Вчені встановили любителів читання за томографією

© shostka.info

Вчені виявили, що у дітей з різними здібностями до читання розвиток зв'язків у мозку відбувається по-різному. Робота опублікована в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences, її короткий зміст можна прочитати на сайті Nature News.

У дослідженні брало участь 55 дітей віком від 7 до 14 років. Учені спостерігали за тим, як протягом трьох років розвиваються їхні здібності до читання. Більшість з учасників експерименту за цей час також пройшла сканування за допомогою дифузійної магнітно-резонансної томографії.

Принцип дифузійної томографії полягає в тому, що маючи дані про швидкість дифузії води в різних напрямках у різних ділянках мозку, можна отримати інформацію про наявність та орієнтації в цих ділянках довгих відростків нейронів - аксонів. Молекули води, розташовані між тяжами аксонів, можуть дифундувати лише вздовж напрямку тяжа, тому ці тяжі добре видно на зображенні, яке дає сканер. Принцип дифузійної томографії широко застосовується нейробіологією для складання коннектома - карти зв'язків у мозку людини.

Учені виявили істотні відмінності в тому, як проходить дозрівання зв'язків у мозку у дітей, що добре читають, і у тих, у кого були проблеми з читанням. Відмінності стосувалися двох областей, що з'єднують мовні (у разі arcuate fasciculus) і візуальні (inferior longitudinal fasciculus) центри мозку. У завзятих читачів зв'язки були спочатку слабкі, але з часом посилювалися. У тих, кому читання давалося важко, процес відбувався у зворотному напрямку.

На думку вчених, така різниця у розвитку мозку пояснюється процесами видалення "зайвих" і зміцнення необхідних зв'язків між нейронами. Причини, що лежать в основі формування цих відмінностей, поки незрозумілі. На даний момент вчені пропонують використовувати дифузійну томографію в якості діагностичного маркера, щоб виявляти дітей, які потребують більш пильної уваги при навчанні.

Зміцнення зв'язків між нейронами під час дорослішання відбувається за рахунок утворення навколо нервових клітин мієлінових оболонок. Мієлінізація прискорює проведення нервових імпульсів, однак, при цьому мозок стає менш пластичним. Так, нещодавно вчені показали, що у людини мієлінізація проходить в набагато більш пізньому віці, ніж у мавп. Це, на думку нейробіологів, пояснює характерне для людини подовження періоду навчання. !zn