Астрономи знайшли у Всесвіті планету з тілом з алмазних розсипів

Планету з надзвичайно високою концентрацією вуглецю - першу з відомих науці - відкрила група американських і британських астрономів. Це відкриття, говорять вчені, підкріплює припущення про те, що у Всесвіті існують планети, тіла яких збагачені вуглецем, а поверхня, таким чином, є алмазними або графітовими розсипами. «Ми могли б побачити на них гірські масиви і пасма з алмазів», - заявив провідний дослідник доктор Ніккі Мадхусудхан. Інші вчені називають це відкриття демонстрацією майстерності членів робочої групи, які почали з того, що за допомогою космічного телескопа НАСА «Спітцер» помітили теплове випромінювання, що виходить від планети, віддаленої від нас на 1200 світлових років. Далі, як пояснює доктор наук Марек Кукула, яка працює в Королівській обсерваторії в Грінвічі, вони прорахували склад атмосфери небесного тіла. «Просто неймовірно, що ці вчені поклали початок процесу вичленовування інформації про те, з чого складаються планети, що обертаються навколо інших зірок», - говорить доктор Кукула. «Ця планета в тисячі разів менше яскрава, ніж зірка, навколо якої вона обертається. І вченим довелося застосувати шалену кількість точних обчислень, щоб отримати хоч якісь дані, - продовжує астроном. - І те, що вони можуть сказати нам щось про склад цієї конкретної планети, - це - в буквальному сенсі - просто фантастика». На сьогодні науці відомо більше 500 так званих екзопланет, тобто планет, що знаходяться за межами нашої Сонячної системи. І лише зовсім нещодавно вченим стали доступні інструменти й методи аналізу, що дозволяють зробити хоча б перші кроки на шляху до розуміння їхнього складу. Та планета, про яку йдеться - вона називається Wasp 12b - перша з відомих, на якій вуглецю більше, ніж кисню. Це газовий гігант, подібний до Юпітера; здебільшого він складається з водню в газоподібному стані. Однак ядро планети, ймовірно, - це суміш алмазів, графіту й інших вуглецевих структур, можливо, рідких. Відкриття дозволяє припустити, що в нашій Галактиці цілком можуть бути планети розміром із Землю, збагачені вуглецем. Але тоді ці планети зовсім не будуть схожими на нашу. «Теоретичні викладки показують, що їхню основу складатимуть алмази і графітові скелі, - говорить доктор Мадхусудхан. - Це означає, що в горах величезна кількість породи складатиметься з алмазів, їх там значно більше, ніж на Землі». При цьому води на таких планетах буде небагато, додає вчений. Замість неї - якщо температура буде досить висока - їх поверхня має складатися з багатих на вуглець композитів, таких як дьоготь. Але наскільки поширеними можуть бути такі «діамантові» планети? Якщо коротко, то астрономи цього поки просто не знають. Але той факт, що одну їм вдалося відкрити, може означати, що науковці, принаймні, почали рух до того, щоб знайти відповідь на це питання. І доктор Мадхусудхан вважає, що таких планет може бути більше ніж достатньо. «Я переконаний у тому, що неабияка частка екзопланет, які ми виявили, може бути багата на вуглець, і дуже цікаво мріяти про те, що на таких скелястих планетах пісок може бути дуже рідкісною сировиною, проте алмазів буде більше ніж достатньо. Але більш важливе питання полягає в тому, як такі планети формувалися». Тепер учені запитують себе: чому Wasp 12b настільки багатша у сенсі вуглецю за ті планети, про які ми знали до цього часу. Провідна на сьогодні теорія полягає в тому, що коли формувалися планети нашої Сонячної системи, в ній було в надлишку водного льоду. Але у випадку Wasp 12b усе могло бути зовсім інакше.

За матеріалами Би-Би-Си