Hyundai — потяги для багатих Або не дуже зручні й дорогі електрички на Київ?

Поділитися
Тепер, щоб зберегти традиції, людям доведеться платити майже вдвічі більше за сумнівні переваги та експрес, який швидкісним можна назвати лише з натяжкою.

«Шматочок Європи» з українськими особливостями

Новину про запуск в Україні швидкісного сполучення за європейським зразком з допомогою суперсучасних потягів Hyundai українці спочатку зустріли із захватом, а багато хто в передчутті захопливих, зручних і порівняно доступних подорожей навіть відчув себе трішки європейцем.

Тим більше прикро стало співвітчизникам, коли вони усвідомили і зрозуміли, що насправді приготували для них чиновники у вигляді «шматочка Європи».

Без перебільшення можна сказати, що українська частина Всесвітньої павутини буквально вибухнула. Тисячі українців почувалися ошуканими і поспішили озвучити в Інтернеті все, що думають про «рідних» чиновників у численних, наче гриби після дощу, коментарях про потяг Hyundai.

Більше того, розуміючи, що в нашій країні можливо все, народ усерйоз почав цікавитися графіками руху не скасованих поки що «далекобійних» маршруток.

Торговельна надбавка

Але ж іще в березні поточного року небо над корейськими потягами в Україні навіть і не думало хмаритися. Генеральний директор «Укрзалізниці» Володимир Козак казав: «Плануємо, що в травні квитки точно з’являться. Ціна в другий клас - приблизно 202 грн., у перший - на 50% дорожче». Отже, вартість квитків у швидкісних потягах Hyundai обіцяли в діапазоні від 200 до 350 грн. (зважаючи на різну відстань до міст), що значно перевищувало тарифи традиційних залізничних перевезень тими самими маршрутами. Однак ці суми не шокували українців.

У результаті 202 грн. пасажири не побачили навіть у тарифах на Харків, який до столиці найближче.

Через три місяці, в травні 2012 р., майже безпосередньо перед самим запуском «корейських прибульців», за щучим велінням та чиїмсь хотінням, тариф із властивою українським чиновникам скромністю «трохи» підняли від заявленого приблизно на 40%.

Для довідки:

Базова вартість проїзду на новому швидкісному потязі Hyundai Rotem становить:

Київ-Львів: 1-й клас - 475 грн., 2-й клас - 308 грн.;

Київ-Харків: 1-й клас - 423 грн., 2-й клас - 276 грн.;

Київ-Донецьк: 1-й клас - 565 грн., 2-й клас - 368 грн.

При поїздці у п’ятницю і неділю до тарифів додається ще й надбавка в 10%.

Також як приємні бонуси було обіцяно кінофільми, напої, бутерброди і бездротовий доступ до Інтернету. З кінофільмами, судячи з усього, проблем не буде. З іншим складніше.

Безкоштовно трохи «підживитися» можна буде тільки у VIP-салонах першого класу, в яких, швидше за все, виходячи з вартості квитків подорожуватимуть переважно представники прибуткового (явно не малого) бізнесу, чиновники, за яких заплатить досить убогий держбюджет, так звані мажори й просто заможні українці.

У другому класі все за принципом «уранці гроші - ввечері стільці», тобто заплати і попивай чайок та каву відповідно за ціною від 6-8 і від 9-12 грн. за чашечку, що порівняно із ціною тих самих напоїв у багатьох затишних львівських кав’ярнях на центральних старовинних вуличках. Уже тепер можна впевнено сказати, що реалізація термосів у містах, які були ощасливлені курсуванням Hyundai, різко зросте.

Салатики також не дешеві - від мінімальних 17 грн. і вище. Порція пирога-тортика - від 20 грн., літр апельсинового соку - також від 20 грн. (при ціні в супермаркеті від 7 грн. за упаковку аналогічної місткості). Як бачимо, торговельна націнка значно перевищує 100%.

З «халявним» Інтернетом (швидше за все він буде доступний лише в першому класі) також поки що не склалося, що в принципі можна розцінювати як не цілком добросовісну рекламу, адже українців не попереджали про те, що доступ у Всесвітню павутину буде відкладено.

Гальмування на старті

За даними «Укрзалізниці», час у дорозі експресу Київ-Харків має становити 3 год. 30 хв., замість 8 год. для традиційного потяга. Відстань Київ-Донецьк планувалося долати за 5 год. 30 хв., замість 12 год., а Київ-Львів - за 4 год. 30 хв. замість 8 годин.

Але й тут не склалося. Час у дорозі «корейської стріли» де-факто перевищує розрекламований - перший потяг Київ-Львів був у дорозі близько п’яти годин. Швидкісні переваги нових експресів як мінімум зблякли.

Крім того, вже були зафіксовані випадки зриву графіка, тобто запізнення корейських потягів, які явно не справляються з нашим залізничним полотном.

Питання комфорту теж, м’яко кажучи, не однозначне. Не варто забувати, що місця сидячі, а їхати треба все одно дуже довго (порівняно з європейськими стандартами), ну й місць у вагоні аж 80. При тому, що навіть у часи скромного радянського соціалізму поїздки в купейному вагоні разом із 36 попутниками або в плацкарті з 54-ма розкішшю не вважалися.

Поза конкуренцією

Якщо конкурентоспроможність кульгає, найпростіший спосіб позбутися конкурента - його нейтралізувати. Метод старий як світ.

Тому, не мудруючи лукаво, багато потягів-конкурентів з числа доступних за ціною, але цілком іще пристойних (виходячи з рівня життя в країні) і, головне, зручних для далеких подорожей, були нейтралізовані відповідними наказами «Укрзалізниці». Значну кількість популярних у пасажирів нічних рейсів було скасовано.

Так, Захід ледь не втратив надзвичайно популярну 91-92-гу пару. Поїзд відправлявся зі Львова о 22:40 і прибував до Києва о 7:25. Назад із Києва рушав о 22:15, і прибував до Львова о 6:35.

Такий розклад був практично ідеальним для пасажирів. Можна було відпрацювати весь день, гарненько відпочити в колі сім’ї, сісти на потяг, виспатися, вранці попити чайку за 2-3 грн., та ще й із цукром, і свіженьким висадитися на столичному пероні, повним сил і бажання перебити всі заплановані на день справи.

Однак хтось вирішив, що українцям надто добре живеться. Адже поїзд був новенький (у ньому охоче й іноземці подорожували), «з голочки», з кондиціонерами, вакуумними санвузлами, євровікнами, акуратними килимками у вагонах та інформативним табло в кожному купе, а головне із доброзичливими і послужливими провідниками.

Кожен пасажир у такому потязі дійсно почувався європейцем, ну, або українцем, який потрапив на вісім годин у казку. І вся ця розкіш усього за 170-175 грн., а за студентським - іще дешевше.

І потяг такого класу - не єдиний у країні. З упевненістю можна припустити, що в харківському та донецькому напрямках також ходили подібні улюблені народом потяги.

Виявилося, що такі поїзди закуповувати нашим чиновникам ні до чого.

Ну а далі ви знаєте. А якщо ні - радимо перечитати казку про Чиполіно з її податками на повітря й опади. Пам’ятаєте, як жителі казкової країни після запровадження податку на повітря до невдоволення та обурення інших персонажів казки - сеньйора Помідора і принца Лимона - стали менше дихати? Тому довелося запровадити податок на опади…

Втім, в історії 91-92-ї львівської пари надія на хепі-енд усе-таки зберігається. Під натиском громадськості чиновницька номенклатура зрозуміла, що тепер навіть «непростим» пасажирам по-людськи дістатися зі Львова до Києва і назад залізницею буде нічим. І залізничники оголосили про можливе повернення старого маршруту і, головне, про дотримання колишнього восьмигодинного графіка. Щоправда, не зараз, а через кілька місяців.

У кого немає грошей, сидітиме вдома

170 грн. за «купешку» в майже європейському потязі?

