Два боки «Зеленої карти» Автомобілістам — дорога, страховикам — дешева

Поділитися
У перехідних членах міжнародної системи автострахування «Зелена карта» Україна ходила з 1997 року. ...

У перехідних членах міжнародної системи автострахування «Зелена карта» Україна ходила з 1997 року. Наскільки можна судити, поводилася чемно, бо 27 травня нинішнього року учасники Генеральної Асамблеї Ради Бюро міжнародної системи автострахування «Зелена карта» проголосували за переведення її в повні члени. Вже з 2005 року Україна виступить у цьому новому статусі. Ось що повідомила з цього приводу директор львівської філії страхової компанії «Скайд Вест» Світлана Пушкіна: «Ми отримаємо право голосу нарівні з іншими учасниками цієї міжнародної угоди. На тарифи чи щось інше повне членство не вплине. Від нас і далі вимагатимуть твердого перестрахування. Як і раніше, українські страхові компанії муситимуть тримати у певному банку досить великі гроші як банківську гарантію. Для України залишаться в силі протягом певного періоду деякі заборони. Зокрема всі повні члени мають право продавати «Зелені карти» на автомобілі, зареєстровані в країнах, що не є членами цієї міжнародної системи. Ми ж цього права не матимемо ще чотири роки». До речі, останнє обмеження пов’язане аж ніяк не з платоспроможністю чи можливістю відповідати за договорами з боку українського об’єднання автостраховиків, а тільки з небажанням «старих» постійних членів ділитися доходами на цій ділянці страхової діяльності. Так, ласий кусень для них — Росія, що не є членом «Зеленої карти».

Зате на тарифах, точніше — на вартості «Зеленої карти» («ЗК») для наших співвітчизників, уже позначився вступ до Європейського Союзу ряду держав Східної Європи.

Власники вантажівок «влетіли» найбільше

З 1 травня Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ) довело до страхових кампаній нові «Розміри єдиних страхових платежів за додатковими договорами обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників зареєстрованих в Україні транспортних засобів із дією на території країн—членів міжнародної системи автострахування «Зелена карта».

Раніше стосовно наших співвітчизників — власників автомобілів функціонували два комплекси тарифів «ЗК». Один із них призначався для тих, хто вирушав на територію 42 країн, другий — для тих, хто обмежувався поїздками тільки в 9 країн Східної Європи. Тепер, відповідно до згаданого документа, для тих, хто їздив тільки до Польщі або Угорщини, «ЗК» стала дорожчою. Найбільше «влетіли» власники вантажівок, причепів і напівпричепів. Їм, за новими правилами, доводиться платити ледь не вдвічі більше. Якщо раніше власник вантажівки, купуючи страховку на один рік для поїздок у східноєвропейські країни, викладав 2311 грн., то тепер на ту ж саму потребу він змушений «відстібнути» 4339 грн. На 27% більше повинні платити власники автобусів (5262 грн. проти 4127). Наймилосердніше МТСБУ обійшлося з власниками легкових автомобілів і мотоциклів. Їм підняли цінову планку всього на 20—21% (1357 гривень проти 1122 і 574 гривні проти 478).

Возити товар доведеться легковиками

Деякі спостерігачі на нову ситуацію з цінами пропонують дивитися філософськи і навіть намагаються отримати від неї задоволення. Мовляв, так, вартість страховки в молоді країни ЄС зросла, зате в старі знизилася — МТСБУ усереднило вартість цих страховок. І, найголовніше, у страхувальників позитивні емоції має викликати та обставина, що за цією усередненою страховкою тепер можна їздити по всій Європі.

Ось тільки щодо «середньої ціни» вони перебільшують. Власників вантажівок і автобусів здешевлення, якщо порівнювати зі старими тарифами на поїздки в країни на кшталт Німеччини чи Франції, торкнулося всього на 2%. Помітно (на 35—49%) менше стали коштувати страховки тільки на легковики й мотоцикли. (Контрольні цифри за старими розцінками для в’їзду до країн ЄС: вантажівки — 4424, автобуси — 5365, легкові авто — 2245, мотоцикли — 858 грн.)

Виняток «малокінним» видам транспорту зробили, швидше за все, з міркувань внутрішньої соціальної політики. Адже не секрет, що українські базари, які торгують товарами з найближчого західного зарубіжжя, дають роботу і їжу величезній кількості наших співвітчизників. І значну частину таких товарів на вітчизняні ринки завозять малолітражними транспортними засобами.

Поїхали! Альтернативи все одно немає

Втім, ще треба було б оцінити, чи виграли від зміни тарифних планів любителі поїздок за кордон. Якщо розбиратися з тим, куди більше народу їздило, в «усю Європу» чи в східну її частину, то, наприклад, жителі Львівської області більше воліли відвідувати Польщу. Отримати статистику для точного аналізу обговорюваної проблеми не вдалося ні у митників, ні у прикордонників. Вони такого обліку не ведуть.

Не вийшло й опосередковано визначити вплив нових тарифів порівнянням кількості автомобілістів, які перетнули український кордон у західному, північно-західному чи південному напрямках до і після тарифної реформи. На чистоту експерименту вплинуло запровадження візового режиму з деякими країнами, що викликало певний спад кількості виїжджаючих. Відомо тільки, що в лютому 2004 року (за інформацією Сергія Журбенка, підполковника відділу прикордонного контролю і реєстрації штабу Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України) на польській ділянці кількість тих, хто перетнув держкордон, вийшла на рівень, який був до запровадження віз. Більше того, за його словами, сьогодні, порівняно з минулим роком, спостерігається збільшення транспортного і пасажиропотоку в середньому на 13 і 11% відповідно. Ось і розберися, чим це зростання обумовлене, — дешевшою загальноєвропейською страховкою чи ще чимось?

Страхують у нас, збитки сплачують у Європі

Гаразд, якщо не страхувальники в основній своїй масі, то, може, хоча б страховики виграли від нових розцінок? Навряд чи. Страхові компанії цей вид страхування і далі продовжують вважати для себе дуже збитковим. У кожному разі, таку позицію вони декларують. За кордоном українські страховики, за їхніми словами, змушені сплачувати величезні суми за своїх співвітчизників, котрі здійснили там ДТП і тим самим завдали збитків майну та здоров’ю іноземців.

Перший заступник голови правління ЗАТ «Страхове підприємство «Галінстрах» Ігор Мельничук згоден, що для українських власників автотранспорту нові тарифи дуже високі. Водночас він вважає ці ж тарифи дуже низькими й економічно необгрунтованими для страховиків. Ось його аргументація: «Розміри компенсацій у країнах Східної Європи зростають рік у рік. Середня виплата по одному ДТП, здійсненому легковим автотранспортом в Угорщині, Польщі, Словаччині чи Чехії, 2003 року збільшилася вдвічі, порівняно з 1998 роком. А тепер, коли після вступу цих країн в об’єднану Європу вартість запчастин, медичного обслуговування, зарплата у них неминуче адаптуються до західноєвропейських, збільшиться й величина компенсацій за «ЗК». У Польщі ми вже мали задоволення спостерігати стрибок цін на бензин і продукти харчування. Так само гарантовано підвищаться на 50% і страхові виплати у наших найближчих європейських сусідів. Адже в Східній Європі покриття збитків коштувало нам удвічі дешевше, ніж у Західній. До того ж новий розмір страховки для легкового автомобіля на 15 днів тепер уже на «всю Європу» у нас приблизно становить 29 дол., тоді як для західного європейця розмір страховки вдвічі більший. А в Європі ж ми змушені компенсувати збитки з урахуванням місцевих законів, а не платоспроможності нашого населення. З вантажівками й автобусами ситуація ще складніша. У компаній, котрі страхують ці види транспорту, збитковість сягає 75—80%, тобто сотню гривень узяв — 75—80 віддай! А приплюсуйте сюди перестрахувальну програму, яку потрібно оплатити. Додайте податки, зарплату персоналові, бензин для транспорту компанії, канцтовари, утримання мережі філій...»

Пан Мельничук не згадав збитків, яких страховики зазнають від усілякого роду підробок «ЗК», несумлінності деяких агентів. Адже ті нерідко виписують «Зелену карту», яку вони віддають клієнтові, на автобус, а в звіті перед страховою компанією пишуть, що застрахували легковик. Природно, страхова компанія одержує значно меншу суму. Виявити таку підробку можна лише у разі ДТП за кордоном. Ось і виходить, що багато в чому солідні страхові компанії працюють із «ЗК» через необхідність підтримати власний імідж, заради надання повного спектра страхових послуг своїм шанованим корпоративним клієнтам.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі