Топ Новини

Астрономи розкрили таємницю появи найбільших зірок

9 серпня 2012 в 17:43
Астрономи розкрили загадку величезних зірок, які не давали спокою вченим з моменту їх відкриття в 2010 році. Чотири зірки, виявлені в зоряному скупченні R136 в сусідній галактиці Велика Магелланова Хмара, мали настільки великі розміри, що абсолютно не вписувалися в існуючі концепції

Раніше вважалося, що максимальна маса зірок не перевищує сонячну більше, ніж у 150 разів. Але відкриті в 2010 році чотири зірки, виявлені в Зоряному скупченні R136 в сусідній галактиці Велика Магелланова Хмара, були в 300 разів важче нашого Сонця і не вписувалися в існуючі концепції.

"Не тільки межі маси, але і всі інші основні характеристики зірок до цього виглядали ідентичними, і ми вважали процес зореутворення універсальним у всьому Всесвіті", - говорить співавтор досліджень Павло Крупа (Pavel Kroupa) з університету Бонна.

Група вчених під керівництвом доктора Самбарана Банержі (Sambaran Banerjee) спробувала з'ясувати, чи є процес утворення світил у цьому кластері унікальним для решти Всесвіту або ж ультрамасивні зірки з'явилися тут з інших причин.

- Опубліковано перші кольорові фото Марса (фото/відео)

Дослідники побудували високоточну модель всього скупчення R136, що включає близько 170 тисяч зірок, щоб простежити за їх внутрішніми взаємодіями. При цьому в початковій моделі найбільші зірки були відсутні. Програмі довелося вирішити понад півмільйона рівнянь, щоб показати зміну системи протягом часу.

Порівняння розмірів різних типів зірок. Зліва направо: червоний карлик, жовтий карлик (Сонце), блакитний карлик і R136a1 з кластера R136 (ілюстрація European Southern Observatory).

Для цього складного завдання дослідники скористалися найбільш передовим інструментом моделювання космічних кластерів, програмою NBODY6, розробленою в інституті астрономії в Кембриджі (Insitute of Astronomy). Цікаво, що для прискорення розрахунків команді астрофізиків довелося удосконалити Свої робочі комп'ютери за допомогою декількох найсучасніших плат для комп'ютерних ігор.

Вчені представили отримані результати в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Комп'ютерні обчислення показали, що зірки-монстри могли виникнути в ході злиття двох світил.

Найбільша зірка скупчення - R136a1 (ілюстрація Sephirohq/Wikipedia).

Туманність Тарантула в галактиці Велика Магелланова Хмара (ліворуч) і розташований в ній кластер R136 (в центрі), що містить найбільші зірки (праворуч), виявлені у Всесвіті (ілюстрація European Southern Observatory).

"В скупченні R136 одноразово утворюється дуже багато зірок-гігантів, які часто об'єднуються в пари, - пояснює Банерджі. - Але щільність у кластері так висока, що нерідко відбуваються зіткнення. Найімовірніше, ці ультрамасивні зірки з'являються після зіткнення двох таких гігантів".

"Отримане пояснення дозволяє нам заспокоїтися, - додає Крупа. - Адже більше не потрібно переглядати концепції універсального зореутворення".