Дружба США і Росії в космосі на межі краху - WSJ

Дружба США і Росії в космосі на межі краху - WSJ
Напруженість між Росією і Сполученими Штатами досягла навіть космосу. Для американської ракетно-космічної галузі після краху двох комерційних космічних апаратів ситуація стає все більш складною.

Напруженість між РФ і США досягла навіть космосу. Про це пише Філіп Шишкін в статті під назвою "Дружба США і Росії в Космосі знаходиться на межі краху", опублікованій на сайті видання The Wall Street Journal.

Росія є основним постачальником корисного навантаження на орбіту: від супутників зв'язку для західних компаній до американських астронавтів, що направляються на Міжнародну космічну станцію.

Після того, як в березні Москва анексувала Крим, Державний департамент США в рамках санкцій проти Кремля тимчасово зупинив видачу ліцензій на експорт товарів військового призначення в Росію. Серед них також були супутники. У вересні космічне агентство NASA представило план, згідно з яким дві американські компанії будуть будувати ракети, які доставлять американських астронавтів на МКС. Таким чином, США будуть в меншій мірі залежати від Росії.

Але комерційні космічні польоти знаходяться в стані кризи. У жовтні вибухнула безпілотна ракета Orbital Sciences, яка повинна була летіти на МКС. Через кілька тижнів розбився космічний апарат Virgin Galactic над пустелею Мохаве; при цьому другий пілот загинув. Ракета Orbital була оснащена двигуном російської конструкції. Потім компанія оголосила, що "ймовірно" більше не буде покладатися на двигуни такого типу.

Зупинка видачі ліцензій США стосується, перш за все, компанії International Launch Services (ILS), офіс якої зареєстрований в штаті Вірджинія, але знаходиться під контролем уряду РФ. Вона використовує російські ракети, призначені для запуску ядерних боєголовок, щоб запускати супутники в космос. Ці супутники не тільки передають радіопрограми на теренах Сполучених Штатів, але й забезпечують, зокрема, ВМС США широкосмуговим доступом в інтернет.

ILS та її клієнти чинили тиск на Вашингтон, щоб той виключив супутники зі списку на заборону, говорить Філіп Слек, президент компанії і колишній менеджер в Boeing. У травні Державний департамент знову ввів заборону на експорт.

Санкції проти Китаю з 1990 року

Співпрацю між США і Росією в Космосі "досить відчутно і дуже символічно. Як довго триватиме ця напруженість у відносинах, неясно", говорить Скотт Пейс, колишній чиновник НАСА, який зараз працює в Університеті Джорджа Вашингтона.

Ринок комерційних запусків супутників, на який виділяється 5,4 мільярда доларів США в рік, в значній мірі залежить від російських ракет. Недавня напруженість викликає занепокоєння з приводу надійності постачання в довгостроковій перспективі. Крім того, ці ракети мають не дуже хорошу репутацію з-за численних поломок і невдач.

З 1990 року американські супутники не можуть бути запущені в космос за допомогою китайських ракет. Виключення може визначити тільки президент. Така міра була частиною санкцій проти Пекіна після різанини на площі Тяньаньмень в 1989 році. Пізніше до цього додалася стурбованість з приводу зростання озброєння та промислового шпигунства Китаю.

В даний час західні супутникові компанії сподіваються, що криза в Україні не збільшиться і не викличе яких-небудь нових санкцій США. "Все може змінитися в один момент. Важко щось передбачити", - сказав менеджер європейської супутникової компанії. "Ми стежимо за геополітичною ситуацією".

У 1975 році США і Росія відзначали "рукостисканням в космосі" свою першу спільну космічну місію. З тих пір, обидві великі держави співпрацювали. Після закінчення холодної війни, Вашингтон спробував залучити російських вчених та інженерів для роботи над західними проектами - а також, щоб їх не переманили інші держави.

Це був також економічний розрахунок. Поради розробили надійні методи для доставки вантажів у космос. У деяких випадках, було простіше і дешевше купувати продукти радянської розробки, ніж з нуля розробляти альтернативні американські проекти.

ILS робить ставку на ракети "Протон"

Міжнародна космічна станція є проектом, який підтримується та спільно фінансується рядом країн, у тому числі США і Росією. Після 2011 року, коли США закрили свою програму шатлів з-за високої вартості і проблем безпеки, американських астронавтів на МКС доставляють російські ракети.

Нещодавно Конгрес США попросив NASA уточнити свої плани з приводу космічної станції з-за серйозних питань" про майбутнє російсько-американського співробітництва в космосі. Москва посилає суперечливі сигнали щодо проекту. У вересні NASA віддала виробника літаків Boeing і компанії Space Exploration Technologies, скорочено SpaceX контракт на будівництво космічного корабля, який в 2017 році доставить американських астронавтів на МКС.

Компанія з транспортування супутників ILS з'явилася у 1990-х у якості спільного підприємства між Lockheed з російським виробником - Державним космічним науково-виробничим центром імені М. В. Хрунічева. Пізніше, росіяни захопили повний контроль. У компанії тільки один продукт: ракета "Протон", яка була розроблена в 1960-х роках, як частина радянського флоту міжконтинентальних балістичних ракет. Їх запускали з Казахстану.

На ринку комерційних запусків супутників важкого класу домінує ILS і французька Arianespace. SpaceX хоче забезпечити більш високий рівень конкуренції.

SpaceX подав позов проти уряду США, яким компанія хоче змусити Вашингтон більше не запускати тендітні військові товари в космос ракетами, які мають двигуни російської розробки. Міністр ВПС США Дебора Джеймс оголосила у липні, що армія хотіла б "якомога швидше покінчити з залежністю від російських двигунів.

Швидкий інтернет для армії США

Ракети "Протон", тим часом, також піддалися критиці з міркувань безпеки. У травні 2013 року "Протон" з російським вантажем впав через кілька секунд після запуску. Розслідування показало, що датчики швидкості були встановлені неправильно. Аварія - п'ята за п'ять років - вселила невпевненість супутниковим компаніям, які співпрацюють з ILS. Витрати на запуск в ILS становлять до 95 млн дол., або близько 77 млн євро.

Коли Державний департамент США припинив експортні ліцензії навесні, ILS і його клієнти почали люто протестувати. Важливим клієнтом є британська компанія Inmarsat, яка забезпечує, зокрема, американських військових швидким інтернетом з космосу. Один із супутників для даного проекту вже був у повітрі, інші два повинні були зачекати. У травні Міністерство зняло заборону.

Також у травні через відмову двигуна впала ще одна ракета "Протон", яка виконувала російську місію. "Протон" має, безсумнівно, більше поломок, ніж має", - сказав Слек, президент ILS. Але його начальство в Москві завзято працювало, щоб виправити помилки.

Влітку ILS довелося звільнити четверту частину своїх працівників, тому що зменшилася кількість замовлень. І виникла ще одна проблема: Уряд Росії в черзі на запуск "Протона" завжди пробирається попереду клієнтів ILS. Таку практику забезпечує законодавство Російської Федерації.