Вчені підтвердили висновки "концлагерного експерименту" в Єлі

Вчені підтвердили висновки "концлагерного експерименту" в Єлі Вчені повторили "концлагерный експеримент"
Виконання наказів і тиск притупляють відчуття відповідальності.

Вчені під керівництвом Патріка Хаггарда з університетського коледжу Лондона повторили експеримент, який був проведений в Єльському університеті в 1960 році, і встановили, що відчуття відповідальності за вчинки притупляється, якщо людина діє під тиском або виконує наказ. Висновки вчених були опубліковані в журналі Current Biology.

Хаггард і його колеги повторили знаменитий експеримент, який був проведений Стенлі Милгремом. У рамках експерименту випробовувані виконували роль "вчителя", який вчив добровольця краще запам'ятовувати слова, використовуючи електрошок для підкріплення інформації. Випробовувані під контролем керівника-психолога повинні були карати свого партнера електричним струмом за кожну неправильну відповідь, збільшуючи напругу з 15 до 450 вольт. Насправді електроструму не було, а роль партнера виконував актор, який в ході експерименту благав зупинитися, а "начальник" при цьому вимагав продовжувати досліди "за всяку ціну".

Експеримент був емуляцією нацистських концтаборів, в яких перевірялось те, чи могли їхні співробітники "просто виконувати наказ" або ж вони добровільно брали участь в організації Голокосту.

Читайте також: Вчені пересунули схрещування Homo sapiens з неандертальцями на десятки тисяч років назад

Хаггард і його колеги провели подібний експеримент, в рамках якого намагались з'ясувати, що відбувається в голові у випробовуваних. Для цього вчені дещо модифікували експеримент Мілгрема, зробивши вибір в деяких випадках добровільним. За кожне заподіяння болю напарнику вчені платили "вчителю" гроші з кишені самої жертви і штрафували його за відмову робити це, або ж "виписували" йому те ж число ударів струмом, які він відмовлявся заподіювати колезі. Після однієї серії дослідів учасники мінялися місцями, про що їх учені попереджали заздалегідь.

Дослідники змогли підтвердити правоту висновків Мілгрема: приблизно у половині випадків і примусової і добровільної частині дослідів учасники погоджувалися заподіяти біль іншому за гроші. Крім того, коли учасники мінялися місцями, колишні жертви були більше схильні заподіювати біль колишнім "вчителям", якщо вони самі отримували непропорційно велику кількість ударів струмом.

За словами Хаггарда, "можливо, що почуття відповідальності дійсно притупляється, коли нас хтось примушує щось зробити. Люди часто заявляють, що вони не несуть відповідальності за свої вчинки, оскільки вони просто "виконували наказ". І в таких випадках виникає питання – кажуть вони так для того, щоб уникнути покарання, або накази дійсно змінюють те, як людина ставиться до своїх дій?".

Як підкреслюють вчені, їхні висновки не виправдовують нацистських злочинців, засуджених Нюрнберзьким трибуналом – за їх словами, суспільство має право очікувати від кожного свого члена того, що він або вона будуть чинити опір подібним злочинним та аморальним наказам.

Раніше повідомлялося про те, що Facebook поставив під сумнів теорію шести рукостискань. Було встановлено, що двох людей у Facebook поділяють в середньому 3,57 людини, при цьому для різних людей результат може варіюватися від 2,9 до 4,2.