Україна не змогла домовитися з ЄС про «відкрите небо»

03 липня 09:02

Українські міністерства та відомства не вклалися в заявлений президентом термін, і тепер спільний авіапростір з ЄС запрацює не раніше 2013 року. Зараз головні розбіжності сторін стосуються сертифікації українських літаків - ЄС наполягає на тому, що невигідно "Антонову", для якого оформлення кожного типу літаків обійдеться у $40 млн на рік.

 

Міністерство інфраструктури України попросило президента продовжити ще на півроку - до 1 січня 2013 року термін підписання угоди з Євросоюзом про спільний авіаційний простір, або так зване "Відкрите небо". Раніше Янукович вимагав укласти угоду до 2 липня, тобто до вчорашнього дня, пише "Коммерсантъ-Украина".

Нагадаємо, що Україна готувалася до підписання договору "Про відкрите небо" з грудня 2007 року і провела п'ять раундів переговорів (останній - у березні 2010 р.). На початку 2011 року віце-прем'єр Борис Колесніков повідомляв, що угода може бути підписана протягом року. Але навесні того ж року чиновник заявив, що це може відбутися лише в разі скасування ЄС візового режиму для українців. У ЄК у свою чергу зазначили, що ці питання не пов'язані між собою.

Спільний авіаційний простір (САП) дозволить авіакомпаніям України та ЄС отримати безперешкодний доступ на маршрути між країнами і всередині України. Зараз ці відносини регулюються міжурядовими угодами.

Однак реальною перешкодою для підписання договору про САП є не візовий режим з Європою, а технічні питання невідповідності систем сертифікації літаків в ЄС і Україні, відзначають в ДАА. Ключовим питанням, на якому наполягає Україна, є допуск на ринок авіаперевезень і робіт в рамках САП частині парку сертифікованих в Україні повітряних суден української реєстрації (розробки України та СРСР).

Україна на два місяці відкриє небо для всіх авіакомпаній

Але в Єврокомісії наполягають на тому, щоб, згідно з Регламентом ЄС N216/2008, з українського Держреєстру цивільних повітряних суден були виведені всі не сертифіковані Європейським агентством з безпеки польотів (EASA) повітряні судна. Крім того, Україна має передати повноваження з сертифікації авіатехніки EASA. В ДАА заперечують, що, відповідно до вимог чиказької Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, Україна як розробник і виробник авіатехніки залишається відповідальною за підтримання льотної придатності десятків тисяч несертифікованих EASA повітряних суден та їхніх компонентів, а тому не може піти на такі умови.

Щоб вирішити цю проблему, сторони провели низку неофіційних зустрічей в 2011-2012 роках. Остання консультація відбулася 8 червня у Києві. Генеральний конструктор ДП "Антонов" Дмитро Ківа говорить, що зараз сторони готові підписати меморандум про взаєморозуміння, в якому можуть бути вирішені суперечні питання. Один з варіантів передбачає підписання угоди про взаємне визнання сертифікатів льотної придатності (BASA). Крім того, обговорюється питання спільної сертифікації ДАА та EASA нових літаків, які будуть експортуватися з України до ЄС і навпаки.

В ДАА кажуть, що очікують від ЄК проект текстів угоди про САП і меморандуму до кінця липня. "Конкретна дата наступного раунду переговорів поки не узгоджена, але, за інформацією МЗС, в ЄК вважають, що він може бути проведений у Брюсселі у вересні-жовтні", - повідомили у ДАА.

Україні не варто поспішати з підписанням цієї угоди, вважає експерт Центру політичного і економічного аналізу Ірина Кава. "САП буде згубним для українських перевізників. Держава не може впоратися з внутрішньою монополією на авіаперевезення, а захистити авіакомпанії від європейських не зможе тим більше", - впевнена експерт.

Зараз сертифікат EASA є тільки у Ан-26, зазначив Дмитро Ківа. "Всі інші наші літаки, в тому числі "Руслан" і Ан-148, зараз літають над Європою без цього сертифіката. Претензій до них немає", - зазначив він. Ківа пояснює, що в "Антонові" не проти сертифікувати і решту техніку, однак зараз сертифікація кожного типу літаків обходиться у 40 млн дол. на рік. "Ця вимога ЄС є неприйнятною", - відзначає він. !zn

Читайте також:

Авіаринок: вибоїни на зльоті

В ЄС просять не пов'язувати Євро-2012 зі скасуванням безвізового режиму