніж у квітні і лютому, і майже в 2,5 рази менше, ніж за такий же період до виборів в 2007 р.). У 28% повідомлень головною подією названо Євро-2012, тоді як про шквали та їх наслідки було тільки 7% повідомлень, про мовний закон у ВР - 5%, про акції «за» і «проти» прийняття даного закону лише 2%. Вибори-2012 згадувалися лише в контексті головної події (2%), лічені рази повідомлялося про справу Юлії Тимошенко - 1% (у квітні - 6%, в лютому - 2%). Про журналістів у Межигір'ї та міжнародну реакцію на справи опозиціонерів повідомляли тільки новини TVi.
Як показало дослідження, конфліктний контекст обговорення подій найнижчий за останні місяці спостережень - 42% проти 50% в квітні і 55% в лютому. Політичні події в конфліктному контексті подавалися всього в 51% повідомлень (в квітні - 59%, в лютому - 63%). Найбільший він на TVi - 54% і 1 +1 - 50% (у квітні, відповідно, 62% і 58%). Найменше конфліктного контексту в червні на Першому національному - 28%. Також наголошується, що три місяці поспіль найбільше позитивного контексту на Новому каналі - 31% (у квітні - 14%, в лютому - 12%).
Крім того, продовжується тенденція зменшення уваги до політичних персон, політичних партій і політичних інститутів, що проявилася в квітні. Як зазначила Костенко, увага до політичних акторів найнижча за три місяці спостережень: 10% (32% в квітні, 60% в лютому). Лідери уваги червня серед політичних об'єднань - Партія регіонів (6%) і опозиція в цілому (5%); увагу до інших партій мінімальне.
Разом з тим, за даними дослідження, в червні зросла перевага в розподілі уваги і синхрону на користь представників влади і керівної коаліції: з уваги співвідношення 3 до 1, з синхрону - 4,6 до 1 (в квітні, відповідно, 1,4 до 1 і 3 до 1). Лідерами уваги в новинних програмах першого тижня червня були президент Віктор Янукович - 11%, прем'єр-міністр Микола Азаров - 5%, Юлія Тимошенко - 3%. 69% всіх згадувань про політиків стосується представників влади і керівної коаліції, 23% - опозиції, 8% - інших політиків (у квітні, відповідно, 48%, 35%, 17%, в лютому - 63%, 29%, 8%) .
Частіше про осіб із влади та коаліції говорять в червні на Інтері (78%) і Першому національному (77%), про опозиційних політиків - на Новому каналі - 33%, і СТБ - 29%.
Як виявилося, в червні третина всього синхрону припадає на президента України і прем'єр-міністра - 34% (у квітні - 19%, в лютому - 22%, у вересні минулого року - 30%, в червні минулого року - 47%), а синхрон президента займає майже чверть (23%), він відсутній тільки в новинах TVi. В цілому 74% синхрону належить представникам влади, 16% - опозиції, 10% - іншим політикам (у квітні, відповідно, 67%, 22%, 11%, в лютому - 65%, 25%, 10%). Синхрон представників опозиції найбільший на Новому каналі - 33% (у квітні також найбільший - 39%).
Таким чином, за висновком фахівців, перевага влади в синхроні - в 4,6 рази.
Коментуючи отримані результати, Валерій Іванов зазначив, що відсутність новин про вибори напередодні виборів є парадоксальним. «Можливо, це дійсно якась усвідомлена політика, але на що вона спрямована, про це говорити важко. Можливо, щоб відвернути увагу населення від політики. Тому що політизація може привести до протестних акцій», - зокрема, прокоментував він.
Дослідження проводилося за підтримки МФ «Відродження», USAID та Інтерньюз Нетворк. !zn
Читайте також: