Близько третини схожих на Сонце зірок можуть мати планету схожу на Землю

Близько третини схожих на Сонце зірок мають щонайменше одну землеподібну планету, що знаходиться в зоні життя - в області, де може існувати рідка вода, а значить можливе життя. Такий висновок зробив астроном Уеслі Траубе, співробітник Лабораторії реактивного руху НАСА за підсумками аналізу даних, зібраних космічним телескопом "Кеплер".

Цей апарат був запущений НАСА в березні 2009 року, його завдання - пошук екзопланет, схожих на Землю, шляхом спостереження за вкрай слабкими коливаннями яскравості зірок, пов'язаних з проходженням планети перед диском зірки. За 136 днів спостережень (дані за цей період доступні для вивчення на цей момент) "Кеплер" зафіксував 1235 планет-кандидатів.

У статті, прийнятій до друку в Astrophysical Journal, У.Траубе провів статистичний аналіз параметрів цих планет, таких як маса, радіус орбіти, період обертання, а також фізичних властивостей зірок, які потрапляють у поле зору "Кеплера", щоб відповісти на запитання, наскільки поширені подібні до Землі і потенційно населені планети.

Для дослідження він взяв дані про зірки, близькі за своїми параметрами до Сонця, тобто відносяться до спектральних класів F, G і К, і виключив з числа планет-кандидатів 20 об'єктів, виявлених у зірок інших типів, і 16 кандидатів, які швидше за все не є планетами. Усього зірочок групи FGK в поле зору "Кеплера" виявилося 153,2 тисячі, і планети були виявлені у 0,63% з них.

До числа землеподібних планет учений відніс небесні тіла з радіусом від 0,5 до 2 земних радіусів і масою від 0,1 до 10 земних мас.

Результати аналізу даних Кеплера показали, що планети середнього розміру приблизно з однаковою частотою зустрічаються як коло яскравих, так і коло тьмяних зірок. У той же час відносно менші планети значно рідше виявлялися у яскравих зірок і частіше - у тьмяних. Це змусило Траубе припустити, що телескоп просто не "бачить" невеликі планети у яскравих зірок і насправді їх "населеність" малими планетами підкоряється тим самим закономірностям, і їх число насправді значно вище.

Крім того, вчений вивів закономірність, що по'язує період обертання і поширеність планет.

"Екстраполяція (цієї формули) на більш тривалі періоди обертання дає поширеність землеподібних планет в зоні життя у зірок групи FGK як 34% 14%. Отже, можна передбачити, що приблизно одна третина FGK-зірок має як мінімум одну землеподібну планету, що знаходиться в зоні життя", - говориться в статті.

Автор зазначає, що минулі дослідження, засновані на даних того ж "Кеплера", показували, що
поширеність таких планет може становити 1-3%. Однак Траубе підкреслює, що їх автори не враховували "Невидимих" планет у яскравих зірок, а також не брали до уваги, що "Кеплер" поки не набрав достатньо даних, щоб можна було впевнено судити про планети, період обертання яких перевищує 42 дня.

Вчений підкреслює, що робити більш точні оцінки можна буде, коли період спостережень з "Кеплера" перевищить 1000 днів.