Виверження вулкана могло стати причиною зникнення Мінойської цивілізації на Криті - вчені Мінойську цивілізацію могло знищити виверження вулкана
Виверження магми викликало гігантські цунамі.

Вчені заявили про те, що причиною знищення загадкової Мінойської цивілізації на острові Крит могли стати гігантські цунамі, викликані виверженням великої кількості магми в Егейське море, яке було результатом вибуху супервулкана на сусідньому острові Санторін. Результати досліджень вчених були опубліковані в журналі Nature Communications.

До виверження супервулкана сучасний архіпелаг Санторін представляв собою єдиний острів. У 1628 році до нашої ери катастрофічне виверження зруйнувало середину острова і залишило на його місці виїмку обсягом 133 кубічних кілометрів, яку поглинуло море. Руйнування острова викликало цунамі, "бомбардування" навколишніх територій уламками і вулканічним попелом, які завдали смертельного удару по крито-мінойській цивілізації.

У новій робота вчені вивчили те, що відбувалося безпосередньо після виверження, дослідивши склад порід в морі на місці колишнього жерла супервулкана, і складаючи топографічні карти його околиць на дні за допомогою аквалангістів і батискафів.

Незвичайний "канал" у північно-західній частині архіпелагу, який вчені відкрили під водою, розповів їм про те, що сталося з островом і оточуючим його океаном під час виверження і в перші дні після катастрофи.

Як показав аналіз порід в центральній частині колишнього острова, на перших етапах виверження частина Санторіна вибухнула через те, що в центральній частині острова перебувала лагуна з морською водою, яка стала першою "жертвою" гарячої магми, що піднімається з надр Землі. Цей вибух призвів до того, що південна частина вже колишнього острова була буквально миттєво залита потужними виливами магми, чий обсяг перевищував 16 кубічних кілометрів.

Вони в кінцевому підсумку "зісковзнули" в Егейське море, покривши дно біля південних берегів Санторіна 60-метровим шаром нових порід, і викликали найпотужніше цунамі, висота хвиль якого біля колишнього острова перевищувала 35 метрів, зменшившись до приблизно десяти метрів вже тоді, коли вони досягли берегів Криту.

Практично відразу після цього стінки вулкана обвалилися, після чого море прорвало "дамбу" з вулканічного попелу, яка сформувалася біля північно-східного каналу на дні сучасного моря. Його води почали заповнювати улоговину, повністю наповнивши її водою всього за 40 хвилин, якщо глибина каналу була такою ж, як сьогодні. Настільки стрімкий перебіг подібних геологічних катастроф, як відзначають вчені, говорить про те, що супервулканам, особливо їх острівним різновидам, варто приділяти особливу увагу.

Раніше вчені заявили про те, що падіння астероїда на мексиканському півострові Юкатан спричинило масштабні виверження вулканів на території сучасної Індії. Значна кількість вуглекислоти і сірководню в результаті даних вивержень потрапили в атмосферу і світовий океан, що призвело до справді глобальної катастрофи, у результаті якої вимерли динозаври.