Із заходом сонця іудеї почнуть відзначати Песах - єврейський Великдень

Поділитися
© media.herald-dispatch.com
6 квітня із заходом сонця іудеї в усьому світі почнуть відзначати Песах - єврейський Великдень. Свято присвячене події біблійної історії, яка вважається початком історії єврейського народу - Виходу з Єгипту і звільненню народу від 400-річного рабства.

6 квітня із заходом сонця іудеї в усьому світі почнуть відзначати Песах - єврейський Великдень.

За єврейським календарем святкування Песаха починається з вечора 14 дня місяця нісана (в нинішньому році - 6 квітня). Свято присвячене головній події біблійної історії, яка вважається початком історії єврейського народу - Виходу з Єгипту і звільненню народу від 400-річного рабства. Вся система іудаїзму заснована на пам'яті про Вихід і про подальші події, пов'язані з Землею Обітованною і побудовою власної незалежної держави.

Слово песах означає "проходження повз". Свято отримало таку назву на згадку про те, як ангел смерті проходив повз будинки іудеїв, забираючи тільки єгипетських первістків. Щоб ангел міг відрізнити єврейські будинки від єгипетських, кожній єврейській сім'ї веліли заколоти ягня і його кров'ю помазати одвірки. Тільки після смерті всіх єгипетських первістків фараон дозволив євреям залишити Єгипет (Вихід 12, 12 - 13; 29 - 31).

Точну дату Виходу та ім'я фараона, якого пророк Мойсей змусив відпустити євреїв, визначити дуже важко, оскільки біблійне оповідання є єдиним джерелом, що розповідає про цю подію. Більшість вчених вважають, що це відбулося у XIII столітті до н.е., близько 1200 року.

В основі Песаха лежать два найбільш архаїчних сільськогосподарських свята: свято нового приплоду худоби, коли приносився в жертву пашаль - однорічне ягня, і свято перших жнив (збирання врожаю ячменю), коли знищувався старий хліб і з прісного тіста випікався новий - маца. Згодом ці свята були об'єднані і їх стали відзначати на честь Виходу - дня народження єврейського народу як нації:

«Пильнуй свято опрісноків: сім днів їж прісний хліб, як Я наказав тобі на умовлений час місяця Авіва, бо в нім ти вийшов з Єгипту, і Хай не являються перед лицем Моїм з порожніми руками» (Вихід 23, 14 - 15).

«Принесіть перший сніп жнив ваших до священика, він вознесе сніп перед Господом, щоб вам отримати благовоління; на другий день свята піднесе його священик, і в день приношення снопа принесіть у всеспалення Господу агнця однорічного, без гріха" (Левіт 23, 10 - 12).

«Три рази в році вся чоловіча стать буде з'являтися перед лицем Господа, Бога твого, на місце, яке обере Він: у свято опрісноків, у свято Тижнів, і в свято Кучок» (Второзаконня 16, 16).

На підставі цих приписів Тори у свято Песах кожен повинен був здійснити паломництво в Єрусалимський Храм і туди другого дня свята принести в жертву ягня (пашаль) і сніп ячменю (омер).

Порядок святкування Песаха також детально визначений у Священному Писанні (Торі): «І сказав Господь до Мойсея й до Аарона: місяць цей нехай буде у вас початком місяців; перший нехай буде він у вас між місяцями року. У десятий день цього місяця нехай візьмуть собі кожен ягня у сім'ю, ягня на сім'ю. Нехай з'їдять м'ясо його у цю ніч, спечене на вогні; з прісним хлібом і з гіркими травами нехай з'їдять його. Їжте ж його так: стегна ваші підперезані, взуття ваше на ногах ваших, а палиця ваша в руці вашій, і будете їсти його у поспіху; це Великдень Господень. Сім днів їжте прісний хліб; з самого першого дня знищіть квасне в домах ваших. Зберігайте це як закон для себе і для синів своїх аж навіки. Коли вийдете на землю, яку Господь дає вам, як Він каже, дотримуйтесь цієї служби. І коли скажуть вам діти ваші: що це за служіння? Скажете: це великодня жертва Господу, який пройшов повз будинки Ізраїлевих синів в Єгипті, коли побивав Єгипет, а доми наші позбавив" (Вихід 12, 2-27).

Кульмінаційним моментом Песаха є вечірня трапеза, седер ("порядок"), яка влаштовується у першу і в другу ніч свята. Під час седера в певній послідовності читають оповідання про Вихід (зазвичай у книзі Агада) і їдять особливі символічні страви. Це прісний хліб - маца, яку їдять на виконання заповіді Тори; гірка зелень - марор (салат, базилік і хрін) і хазерет (терта зелень), що символізують гіркоту єгипетського рабства, а також суміш з тертих яблук, фініків, горіхів та вина - харосет: його колір нагадує глину, з якої євреї виготовляли цеглу, перебуваючи в єгипетському рабстві. Під час їжі зелень вмочують в солону воду, що символізує сльози, пролиті євреями в єгипетському рабстві, і море, яке вони перетнули під час Виходу. Вся їжа розкладається на кеарі - особливих тарелях, що використовуються тільки для седера. На кеарі кладуться ще три символічні страви, які не їдять: зроа - просмажений шматок баранини з кісточкою, на згадку про жертвопринесення в Єрусалимському Храмі, бейца - круте яйце, як пам'ять про храмові богослужіння, і Карпас - шматок будь-якого весняного овоча (євреї, які живуть в Європі, замінюють його вареною картоплею). В ході трапези випивають чотири келихи червоного вина. За традицією прийнято наповнювати п'ятий, особливий келих і залишати його для пророка Іллі, який повернеться напередодні Песаха на землю, щоб сповістити про настання "дня Господнього, великого і страшного» (Малахія 4, 5).

Поруч з головою сімейства, який зазвичай веде седер, кладуть подушку: вона символізує комфорт святкової трапези, яку в давнину робили напівлежачи. Наймолодший із присутніх дітей ставить йому чотири традиційні питання:

- Чому їдять опрісноки у цей вечір?

- Чому їдять гіркі трави у цей вечір?

- Чому трави вмочують у солону воду?

- Чому слід лежати у цей вечір?

Ведучий седер дає відповіді на ці питання, пояснюючи символіку розкладених на кеарі великодніх страв. Існує звичай ховати під час седера шматочок маци (афікоман), щоб захопити дітей його пошуками; знайдений афікоман з'їдається у кінці трапези.

Під час седера вимовляються встановлені правилами благословення, читаються молитви і співаються псалми. Однією з обов'язкових умов є запрошення до участі в трапезі всіх нужденних, а також тих, хто не може відзначити свято в колі своєї родини. Трапезу закінчують словами вітання: "У майбутньому році - у Єрусалимі!».

У синагозі під час пасхального богослужіння читається Пісня Пісень (Шир а-Шірім), що відображає землеробські витоки свята.

В цей день забороняються всі види робіт. У синагозі проводиться урочисте богослужіння, під час якого читається книга Вихід (12, 21 - 51). Увечері здійснюється друга трапеза седера. !zn

Читайте також:

Міністр туризму Ізраїлю попросив Азарова забезпечити безпеку хасидів в Умані

Після скасування візового режиму України з Ізраїлем потік туристів виріс 2,5 рази

На Великдень транспорт у Києві працюватиме довше

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі