FATF: спокій нам лише сниться

Поділитися
Щорічний звіт про діяльність FATF (Financial Action Task Force on Money Laundering — Міжнародної групи з розробки фінансо...

Щорічний звіт про діяльність FATF (Financial Action Task Force on Money Laundering — Міжнародної групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей), опублікований за підсумками чергового пленарного засідання, який відбувся на початку липня у Парижі, став своєрідною презентацією нової стратегії цієї шановної міжнародної організації. Завдяки низці нововведень, найближчими роками методи протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму ставатимуть дедалі ефективнішими. А лазівок у світовій фінансовій системі буде менше. Як впишеться в цю нову стратегію наша країна, яка ще півроку перебуватиме під невсипущим моніторингом FATF, що лише в лютому виключила її зі свого «чорного списку»?

Повноваження FATF неухильно розширюються

Одним із головних результатів п’ятнадцятого раунду роботи FATF (2003—2004 роки) стало одноголосне рішення її членів продовжити мандат Групи до 2012 року. Попередні мандати, нагадаємо, мали п’ятирічний термін дії. Те, що FATF отримала розширений мандат, засвідчує розуміння урядами країн-учасниць важливості очищення світової фінансової системи від «злочинних» грошей. А також про зростання довіри з їхнього боку до уповноваженої на цю боротьбу організації. Не кажучи вже про готовність нести фінансові витрати на її функціонування. Протягом наступних восьми років, як і раніше, одним із пріоритетних завдань діяльності Групи буде спостереження за імплементацією різними країнами нових Сорока рекомендацій FATF (ухвалених на Берлінському засіданні FATF торішнього літа) й Восьми спеціальних рекомендацій цієї організації щодо боротьби з фінансуванням тероризму, розроблених після вересневих терактів 2001 року.

Іншою важливою подією останнього засідання FATF стало затвердження спільно зі Світовим банком і Міжнародним валютним фондом нової спільної методології оцінки національних комплексів заходів для боротьби з відмиванням коштів і фінансуванням тероризму. До цього кожен із цих трьох шановних фінансових інститутів використовував власну методику, через що іноді виникали різночитання, а також зростав обсяг взаємних узгоджень. Зокрема питання боротьби з відмиванням грошей в Україні перевіряли не лише місії FATF, а й уповноважені на це представники МФВ і СБ. Єдність вимог до заходів протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, поза сумнівом, підвищить їхню ефективність. За словами президента FATF Клаєса Норгрена, уже нинішнього року Група розпочне проведення нового раунду оцінок країн для визначення відповідності їхніх національних систем оновленим торік Сорока рекомендаціям із використанням затвердженої на останньому засіданні об’єднаної методології.

При цьому особливу увагу приділятимуть моніторингу тих країн, які лише недавно було виключено з «чорного списку» FATF. Нагадаємо, механізм моніторингу передбачає регулярне подання цими країнами звітів, а також організацію візитів туди експертних місій для перевірки відповідності вимогам і стандартам FATF заходів, що проводяться у них, із запобігання легалізації злочинних доходів.

— Безсумнівно, протягом останнього року в Україні досягнуто значного прогресу в створенні національної системи боротьби з відмиванням «брудних» грошей, — говорить голова Державного департаменту фінансового моніторингу Міністерства фінансів України Сергій Гуржій. — І прогрес цей необхідно підтримувати й розвивати в системному режимі. Тим паче, що відразу після виключення України з «чорного списку» представники FATF недвозначно заявляли, що активно відслідковуватимуть стан вітчизняного імплементаційного процесу своїх вимог і рекомендацій у нашій країні. Це було підтверджено й на останньому засіданні цієї організації. Передусім це стосується ресурсного забезпечення регулюючих органів, здійснення небанківського моніторингу у фінансовій сфері, проведення досудового слідства й винесення судових вироків за злочини з відмивання коштів і фінансування тероризму. А либонь FATF, реагуючи на дії злочинців, постійно розробляє нові стандарти боротьби з легалізацією і вимагає від національних юрисдикцій їхнього виконання. Тому, аби невиконані вимоги не накопичувалися, Україні необхідно виконувати їх такими ж темпами.

FATF і міжнародний тероризм

Не можна не згадати й про боротьбу з фінансуванням міжнародного тероризму, на передньому краї якої перебуває FATF. Зокрема на останньому засіданні розглядалося питання координації боротьби з діяльністю грошових кур’єрів — людей, котрі контрабандою провозять через кордони готівкові гроші. Оскільки останніми роками банки й інші фінансові установи істотно підсилили увагу до операцій своїх клієнтів, переказ безготівкових коштів на рахунки пов’язаних із терористами організацій став ризикованим. От і доводиться тим, хто не бажає потрапляти під фінансовий моніторинг, возити готівку в звичайних валізах.

