Топ Новини

Бджіл навчили розрізняти стилі живопису

26 жовтня 2012 в 11:55
Дослідження показало, що бджоли піддаються візуальному навчанню і можуть розрізняти зображення, виходячи в цьому вмінні за рамки розпізнавання простих кольорів, форм і шаблонів.
o_695661.jpg
University of Queensland

Медоносні бджоли виявилися вимогливими художніми критиками. До такого висновку прийшли австралійські вчені з Квінслендського університету (University of Queensland) та їхні бразильські колеги з університету Сан-Карлоса (Federal University of Sao Carlos).

Дослідження, опубліковане у виданні Journal of Comparative Physiology A, показує, що бджоли піддаються візуальному навчанню і можуть розрізняти зображення, виходячи в цьому вмінні за рамки розпізнавання простих кольорів, форм і шаблонів.

- Загибель бджіл і глобальне потепління загрожують існуванню багатьох рослин

Команда ентомологів поставила перед комахами екстремально складне завдання для оцінки рівня їхньої когнітивності. Під час експерименту вчені вирішили з'ясувати, чи можна навчити бджіл розрізняти художні стилі, а саме імпресіонізм Клода Моне і кубізм Пабло Пікассо.

Під час експерименту бджіл по одній запускали у спеціальний ящик. Спочатку комахи потрапляли у тунель завдовжки 125 сантиметрів, в кінці якого були два отвори, що ведуть в окремі камери. В одній з них знаходилася винагорода у вигляді цукрового сиропу, інша була порожня. Ширма на вході в камери не дозволяла бджолам заздалегідь побачити, в який з них є винагорода.

Єдина візуальне відмінність, якою бджоли могли користуватися при виборі камери, - невеликі репродукції картин Моне та Пікассо, поміщені над отворами. У ході експерименту вчені періодично змінювали зображення, використовуючи по декілька картин кожного художника.

"Нам вдалося домогтися, щоб медоносні бджоли навчилися одночасно розрізняти п'ять окремих творінь Моне та Пікассо. При цьому ці здібності не залежать від яскравості, кольору або просторової частоти інформації", - розповідає один з авторів дослідження Джудіт Райнхард (Judith Reinhard).

Після навчання бджоли впізнавали інші картини в тому ж стилі, що свідчить про здатність цих дивовижних комах до узагальнення. Дослідники вважають, що вони можуть розрізняти творіння Моне та Пікассо, якимось поки нез'ясованим способом виділяючи і запам'ятовуючи характерну для кожного стилю візуальну інформацію.

Усередині спеціального ящика був тунель, в кінці якого бджоли знаходили два отвори, що ведуть в окремі камери, в одній з яких чекала їжа. Над отворами помістили невеликі зображення полотен Моне та Пікассо (фото Judith Reinhard et al. / University of Queensland).

Райнхард вважає, що у медоносних бджіл високорозвинена здатність обробляти складну візуальну інформацію, що дозволяє цим комахам розрізняти особливості пейзажу, види квітів і навіть людські обличчя.

"Незважаючи на невеликий розмір мозку, всього близько одного мільйона нейронів, бджоли можуть обробляти складну візуальну інформацію, порівнянну за багатьма показниками з можливостями хребетних", - говорить доктор Райнхард. Для порівняння: мозок людини за різними джерелами містить у середньому близько 25 мільярдів нейронів.

Доктор Джудіт Райнхард проводить експеримент із бджолами (фото University of Queensland).

"Наше дослідження показало, що здатність розрізняти художні стилі не є вищим когнітивним рівнем, доступним тільки для людини. Ймовірно, багато живих істот, що стоять на ступенях розвитку від комах до людини, володіють прихованим потенціалом для освоєння, аналізу та класифікації візуальних характеристик складних зображень" , - каже доктор Райнхард в прес-релізі на сайті університету Квінсленда.