Вчені виявили ген, що керує старінням мозку

Вчені виявили ген, що керує старінням мозку Виявлено ген, який керує старінням мозку © Naked Science
Мутації гена можуть прискорити або уповільнити старіння мозку на десятки років.

Вченим вдалося виявити в ДНК людини незвичайний ген, мутації якого можуть в літньому віці прискорити старіння мозку на десятки років або сповільнити цей процес з аналогічною силою. Висновки дослідників опубліковані в журналі Cell Systems.

У ході дослідження вчені порівняли зразки ДНК з майже двох тисяч шматочків мозку, що пожертвували заради науки люди, які померли з природних причин і не страждали від хвороби Аьцгеймера, розсіяного склерозу або інших нейродегенеративних розладів.

Вивчаючи ці геноми, вчені порівнювали не тільки структуру самих генів, але і те, як активно їх зчитували клітини мозку. Це дозволило розкрити не тільки те, як відмінності у структурі генів впливали на роботу кори і інших верств мозку, але і зрозуміти, як змінювався характер їхньої роботи по мірі старіння організму.

У ході дослідження вченим вдалося виділити кілька ділянок ДНК, які впливали на швидкість старіння мозку. Розрахунки ж показали, що сильніше всього на цей показник впливав ген TMEM106B – ділянка ДНК, що відповідає за формування зв'язків між нервовими клітинами і їхнє очищення від білкового "сміття". Навіть невеликі мутації в його структурі сильно впливали на вигляд кори в літньому віці, прискорюючи або сповільнюючи старіння на кілька років, з'ясували вчені.