«Як міжнародний орган із розширеним членством і вузькопрофільним мандатом, ми можемо допомогти зупинити цей потік незаконних коштів», — заявив на останньому засіданні Клаєс Норгрен. Отож, можливо, незабаром до заходів із імплементації відповідних рішень FATF доведеться вдаватися вітчизняним прикордонникам і митній службі.

У найближчій перспективі зусилля FATF із витискання терористів із світової фінансової системи сконцентруються на так званому неофіційному фінансовому секторі. Крім згаданих вище кур’єрів готівки, рекомендації з фінансового моніторингу поширяться на неприбуткові організації, приміром, на різноманітні фонди. Буде приділено додаткову увагу й альтернативним системам переказу коштів, зокрема через інтернет. Адже рух коштів різноманітними віртуальними платіжними системами сьогодні контролюється хіба що власниками відповідних веб-сайтів, але аж ніяк не фінустановами.

На останньому засіданні FATF було подано й пояснювальну записку до спеціальної рекомендації, яка визначає зобов’язання країн запровадити кримінальну відповідальність за фінансування тероризму. Вона регламентує, приміром, правові процеси заморожування і конфіскації коштів та інших активів організацій, стосовно яких доведено зв’язок із тероризмом. А саме — створення необхідного юридичного органу, визначення правоохоронних органів і судів, відповідальних за заморожування коштів, забезпечення координації з іншими компетентними органами, зокрема — розвідки й безпеки, тісна взаємодія із відповідними міжнародними організаціями. FATF також зобов’язала всі країни визначити правопорушення із фінансування тероризму як предикатні при відмиванні грошей.

— Виявлення операцій, пов’язаних із фінансуванням тероризму, є одним із основних завдань і вітчизняного Державного департаменту фінансового моніторингу, — каже Сергій Гуржій. — Для цього він автоматично контролює операції осіб та організацій, котрі входять у різноманітні міжнародні й національні списки, такі, що мають стосунок до терористичної діяльності. А загалом за рік роботи Держфінмоніторингу в правоохоронні органи передано 69 узагальнених матеріалів, за 27 із них було порушено кримінальні справи. Судової практики по них поки що немає. Проте навіть у західних країнах, де системи боротьби з відмиванням «брудних» грошей працюють уже по десять років, розслідування таких справ часто триває роками. Отож, в України в цьому сенсі поки що все попереду.

Україна і FATF

Стратегічною метою FATF є створення Глобальної системи протидії відмиванню грошей і фінансуванню тероризму. На останньому пленарному засіданні визначено три основні напрями її досягнення. Це — розвиток ефективного співробітництва з міжнародними організаціями (про узгодження методологій із Світовим банком і МВФ уже йшлося), створення регіональних організацій на кшталт FATF і розширення самої FATF за рахунок вступу до неї нових членів. Природно, для України, сьогодні максимально зацікавленої в міжнародній співпраці в боротьбі з відмиванням «брудних» грошей, членство в FATF є вкрай бажаним.

Нагадаємо: протягом останніх трьох років членами Групи стали такі країни, як Аргентина, Бразилія, Мексика, ПАР, Росія; загальна їхня кількість досягла 33. Триває обговорення можливості вступу до FATF Індії і Китаю.

Правда, сьогодні FATF вважає пріоритетним розширення свого складу лише за рахунок обмеженої кількості стратегічно важливих для неї країн, котрі могли б відігравати істотну роль у своїх регіонах у процесі впровадження рекомендацій Групи. Такими, безумовно, є Росія і Китай. Україна напряму під цей критерій не підпадає.

— Проте це не означає, що в нас немає перспектив із вступу до FATF, — вважає керівник Держфінмоніторингу Сергій Гуржій. — Адже серед країн Східної і Центральної Європи немає жодної, яка була б членом Групи. Тому Україна якраз і могла б претендувати на роль регіонального лідера в боротьбі з легалізацією злочинних доходів і фінансуванням тероризму, а значить і члена FATF. Справді, в Україні система протидії відмиванню «брудних» грошей побудована відповідно до сучасних міжнародних стандартів. Працівники Держфінмоніторингу вже сьогодні подають методичну й консультаційну допомогу своїм колегам із країн СНД і Східної Європи в становленні й розвитку їхніх національних систем протидії. І вже заслужили визнання експертів міжнародних фінансових інститутів. Варто також нагадати: відразу після виключення України з «чорного списку» FATF уряд звернувся до секретаріату Групи з проханням надати нашій країні статус спостерігача при FATF, що є необхідною умовою для майбутнього вступу до неї. У цьому напрямі й розвиватиметься подальша взаємодія України та FATF.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі