Країни єврозони планують випустити спільні облігації для заміни своїх боргів, - WSJ

21 листопада 08:06

Європейська комісія цього тижня оприлюднить пропозицію про спільний випуск облігацій урядами країн єврозони, повідомляє The Wall Street Journal.

 

Єврокомісія запропонує країнам, об'єднавши сили, замінити за рахунок загальних облігацій - частково або повністю - боргові зобов'язання окремих країн.

У той же час навряд чи пропозиції буде швидко реалізовано, тому що Німеччина виступає проти цієї ідеї, пише газета.

Однак ініціативи Європейської комісії покликані ініціювати дискусію щодо одного з небагатьох заходів, які, на думку економістів, обіцяють перспективу подолання кризи в єврозоні.

Єврокомісія пропонує обговорити три варіанти випуску спільних облігацій єврозони. Розглядається як можливість розміщення бондів, що мають обмежені гарантії держав, яка не потребує внесення змін до договору між країнами Євросоюзу, так і можливість випуску паперів під спільні гарантії всіх країн, що вимагає внесення змін до угоди.

Ефект у разі випуску облігацій у рамках першого варіанту буде менш значним, проте він може бути здійснений досить швидко і стати першим кроком на шляху до більш амбітного підходу, який вимагає внесення змін до угоди щодо ЄС.

Пропозиції Єврокомісії з питання спільних облігацій буде офіційно опубліковано 23 листопада. Експерти ЄК попереджають, що випуск таких паперів може послабити бюджетну дисципліну в низці країн єврозони, у зв'язку з чим необхідно буде вжити нових заходів для стимулювання дисципліни і покращення конкурентоспроможності, деякі з яких також вимагатимуть внесення змін до угоди між країнами ЄС.

Перший варіант, який розглядається ЄК, передбачає заміну всіх випусків облігацій держав на єдині бонди, які мають "загальні та індивідуальні" гарантії. Це означає, що кредитні ризики країн єврозони буде об'єднано в загальний пул, і кожна з держав буде виступати гарантом за облігаціями кожної з інших країн. У рамках цього підходу всі нові випуски держоблігацій будуть загальними бондами єврозони, а всі існуючі держпапери буде конвертовано в єдині бонди.

Другий варіант передбачає часткову заміну держпаперів на облігації єврозони. Стелю випуску таких бондів може бути обмежено, наприклад 60% ВВП, або її може бути змінено залежно від того, наскільки фінансові показники держави відповідають вимогам єврозони. Ці бонди також повинні мати загальні та індивідуальні гарантії. Окрім того, крім залучення коштів за рахунок випуску єдиних бондів, за урядами збережеться право випускати власні папери.

Обидва варіанти вимагатимуть внесення змін до угоди ЄС, оскільки вони порушують одну з умов цього договору, що забороняє урядам надавати один одному фінансову допомогу.

Третій варіант ЄК передбачає, що загальні облігації замінять на окремі випуски держпаперів, при цьому нові бонди отримають гарантії кожного з урядів лише у суворо обмеженому обсязі. Якість цих паперів пропонується покращити за рахунок надання забезпечення, наприклад, золотовалютних резервів. Ефект від цього підходу буде більш слабким, ніж від двох попередніх, однак для його запуску потрібне виконання меншого числа умов.

Країнам єврозони потрібно створити інструменти для узгодженого раніше розширення Європейського фонду фінансової стабільності (EFSF) до 2 трлн євро, що необхідно для надання допомоги Італії у випадку кризи. Доступний об'єм EFSF, кошти якого використовувалися для підтримки Греції, Ірландії та Португалії, у даний час складає близько 250-300 млрд євро, що менше річних потреб Італії у залученні коштів.

Як вважають в Єврокомісії, випуск спільних облігацій в єврозоні буде гарантувати, що всі її члени зможуть задовольнити свої потреби у фінансуванні, незалежно від стану держфінансів, а також створить величезний ринок, який зможе скласти конкуренцію ринку US Treasuries, пише Financial Times.

Експерти ЄС впевнені, що Німеччину можна буде переконати погодитися на випуск загальних облігацій, якщо схема їхнього розміщення буде включати в себе суворі правила, що стосуються держвидатків.

Пропозиції Єврокомісії також включають в себе суттєве розширення повноважень Брюсселя у контролі державних фінансів і передбачають, зокрема, схвалення європейськими регуляторами бюджетів 17 країн єврозони, а у випадку, якщо країна стикається з проблемами, передання права на управління її фінансами у тій чи іншій частині європейським регуляторам.

"Малоймовірно, що без цієї схеми амбітні пропозиції про випуск спільних облігацій єврозони буде прийнято в тому вигляді, який виявиться прийнятним для країн регіону та інвесторів", - відзначають в Єврокомісії.