Голова NASA впевнений, що МКС обійдеться без участі Росії

Голова NASA впевнений, що МКС обійдеться без участі Росії МКС обійдеться без участі Росії © astronomy.net.ua
Глава NASA заявив журналістам, що "незамінних країн на МКС немає", і нагадав, що станцією спільно керують США, Росія, Японія, Європа і Канада.

Суперечка між США і Росією з приводу України не означає кінець Міжнародної космічної станції, заявив у понеділок глава NASA Чарльд Болден, відкидаючи побоювання, що одне з найпрестижніших наукових починань може стати жертвою політичних розбіжностей.

Коментар Болдена з'явився через тиждень після того, як віце-прем'єр РФ Дмитро Рогозін повідомив, що Москва може відмовитися від продовження експлуатації МКС після 2020 року і направити фінансування на інші проекти. В інтерпретації західних ЗМІ, зокрема, АР, цю заяву інтерпретовано як відмову Росії від співпраці зі США.

Голова NASA, який прибув до Берліна на авіашоу, заявив журналістам, що "незамінних країн на МКС немає", і нагадав, що станцією спільно керують США, Росія, Японія, Європа і Канада. Як уточнює АР, з цих країн лише Росія забезпечує доставку астронавтів на орбіту і назад.

Болден зазначив, що співпраця NASA і Роскосмосу "ні на йоту" не змінилася за останні роки, а спільні проекти витримували і більш "морозну" атмосферу між Вашингтоном і Москвою. Проте, якщо з якоїсь причини Росія чи якась з інших країн-партнерів вирішить відмовитися від своїх зобов'язань, робота в космосі буде продовжена. Зокрема, пояснив він, NASA сподівається вже в 2017 році налагодити доставку астронавтів приватними космічними кораблями, зокрема, SpaceX.

Політичні реалії у даний час такі, що хоча США і сплатили більшу частину з 140 млрд доларів вартості МКС і день у день контролюють більшу частину операцій з центру управління у Х'юстоні, у Росії залишається головний козир - доступ, пише Houston Chronicle. "Вони роблять те, що хочуть", - каже тричі космонавт Майк Коутс, колишній директор космічного центру ім. Ліндона Джонсона.

На думку астронавта, українська криза лише висвітлила вразливість американського аерокосмічного агентства, але такий стан справ не є чимось новим. Росія почала стискати NASA у своїх ведмежих обіймах після того, як була припинена програма шатлів, нагадує він.

Відтоді Москва підвищила вартість доставки на МКС до 71 млн доларів за місце, нагадав Коатс, і звернув увагу на склади екіпажів. Поки літали шатли, стверджує він, на борту МКС перебувала рівна кількість російських і американських членів екіпажу. Але тепер на кожні два астронавти NASA припадає по троє росіян.

NASA не афішує цей факт, звичайно, пише х'юстонське видання. Це було б незграбним нагадуванням політичного керівництва країни про те, що законодавчі забаганки кинули космічне агентство напризволяще. Але приховування фактів не робить їх менш реальними для тих, хто працює в центрі управління польотами.

"Астронавти з космонавтами, вчені з вченими, інженери з інженерами - у нас були чудові робочі стосунки з росіянами. Але політично, якщо вони бачать можливість отримати перевагу, вони повинні це зробити. Це в їхній натурі. Вони розглядають слабкість як щось, що можна використовувати у своїх інтересах. Дуже важко мати з росіянами справу з позицій слабкості, і ми робимо це", - говорить Майкл Коатс.

Як нагадує Houston Chronicle, у російського віце-прем'єра Рогозіна є козирі, і він їх розігрує. Минулого тижня він заявив, що Росія не зацікавлена в управлінні МКС після 2020 року, як цього хотіли б США. І, посилаючись на аналіз санкцій проти російської космічної галузі, він запропонував США доставляти своїх астронавтів на орбіту за допомогою батута.

У 60-х роках ХХ століття Америка навчила Радянський Союз літати у космос, стверджує видання, а потім допомогла встановити демократію, відмовившись від тоталітаризму. Тепер NASA принижується і платить близько 300 млн доларів на рік за право запихати своїх астронавтів як оселедця у бочки у тісні "Союзи", які до того ж змушені витрачати роки на підготовку до польотів, знаходячись на території Росії.

І все ж США та інші партнери могли б налагодити роботу МКС без росіян, міркує Examiner. Наприклад, побудувати дублюючі модулі замість російських. Або взяти під контроль російський сектор, можливо, за допомогою сили. У першому випадку це означатиме додаткові витрати, а у другому - може призвести до першої міжнародної кризи в космосі. Але поки, судячи з усього, NASA воліє взагалі заперечувати існування проблеми.

Зазначимо, після висловлювання Рогозіна офіційний представник Держдепу США Дженніфер Псакі заявила, що Сполучені Штати сподіваються на продовження співпраці з Росією у космосі. При цьому вона не уточнила, чи буде знято санкції, що вплинули, в тому числі, на роботу російської космічної галузі. В Росії тим часом почалося обговорення перспектив взаємодії у космосі з Китаєм (на території якого впали уламки російської ракети "Протон-М" минулого тижня). !zn