Вчені виявили, що стародавні люди навчились користуватися вогнем мільйон років тому

© e-parta.ru
У печері Вондерверк на території ПАР виявили сліди примітивних вогнищ. Фрагменти кісток і попелу можна вважати першим свідченням того, що стародавні люди вміли користуватися вогнем приблизно мільйон років тому. Попередні сумнівні дані вказують на те, що предки людини могли освоїти вогонь приблизно 700 тисяч років тому.

Американські археологи виявили сліди примітивних вогнищ у печері Вондерверк на території ПАР і тим самим привласнили людині прямоходячій, що жила у цій печері мільйон років тому, звання першого «повелителя вогню», говориться у статті, опублікованій у журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Група археологів під керівництвом Франческо Берна (Francesco Berna) з Бостонського університету проводила розкопки у цій печері з 2004 року. У глибині осадових порід, у десятому за рахунком шарі скам'янілостей, вчені виявили мікроскопічні фрагменти обвуглених рослин і кісток. Археологи проаналізували їхню структуру за допомогою оптичного мікроскопа та інфрачервоного спектроскопа.

Як відзначають дослідники, спектроскоп дозволяє легко зрозуміти, чи зазнали кістки, рослинні рештки або глина тривалого впливу вогню. Висока температура викликає перебудову у структурі мінералів, що складають кістки або скам'янілі фрагменти рослин, що згоріли у древньому вогнищі.

Спектральний аналіз показав, що частина мікроскам'янілостей зазнала нагрівання до 500 градусів Цельсія. Імовірно, їх було спалено прямо в печері, бо їхня структура збереглася дуже добре. Це підтверджується тим, що на частинках кісток і листя не було характерних ушкоджень, що виникають при перенесенні вітром або водою.

Окрім того, деякі великі кістки тварин з печери Вондерверк мають на собі характерні білі плями, які можна побачити на останках тварин, що побували у відкритому вогні. Все це дозволяє вважати, що даний набір останків є «слідами» примітивного вогнища, на якому стародавні люди готували їжу і могли використовувати для освітлення й обігріву печери вночі.

За розрахунками археологів, вік порід становить від 1,1 до 0,9 мільйона років. У той час у печері жили прямодячі люди - Homo erectus. Це підтверджує припущення про те, що цей вид використовував вогонь для кулінарної обробки їжі.

Незважаючи на відсутність інших слідів «прирученого» вогню, фрагменти кісток і попелу можна вважати першим свідченням того, що стародавні люди вміли користуватися вогнем приблизно мільйон років тому, роблять висновок вчені.

Існують свідчення того, що людина розумна (Homo sapiens) і неандертальці (Homo neanderthalensis) вміли розпалювати і підтримувати вогонь. Найбільш древні свідоцтва цього були знайдені у печерних відкладеннях, вік яких складає приблизно 300-400 тисяч років. Часткові і сумнівні дані вказують на те, що предки людини могли освоїти вогонь приблизно 700 тисяч років тому.

З іншого боку, у серпні 2011 року група археологів під керівництвом Кріса Органа (Chris Organ) з Гарвардського університету (США) зіставила розміри зубів людини прямоходячої, шимпанзе, а також більш примітивних предків людини - ардіпітека і людини вмілої - і прийшла до висновку, що «прадідусь» сучасних людей Homo erectus мав харчуватися м'ясом або іншою їжею, приготованою на вогні. !zn