Зарубіжні нафтовики бояться розвивати бізнес в Україні через корупцію

12 серпня 09:24

Зарубіжні нафтові компанії насторожено ставляться до розвитку свого бізнесу в Україні через корупцію, непрозорі, незрозумілі і не рівні для всіх учасників правила гри на ринку.

 

«Стосовно України у зарубіжних нафтових компаній як і раніше вкрай насторожене ставлення, яким ми зобов'язані глобальній корупції. Саме цей ключовий фактор народжує рейдерські захвати галузевих підприємств, свавілля митників, загадкові аукціони з розподілу ресурсів держкомпаній і дивні ініціативи на кшталт мит на імпорт нафтопродуктів», - заявив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн за підсумками спілкування зі слухачами Літньої школи нафтотрейдерів у Лондоні.

При цьому експерт звернув увагу на те, що у кожній країні існують свої особливості та проблеми для іноземного бізнесу, але Україна на загальному тлі починає лідирувати: «Умови роботи нагадують специфіку афганського ринку, де одним із невід'ємних елементів діяльності є домовленості з польовими командирами талібів».

За словами С.Куюна, сьогодні український уряд розглядає кілька найважливіших для галузі питань, від вирішення яких залежатиме, яким шляхом піде паливний ринок України: «Це може бути шлях нафтовидобувних країн СНД чи Європи, яким відповідно властива монопольна і ринкова системи функціонування ринку». Він додав, що роботу першої моделі ми сьогодні можемо спостерігати у Росії і Казахстані.

«Найбагатші нафтовидобувні країни сьогодні відчувають дефіцит нафтопродуктів і на 10-15 років відстають від Європи за стандартами якості моторних палив», - заявив С.Куюн. На його думку, це викликано невільним ціноутворенням і, як наслідок, закритістю даних ринків від постачань палива ззовні, що у свою чергу обумовлює монопольну структуру ринку.

У той же час експерт підкреслив, що ринок України сьогодні має близько 10 джерел імпортних постачань і три внутрішніх виробника, що забезпечує посилену конкуренцію як за ціною, так і за якістю.

«Більше 90% бензину А-95 у національному балансі відповідає вимогам Євро-4 і Євро-5, тоді як Росія сьогодні повертається до Євро-2, а в Казахстан у найближчі роки тільки планує перехід на Євро-3», - зазначив С.Куюн.