Ну, це взагалі задарма, ймовірно подумали відповідальні особи, треба зробити 337 грн. у нижчому класі (з урахуванням 10% націнки у п’ятницю та неділю на львівському напрямку, тобто коли людям найбільше треба їхати).

Зручний час відправлення-прибуття?

Непорядок - подумали ті ж таки відповідальні особи, чому українець повинен практично «на шару» ночувати в потязі, для цього є готелі, в яких можна комфортно переночувати. І нічого, що вартість ночівлі значно перевищує саму ціну квитка, зате власники наддорогої нерухомості заповнять свої номери. Спати треба в готелях, а не в потягах - так вирішили за простих українців.

Лежати на м’яких полицях значно зручніше, ніж сидіти на 45-сантиметрових кріслах?

Обурливо - вирішив хтось. Те, що підходить сухорлявому корейцеві, має припасти до смаку і нашим громадянам, які полюбляють борщ і сало з часником. Щоправда, тепер декому з пасажирів перед поїздкою слід запастися не тільки термосом і бутербродами, а й кравецьким метром для того, щоб зрозуміти, чи вміститься він в обмежений сусіднім кріслом і поруччям 45-сантиметровий простір.

До слова, крісла «корейця» відповідають і кріслам літака, і санітарно-гігієнічному законодавству України. Та чи легше від цього буде висидіти всю поїздку (приміром, майже сім годин реальної подорожі з Донецька) пасажирові із зайвою вагою, майбутній мамі чи просто літній людині? І ще, якщо вірити експертам, навіть у потяги, що курсують у тій-таки Кореї, не додумалися втиснути п’ять рядів крісел (3+2), а обмежилися лише чотирма (2+2).

Дихати повітрям на чотирьох у затишному купе комфортніше, ніж у вагоні на 80 осіб?

А нічого, якщо, не спокусившись апетитними, але «не по кишені», бутербродами з міні-бару, декілька десятків людей, що сидять у де-факто загальному вагоні швидкісного потяга, одночасно виймуть сумнозвісне сало й часник? А ще знімуть взуття для зручності на час поїздки? Система кондиціювання повітря виручить?

ПДВ - паличка-стукалочка

Усім зрозуміло, що палицю явно перегнули. Не випадково моментально після великого скандалу в українській зоні Інтернету не забарилася офіційна реакція - народу було обіцяно 16% здешевлення квитка. Але не відразу, а згодом. До речі, за рахунок ПДВ.

А ще майже блискавично повернули частину нічних потягів, щоправда, деякі з них поміняли свій графік. Звісно, не в кращий бік для клієнта. Так, львівський 92-й тепер їхатиме з незчисленними зупинками і не вісім годин, а майже 13. У результаті час відправлення-прибуття безнадійно погіршено, і діловий день пасажирів розірвано.

А стоячі місця - не пробували?

Південна Корея. Швидкісний потяг марки KTX, Сеул-Пусан, відстань 411 км, час у дорозі 2,5 год., вартість квитка у першому класі 50 дол. (400 грн.).

Нешвидкісний потяг марки Saemaul (майже аналог нашого), 4,5 год., перший клас - 40 дол. (320 грн.).

Ціни мало відрізняються, за значної різниці доходів громадян у Кореї та Україні. І найголовніше за такої ціни - KORAIL (Korea Railroad Corporation - національний залізничний оператор Південної Кореї) може покривати багатомільярдні інвестиції в інфраструктуру вокзалів, залізничного полотна, сервіс, швидкість та безпеку і не вимагати субсидій та допомоги на повернення боргів.

До речі, пересічна інтернет-публіка цілком професійно помітила особливості швидкісних потягів по-українськи. Нижче наводимо тільки «безневинні» висловлювання, а взагалі народ відреагував значно жорсткіше.

1. «Використовується формула сидінь 2+3 по 45 см. Ширина сидіння 45 см - це для тендітних громадян. А якщо їхати забажає молодиця з пишними формами, то для її сусідів семигодинна поїздка боком на краєчку крісла справить незабутнє враження на довгі роки.

Треба б порадити чиновникам запровадити в Hyundai і стоячі місця. Адже багато пасажирів вважатимуть за краще стояти, ніж так сидіти. Та й місткість зросте. Ще порада - закупити нові маршрутки за кордоном, які «мчатимуть» у стольні гради за подвійним тарифом, приходячи на 20 хвилин швидше за нинішні.

2. Доведеться тепер об’ємний багаж відправляти літаком або розміщувати у проходах, створюючи ефект справжньої приміської електрички, через те що «корейці» на величезні валізи та баули явно не розраховані. Чи власники такого багажу автоматом стають персонами нон ґрата в нових транспортних засобах, а кататимуться по-новому тільки власники тугих барсеток?

3. Поїздка в Донецьк близько семи годин, сидячи, для Європи - велика рідкість.

4. Ціна на проїзд як мінімум не нижча за європейську, а якщо врахувати систему знижок у Європі, то треба визнати, що й вища.

5. Потяги починають експлуатувати майже без обкатування (місяць - це смішно), ремонтна база - в зародковому стані, корейці наполягають на використанні тільки їхніх деталей (що, загалом, правильно), але поки що запасів цих деталей в експлуатуючих містах не створено.

6. Велику суму вимито з української економіки (потяги для старих експресів виробляли/реставрували в Україні). Треба було вкладати гроші в крюківські потяги. І якщо вже хочете використовувати Hyundai, то треба домовлятися про їх виробництво в Україні (як це зробила «РЖД»). Інакше не вистачить ніяких золотовалютних запасів на запчастини до корейських експресів.

Це ж скільки людей недоотримали роботу на Крюківському вагонобудівному заводі, і не заробили грошей, і не віднесли їх у магазини за продукцію інших виробників, скільки грошей недоотримала держава у вигляді податкових відрахувань».

Для довідки:

Український виробник - Крюківський вагонобудівний завод - не тільки розробив, а й на повний хід робить сучасні «не сидячі» вагони.

Спеціально для пасажирських купе розроблено новий інтер’єр. Кожне купе обладнано чотирма диванами, які можна використовувати в денному і нічному режимі.

У нових вагонах є також індивідуальний пульт пасажира (пристрій під навушники, регулятор гучності), розетка для заряджання мобільного телефона або для комп’ютера, індивідуальний регульований світильник.

У вагонах працює інформаційна система, призначена для відео- та аудіотрансляції різних програм.

Крім того, зсувні двері зроблено без нижньої напрямної - для комфортного входу-виходу пасажира з валізою на роликах тощо.

Європейський стандарт

Тим часом мережа європейських залізниць настільки розвинена, а тарифоутворення настільки досконале, що це дає змогу об’їхати всю Європу за досить скромні гроші.

Приміром, сайт TGV обіцяє такі розцінки на залізничне сполучення в межах Франції у вагонах другого класу за умови завчасного бронювання квитків:

Лілль-Бордо - від 22 євро; Париж-Ла Рошель - від 22 євро; Аеропорт Шарль де Голль (Париж) - Ліон - від 22 євро; Лілль-Париж - від 17 євро.

До речі, ціни в перший клас у Hyundai взагалі межують із фантастикою для України. Для порівняння: у тій-таки 91-92-й львівській парі шикарне м’яке двомісне купе в СВ коштувало близько 450 грн. І навіть у пікові дні (коли в плацкарті й простих купе не залишалося жодного вільного місця) СВ ходили напівпорожніми або й зовсім порожніми. Перший клас Hyundai коштує дорожче за «СВ».

На TGV передбачено стимули для власників дисконтних карт, молоді від 12 до 25 років, пенсіонерів і дітей. Ці категорії пасажирів отримують знижку до 25% від стандартної ціни навіть при покупці квитка в останню хвилину перед відправленням потяга.

До речі, TGV пропонує додатковий сервіс - переміщення вашого багажу або поштових пакетів без вашої участі. Французькі залізниці обіцяють доправити ваш багаж або документи протягом 24 годин. Погодьтеся, що ця опція - справді знахідка. Згадаємо, наскільки складні комунікаційно-грошові стосунки з провідниками, коли потрібно передати посилку потягом.

І, мабуть, найголовніше: європейські швидкісні поїзди забезпечують рух зі швидкістю від 200 до 350 км за годину. Приміром, ділянка між Брюсселем і Парижем - одна з найшвидкісніших залізничних ділянок у Європі - потяги тут розвивають швидкість до 300 км за годину! Враження таке, що потяг от-от злетить.

У результаті відстань у 350 км долається за 1 год. 20 хвилин. Це не порівняти з нашими трохи більше ніж 100 км за годину на київському напрямку. І ще не відомо, чи надовго вистачить вітчизняних залізничних шляхопроводів (осучаснених, модернізованих, але фактично побудованих ще «за царя Гороха») при збільшеному швидкісному навантаженні. Та й чи виправдано багато тисяч людино-годин зайнятості віддавати корейцям, а не, наприклад, робітникам Крюківського вагонобудівного заводу (Полтавська область), адже «максималку» 160 км загодину міг би видати новий український локомотив.

Тепер про сервіс. Еліпсос (Elipsos) (іспанська залізниця) дуже пишається своїми потягами, які й справді пропонують увесь комфорт, який можна знайти в готелі високого класу. Так, наприклад, пасажири Great luxury class отримують у своє розпорядження індивідуальний або двомісний апартамент із душем, туалетом і вмивальником просто в купе. У кожному вагоні таких апартаментів п’ять. Сніданок і обід у ресторані входять у вартість поїздки.

У першому класі в одномісному або двомісному купе немає ані душу, ані туалету, тільки вмивальник і кондиціонер. У вартість квитка входить тільки сніданок. Уявлення про ціни може дати такий приклад: у туристичному класі (аналог нашого купе) квиток Мадрид-Париж в один бік коштує близько 69 євро.

Усе це надзвичайно далеко від того «сидячого» стандарту, який нав’язують українцям.

Чи проголосує народ гривнею?

Чи не оголосять бойкот збіднілі українці навіть зниженим (як анонсувалося) цінам? Чи не возитимуть через це новенькі вагони повітря? Адже за мінімальну зарплату й пенсію можна двічі-тричі здолати потягом відстань в один бік.

Відповідей на ці запитання чекати не так уже й довго. І від них залежатиме пасажиропотік і результуюча ділова активність у містах, які отримали Hyundai. Хочеться лише нагадати, що зовсім нещодавно чимало киян приїжджали нічним до ранкового Львова спеціально на пару чашок неповторної кави в місцевих «кнайпах», кафе та барах, а львів’яни залюбки їздили погуляти вулицями одного з найгарніших міст - Києва. Тепер, щоб зберегти традиції, людям доведеться платити майже вдвічі більше за сумнівні переваги та експрес, який швидкісним можна назвати лише з натяжкою.

До речі, до проблем «елітних» цін на квитки та насильницького скорочення «нічних» конкурентів Hyundai з більш зручним розкладом додалися технічні питання. Корейські потяги явно краще почуваються на корейських та європейських залізницях. Наші ж залізничні колії потягам іноземного виробництва не завжди «до снаги». У перші ж дні регулярних сполучень була й «романтична» зупинка посеред лісу, та інші несподіванки. Словом, час іще покаже, як адаптується корейське диво техніки на українських теренах.

На закінчення зазначимо. Нові потяги залізниці потрібні, як швидкісні вітчизняного та зарубіжного виробництва (у тому числі Hyundai), так і не швидкісні, але сучасні поїзди, які вже заслужили в країні народне визнання на регулярних пасажирських перевезеннях. Та тільки ціни на квитки повинні відповідати українським реаліям, і ніхто не може позбавляти людей зручної та недорогої альтернативи - так званих нічників на популярних напрямках.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі