Рослину-хижака «викрили» у використанні катапульти для вилову своїх жертв (ВІДЕО)

Аби відобразити природну катапульту в дії, дослідникам довелося використовувати високошвидкісну відеокамеру. Вона спрацьовує всього за 75 мілісекунд, що робить росичку D. glanduligera одним з найшвидших хижаків на Землі.

Німецькі біологи вивчили незвичайний механізм, за допомогою якого м'ясоїдна австралійська росичка Drosera glanduligera ловить своїх жертв. Ця рослина харчується переважно літаючими членистоногими, які потрапили в центр чашоподібного листя з липкими волосками. Але на відміну від інших росичок ця не чекає, коли цікаві жуки самі зайдуть у небезпечну зону.

Пастку обрамляють від 12 до 18 тонких щупалець, які подібно до катапульти закидають комах у самий центр.

Звичайно, такий оригінальний спосіб вилову обіду був відомий давно. Але тепер учені з університету Фрайбурга (Universitat Freiburg) вирішили краще познайомитися з біомеханікою цього процесу. Дослідження підтвердило, що пастка австралійської рослини складніша, ніж в інших росичок.

Щоб відобразити природну катапульту в дії, дослідникам довелося використовувати високошвидкісну відеокамеру.

Виявилося, що щупальця рослини лежать на землі і реагують на торкання. При цьому вони спрацьовують всього за 75 мілісекунд, що робить D. glanduligera одним з найшвидших хижаків на Землі.

Як і у решти комахоїдних рослин, швидкість її реакції безпосередньо залежить від навколишньої температури: що спекотніше, то швидше.

Росичка Drosera glanduligera. Кругле листя-пастка, забезпечена липкими волосками (B), щупальця (A) для активного лову комах (C)
(Ілюстрація Simon Poppinga et al./PLoS ONE)

Ботаніки також встановили, що у зв'язку з розривом клітинних оболонок кожен відросток D. glanduligera виконує свою місію лише один раз, після чого відмирає. Втім, на оновлення "арсеналу" в рослини йде всього кілька днів.

Вчені говорять, що щупальця приводяться в рух за допомогою природної гідравлічної системи. У момент запуску між окремими клітинами в їхній основі різко змінюється тиск води. Однак всі подробиці цього процесу поки невідомі.

Докладні результати дослідження опубліковані у журналі PLoS ONE.

Додамо, що м'ясоїдні рослини використовують гетеротрофне харчування на додаток до звичайного фотосинтезу, щоб поповнити запаси азоту і мінеральних елементів. Вважається, що в ході еволюції незалежно один від одного сформувалися п'ять груп таких "зелених хижаків".

При цьому деякі види згодом пристосувалися використовувати свої пастки для отримання поживних речовин з інших джерел. Наприклад, рослини роду Nepenthes збирають листя, послід птахів і дрібних звірят, а часом і самих звіряток. !zn